Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZelí – často opomíjený zdroj vitaminů a výživných látek
zeli-casto-opomijeny-zdroj-vitaminu-a-vyzivnych-latek.jpg

Zelí – často opomíjený zdroj vitaminů a výživných látek

Zveřejněno: 02.11.2016

O léčivých účincích zelí se údajně vědělo již ve starověkém Řecku, kde se konzumovalo například při zánětu močové trubice a zábaly z něj se používaly na rány a kloubová onemocnění.

Málokoho by ale napadlo, že je zelí mnohem bohatším zdrojem vitaminu C než citrusy. Kromě toho má i velké množství vitaminu K a dalších minerálů, jakými jsou draslík, hořčík a železo. Navíc obsahuje i kyselinu mléčnou, která má příznivý vliv na trávení.

Kromě čerstvého nebo sterilovaného zelí je velmi oblíbené zelí kysané, tedy kvašené pomocí bakterií mléčného kvašení. Při něm se tvoří látky, které působí jako prevence vzniku rakoviny jater, plic, tlustého střeva a prsu. Díky činnosti bakterií mléčného kvašení je navíc obsah vitaminu C v kysaném zelí dokonce vyšší než v čerstvém. 200g kysaného zelí tak spolehlivě pokryje jeho denní dávku.

Doma nakládané zelí

Hlávku zelí nakrouhejte, vložte do mísy, přidejte sůl (asi 20 g na 1 kg zelí) a kmín. Podle chuti můžete přidat i cibuli, jablka, křen, kopr nebo česnek. Zelí nechte v misce přibližně 2 hodiny odstát, aby pustilo vodu. Pak jím naplňte sklenice a průběžně udusávejte tak, abyste vytlačili vzduch. Zelí trochu zvětší svůj objem, sklenice proto naplňte přibližně 2 cm pod okraj. Pak je překryjte potravinovou folií, utěsněte gumičkou a umístěte na temné místo. Přibližně po 1 až 2 dnech se fólie nafoukne. Když splaskne, je proces kvašení u konce. Pokud necháte kysané zelí ještě v ledničce alespoň 3 týdny uzrát, krásně změkne. Dobrou chuť!

Doporučujeme


proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.
cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.