Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZměny nálad v těhotenství – pozor na těhotenskou depresi
zmeny-nalad-v-tehotenstvi-pozor-na-tehotenskou-depresi.png

Změny nálad v těhotenství – pozor na těhotenskou depresi

Zveřejněno: 09.09.2015

Nastávající maminka i její okolí si často myslí, že těhotenství automaticky přináší duševní pohodu a pocity štěstí. Všichni se přece těší na miminko, tak proč by se měla těhotná žena cítit psychicky na dně? Celá řada těhotných žen je ale v jiném stavu podrážděná a smutná. Některé se dokonce cítí tak špatně, že se v jejich případě mluví o těhotenské depresi. 

Nastávající maminka i její okolí si často myslí, že těhotenství automaticky přináší duševní pohodu a pocity štěstí. Všichni se přece těší na miminko, tak proč by se měla těhotná žena cítit psychicky na dně? Celá řada těhotných žen je ale v jiném stavu podrážděná a smutná. Některé se dokonce cítí tak špatně, že se v jejich případě mluví o těhotenské depresi.

Údaje o četnosti výskytu těhotenské deprese se pohybují od 7 % do 20 % žen. Rozdíl ve statistikách je dán tím, že se tento zdravotní problém ve větší míře začal řešit teprve nedávno. Velké množství nastávajících maminek se dodnes stydí mluvit o tom, že se v těhotenství cítí zoufalé a smutné. Všichni kolem jim tvrdí, že zažívají nejkrásnější období v životě, kdežto ony se cítí naprosto hrozně. Lékaři už delší dobu znají diagnózu poporodní deprese. Tu s největší pravděpodobností způsobuje obrovský hormonální výkyv po porodu v kombinaci s únavou a stresem, které matka novorozeněte zažívá.

Až v posledních letech se ale začíná mluvit o tom, že depresivní stavy způsobené hormonálními výkyvy mohou ženy zažívat už v těhotenství. Zatímco fyzický stav nastávající maminky se pečlivě sleduje, její psychické problémy stojí trochu stranou zájmu. Psychika ale ovlivňuje i fyzické zdraví, a proto je duševní pohoda v těhotenství klíčová i pro správný vývoj miminka. Podrážděnost a dlouhodobější pocity smutku by proto těhotné ani jejich okolí neměly podceňovat. Rozhodně není za co se stydět.

Těhotenská deprese není žádné osobní selhání, ale zdravotní problém, který je potřeba řešit. Ženy v očekávání by se s negativními pocity měly svěřit nejen svým blízkým, ale i svému ošetřujícímu lékaři. A lidé v okolí těhotné ženy by se pak kromě jejího fyzického zdraví měli intenzivně zajímat taky o její psychiku.

Doporučujeme


jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.