Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZpátky do školy – jak posílit imunitu školáků?
zpatky-do-skoly-jak-posilit-imunitu-skolaku.jpg

Zpátky do školy – jak posílit imunitu školáků?

Zveřejněno: 01.09.2014

Po prázdninách, kdy se děti vrací do školy, se může lehce stát, že po pár dnech skončí místo v lavici doma v posteli s nějakou infekční chorobou. V dětských kolektivech se nemoci šíří rychle, kromě toho přichází chladnější podzimní počasí a svou roli může hrát i stres spojený s návratem z prázdnin. Jak podpořit dětskou obranyschopnost tak, aby nástup do školy přečkaly ve zdraví? 

Zdravá strava je základ

Lékaři se shodují, že pro dětský organismus je zdravá a vyvážená strava klíčová. Základem je přísun čerstvého ovoce a syrové zeleniny. Důležitý je i dostatek bílkovin – ty se ve větším množství vyskytují hlavně v luštěninách, v libovém mase, rybách a vejcích.

Brzdit bychom naopak děti měli v konzumaci sladkostí a sladkého pečiva. Čokoládové pamlsky a cukrovinky je vhodné nahradit (alespoň částečně) oříšky nebo sušeným ovocem. Pozor je třeba si dávat na složení některých mléčných výrobků pro děti, které často obsahují velké množství cukru, popř. barviv atd. Slazené limonády můžeme dětem pro zvýšení imunity nahradit přírodním džusem, který případně naředíme vodou. Vzhledem k tomu, že velká část českých dětí trpí v současné době nadváhou, je také důležité hlídat, aby jejich denní kalorický přísun nebyl příliš vysoký. Pro správně fungující obranyschopnost je nutné i přiměřené množství fyzické aktivity – ideálně na čerstvém vzduchu.

Vitamín C

Jedním z nejvýznamnějších vitamínů pro posílení imunity je vitamín C. K jeho největším zdrojům patří šípky, kiwi, citrusové plody, jahody, rybíz, zelí, červené papriky, růžičková kapusta, brokolice a obecně listová zelenina. Vzhledem k tomu, že při tepelném zpracování potravin (včetně ohřevu v mikrovlnné troubě) dochází k velkým úbytkům tohoto vitamínu, je nejlepší ovoce a zeleninu konzumovat v syrovém stavu. Z tepelných úprav je k vitamínu C nejšetrnější dušení v páře. Dobrým přírodním zdrojem vitamínu C jsou také nejrůznější sirupy – zejména šípkový, rakytníkový nebo z černého rybízu.

Další tipy

Jako prevence nemocí slouží i dostatečně dlouhá rekonvalescence v případě, že už děti nějakou nemoc chytí. V případě běžných infekcí doporučují lékaři minimálně týden klidu. Rodiče si totiž někdy myslí, že když dítě přestane kašlat a mít rýmu, je už zdravé a může se vrátit zpátky do školy – tak to ale není a v případě nedostatečné rekonvalescence se nemoc může vrátit. Imunitu dětí můžeme kromě zdravé stravy posílit i celou řadou přírodních doplňků jako jsou například kapsle obsahující sušenou hlívu ústřičnou, echinaceové kapky nebo probiotika. Velký význam pro dětskou odolnost má navíc dostatek spánku. V době začátku školní docházky, kdy děti obvykle musí začít vstávat dřív než v létě, je tedy nutné dbát na to, aby chodily večer spát včas. 

Doporučujeme


renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.
cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.