Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZpátky do školy – jak posílit imunitu školáků?
zpatky-do-skoly-jak-posilit-imunitu-skolaku.jpg

Zpátky do školy – jak posílit imunitu školáků?

Zveřejněno: 01.09.2014

Po prázdninách, kdy se děti vrací do školy, se může lehce stát, že po pár dnech skončí místo v lavici doma v posteli s nějakou infekční chorobou. V dětských kolektivech se nemoci šíří rychle, kromě toho přichází chladnější podzimní počasí a svou roli může hrát i stres spojený s návratem z prázdnin. Jak podpořit dětskou obranyschopnost tak, aby nástup do školy přečkaly ve zdraví? 

Zdravá strava je základ

Lékaři se shodují, že pro dětský organismus je zdravá a vyvážená strava klíčová. Základem je přísun čerstvého ovoce a syrové zeleniny. Důležitý je i dostatek bílkovin – ty se ve větším množství vyskytují hlavně v luštěninách, v libovém mase, rybách a vejcích.

Brzdit bychom naopak děti měli v konzumaci sladkostí a sladkého pečiva. Čokoládové pamlsky a cukrovinky je vhodné nahradit (alespoň částečně) oříšky nebo sušeným ovocem. Pozor je třeba si dávat na složení některých mléčných výrobků pro děti, které často obsahují velké množství cukru, popř. barviv atd. Slazené limonády můžeme dětem pro zvýšení imunity nahradit přírodním džusem, který případně naředíme vodou. Vzhledem k tomu, že velká část českých dětí trpí v současné době nadváhou, je také důležité hlídat, aby jejich denní kalorický přísun nebyl příliš vysoký. Pro správně fungující obranyschopnost je nutné i přiměřené množství fyzické aktivity – ideálně na čerstvém vzduchu.

Vitamín C

Jedním z nejvýznamnějších vitamínů pro posílení imunity je vitamín C. K jeho největším zdrojům patří šípky, kiwi, citrusové plody, jahody, rybíz, zelí, červené papriky, růžičková kapusta, brokolice a obecně listová zelenina. Vzhledem k tomu, že při tepelném zpracování potravin (včetně ohřevu v mikrovlnné troubě) dochází k velkým úbytkům tohoto vitamínu, je nejlepší ovoce a zeleninu konzumovat v syrovém stavu. Z tepelných úprav je k vitamínu C nejšetrnější dušení v páře. Dobrým přírodním zdrojem vitamínu C jsou také nejrůznější sirupy – zejména šípkový, rakytníkový nebo z černého rybízu.

Další tipy

Jako prevence nemocí slouží i dostatečně dlouhá rekonvalescence v případě, že už děti nějakou nemoc chytí. V případě běžných infekcí doporučují lékaři minimálně týden klidu. Rodiče si totiž někdy myslí, že když dítě přestane kašlat a mít rýmu, je už zdravé a může se vrátit zpátky do školy – tak to ale není a v případě nedostatečné rekonvalescence se nemoc může vrátit. Imunitu dětí můžeme kromě zdravé stravy posílit i celou řadou přírodních doplňků jako jsou například kapsle obsahující sušenou hlívu ústřičnou, echinaceové kapky nebo probiotika. Velký význam pro dětskou odolnost má navíc dostatek spánku. V době začátku školní docházky, kdy děti obvykle musí začít vstávat dřív než v létě, je tedy nutné dbát na to, aby chodily večer spát včas. 

Doporučujeme


nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

28.11.2018Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?