Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZdravý spánek je víc, než si myslíte
zdravy-spanek-je-vic-nez-si-myslite.jpg

Zdravý spánek je víc, než si myslíte

Zveřejněno: 18.03.2014

Ať už jste se vyspali dobře nebo probděli celou noc, minulý pátek byl mezinárodním dnem spánku. I přes příchod teplejších dnů a slunečních paprsků, se na jaře cítíme mnohem více unavení, než v jiných ročních obdobích a často se nám nedopřává ani klidného spánku. Přitom málo spánku je pro naše tělo velice rizikové. Věděli jste například, že člověk zemře na nedostatek spánku dříve, než na nedostatek potravy?

Jako hlavní znak spánkové deficity si většina z nás představí zívání. To sice může být projevem naší únavy, ale mezi nejčastější ukazatele dlouhodobého nedostatku spánku jej zařadit nemůžeme.

Na dlouhodobý nedostatek spánku nás upozorní jako první naše chutě! Tělo totiž produkuje dva hormony hladu – leptin, snižující chuť k jídlu a ghrelin, který chuť k jídlu naopak zvyšuje. Pokud nejsme dobře vyspaní, chybí našemu tělu energie, v důsledku čeho naše tělo zpozorní a začne produkovat více ghrelinu. A my máme najednou tendenci sníst vše, co vidíme. S nárůstem přísunu množství potravin se pojí zvýšení hmotnosti.

Málo spánku vyvolá poruchy metabolismu glukózy, dále způsobí změny v řízení přijímaní potravin a také snížení výdeje energie. Aby toho nebylo málo, spánkový deficit začne ovlivňovat náš rodinný i pracovní život. Jako další, velice častý projev spánkové deficity je totiž uváděna snížená chuť na sex a přecitlivělost, zvýšená nemocnost, neschopnost se soustředit a častější zapomětlivost. S nadsázkou máme pocit, že se nám nic nedaří a nic nejde od ruky.Pokud se nám nepodaří problém spánku vyřešit, hrozí nám zhoršení stavu, který může vést k depresi, stavům úzkosti, riziku mrtvice, cukrovky, a vysokého tlaku.

Jako řešení se nabízí spánková hygiena, která souvisí s úpravou prostředí, ve kterém spíme. Doporučuje se pokojová teplota mezi 16 – 20 stupni. Dál je důležité správné načasování spánku a pravidelné cvičení. Odstranit za našeho života bychom měli nikotin, kofein, alkohol, i tučná jídla. Naopak bychom se měli přiklonit k pozitivním myšlenkám a zdravému způsobu života, který nám kvalitní spánek přinese!

Doporučujeme


jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
v-pripade-chronickych-infekci-mohou-pomoci-autovakciny.jpg

V případě chronických infekcí mohou pomoci autovakcíny

16.11.2018Trpíte opakovanými záněty dýchacích cest nebo močového měchýře? Pokud jde o akutní zánětlivé onemocnění, určitě je na místě léčba antibiotiky. V poslední době ale často dochází k jejich nadužívání, čímž se zvyšuje odolnost bakterií a antibiotika tak přestávají být účinná. Jejich dlouhodobé užívání má navíc negativní dopad na vaši mikroflóru, kde ničí „dobré“ bakterie, a narušuje tak celý imunitní systém. Jestliže se vám některé infekce často vracejí, můžete si nechat připravit autovakcínu, která posiluje aktivitu imunitního systému proti konkrétnímu původci vašeho onemocnění. Její hlavní výhodou je, že na rozdíl od antibiotik neničí ostatní bakterie v těle.
jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.