Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZdravý spánek je víc, než si myslíte
zdravy-spanek-je-vic-nez-si-myslite.jpg

Zdravý spánek je víc, než si myslíte

Zveřejněno: 18.03.2014

Ať už jste se vyspali dobře nebo probděli celou noc, minulý pátek byl mezinárodním dnem spánku. I přes příchod teplejších dnů a slunečních paprsků, se na jaře cítíme mnohem více unavení, než v jiných ročních obdobích a často se nám nedopřává ani klidného spánku. Přitom málo spánku je pro naše tělo velice rizikové. Věděli jste například, že člověk zemře na nedostatek spánku dříve, než na nedostatek potravy?

Jako hlavní znak spánkové deficity si většina z nás představí zívání. To sice může být projevem naší únavy, ale mezi nejčastější ukazatele dlouhodobého nedostatku spánku jej zařadit nemůžeme.

Na dlouhodobý nedostatek spánku nás upozorní jako první naše chutě! Tělo totiž produkuje dva hormony hladu – leptin, snižující chuť k jídlu a ghrelin, který chuť k jídlu naopak zvyšuje. Pokud nejsme dobře vyspaní, chybí našemu tělu energie, v důsledku čeho naše tělo zpozorní a začne produkovat více ghrelinu. A my máme najednou tendenci sníst vše, co vidíme. S nárůstem přísunu množství potravin se pojí zvýšení hmotnosti.

Málo spánku vyvolá poruchy metabolismu glukózy, dále způsobí změny v řízení přijímaní potravin a také snížení výdeje energie. Aby toho nebylo málo, spánkový deficit začne ovlivňovat náš rodinný i pracovní život. Jako další, velice častý projev spánkové deficity je totiž uváděna snížená chuť na sex a přecitlivělost, zvýšená nemocnost, neschopnost se soustředit a častější zapomětlivost. S nadsázkou máme pocit, že se nám nic nedaří a nic nejde od ruky.Pokud se nám nepodaří problém spánku vyřešit, hrozí nám zhoršení stavu, který může vést k depresi, stavům úzkosti, riziku mrtvice, cukrovky, a vysokého tlaku.

Jako řešení se nabízí spánková hygiena, která souvisí s úpravou prostředí, ve kterém spíme. Doporučuje se pokojová teplota mezi 16 – 20 stupni. Dál je důležité správné načasování spánku a pravidelné cvičení. Odstranit za našeho života bychom měli nikotin, kofein, alkohol, i tučná jídla. Naopak bychom se měli přiklonit k pozitivním myšlenkám a zdravému způsobu života, který nám kvalitní spánek přinese!

Doporučujeme


kocky-a-ledviny-proc-je-nutna-preventivni-pece.jpg

Kočky a ledviny – proč je nutná preventivní péče?

13.07.2018Kočky se nebojí žádné šarvátky a většinou z nich také vyváznou bez úhony, jako by doopravdy měly devět životů. Jednu neviditelnou slabinu ale sdílejí všechny z nich – ledviny, respektive závažné onemocnění ledvin, které může vyústit až v jejich kompletní selhání. Zákeřnost tohoto onemocnění spočívá v tom, že jeho příznaky jsou viditelné až ve chvíli, kdy už je pozdě. Spolehlivým způsobem, jak toto onemocnění včas odhalit, je laboratorní test krve nebo moči.
personalizovana-medicina-jako-pomocnik-v-onkologii.png

Personalizovaná medicína jako pomocník v onkologii

20.11.2018Každý člověk je jedinečný, a tak se může stát, že různí pacienti se stejnou nemocí reagují na shodnou léčbu jinak. Účinky léčby totiž značně ovlivňují individuální charakteristiky jednotlivých lidí, jako jsou genetické dispozice nebo celkový zdravotní stav. Personalizovaná medicína je obor, který se cíleně zaměřuje na jednotlivce a snaží se upravit léčebné a diagnostické postupy tak, aby byly ušity na míru konkrétnímu pacientovi, a tím pádem byly účinnější. Výrazně pomáhá zejména v onkologické terapii.
dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.