Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZpátky do školy – jak posílit imunitu školáků?
zpatky-do-skoly-jak-posilit-imunitu-skolaku.jpg

Zpátky do školy – jak posílit imunitu školáků?

Zveřejněno: 01.09.2014

Po prázdninách, kdy se děti vrací do školy, se může lehce stát, že po pár dnech skončí místo v lavici doma v posteli s nějakou infekční chorobou. V dětských kolektivech se nemoci šíří rychle, kromě toho přichází chladnější podzimní počasí a svou roli může hrát i stres spojený s návratem z prázdnin. Jak podpořit dětskou obranyschopnost tak, aby nástup do školy přečkaly ve zdraví? 

Zdravá strava je základ

Lékaři se shodují, že pro dětský organismus je zdravá a vyvážená strava klíčová. Základem je přísun čerstvého ovoce a syrové zeleniny. Důležitý je i dostatek bílkovin – ty se ve větším množství vyskytují hlavně v luštěninách, v libovém mase, rybách a vejcích.

Brzdit bychom naopak děti měli v konzumaci sladkostí a sladkého pečiva. Čokoládové pamlsky a cukrovinky je vhodné nahradit (alespoň částečně) oříšky nebo sušeným ovocem. Pozor je třeba si dávat na složení některých mléčných výrobků pro děti, které často obsahují velké množství cukru, popř. barviv atd. Slazené limonády můžeme dětem pro zvýšení imunity nahradit přírodním džusem, který případně naředíme vodou. Vzhledem k tomu, že velká část českých dětí trpí v současné době nadváhou, je také důležité hlídat, aby jejich denní kalorický přísun nebyl příliš vysoký. Pro správně fungující obranyschopnost je nutné i přiměřené množství fyzické aktivity – ideálně na čerstvém vzduchu.

Vitamín C

Jedním z nejvýznamnějších vitamínů pro posílení imunity je vitamín C. K jeho největším zdrojům patří šípky, kiwi, citrusové plody, jahody, rybíz, zelí, červené papriky, růžičková kapusta, brokolice a obecně listová zelenina. Vzhledem k tomu, že při tepelném zpracování potravin (včetně ohřevu v mikrovlnné troubě) dochází k velkým úbytkům tohoto vitamínu, je nejlepší ovoce a zeleninu konzumovat v syrovém stavu. Z tepelných úprav je k vitamínu C nejšetrnější dušení v páře. Dobrým přírodním zdrojem vitamínu C jsou také nejrůznější sirupy – zejména šípkový, rakytníkový nebo z černého rybízu.

Další tipy

Jako prevence nemocí slouží i dostatečně dlouhá rekonvalescence v případě, že už děti nějakou nemoc chytí. V případě běžných infekcí doporučují lékaři minimálně týden klidu. Rodiče si totiž někdy myslí, že když dítě přestane kašlat a mít rýmu, je už zdravé a může se vrátit zpátky do školy – tak to ale není a v případě nedostatečné rekonvalescence se nemoc může vrátit. Imunitu dětí můžeme kromě zdravé stravy posílit i celou řadou přírodních doplňků jako jsou například kapsle obsahující sušenou hlívu ústřičnou, echinaceové kapky nebo probiotika. Velký význam pro dětskou odolnost má navíc dostatek spánku. V době začátku školní docházky, kdy děti obvykle musí začít vstávat dřív než v létě, je tedy nutné dbát na to, aby chodily večer spát včas. 

Doporučujeme


osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.