Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZdravý spánek je víc, než si myslíte
zdravy-spanek-je-vic-nez-si-myslite.jpg

Zdravý spánek je víc, než si myslíte

Zveřejněno: 18.03.2014

Ať už jste se vyspali dobře nebo probděli celou noc, minulý pátek byl mezinárodním dnem spánku. I přes příchod teplejších dnů a slunečních paprsků, se na jaře cítíme mnohem více unavení, než v jiných ročních obdobích a často se nám nedopřává ani klidného spánku. Přitom málo spánku je pro naše tělo velice rizikové. Věděli jste například, že člověk zemře na nedostatek spánku dříve, než na nedostatek potravy?

Jako hlavní znak spánkové deficity si většina z nás představí zívání. To sice může být projevem naší únavy, ale mezi nejčastější ukazatele dlouhodobého nedostatku spánku jej zařadit nemůžeme.

Na dlouhodobý nedostatek spánku nás upozorní jako první naše chutě! Tělo totiž produkuje dva hormony hladu – leptin, snižující chuť k jídlu a ghrelin, který chuť k jídlu naopak zvyšuje. Pokud nejsme dobře vyspaní, chybí našemu tělu energie, v důsledku čeho naše tělo zpozorní a začne produkovat více ghrelinu. A my máme najednou tendenci sníst vše, co vidíme. S nárůstem přísunu množství potravin se pojí zvýšení hmotnosti.

Málo spánku vyvolá poruchy metabolismu glukózy, dále způsobí změny v řízení přijímaní potravin a také snížení výdeje energie. Aby toho nebylo málo, spánkový deficit začne ovlivňovat náš rodinný i pracovní život. Jako další, velice častý projev spánkové deficity je totiž uváděna snížená chuť na sex a přecitlivělost, zvýšená nemocnost, neschopnost se soustředit a častější zapomětlivost. S nadsázkou máme pocit, že se nám nic nedaří a nic nejde od ruky.Pokud se nám nepodaří problém spánku vyřešit, hrozí nám zhoršení stavu, který může vést k depresi, stavům úzkosti, riziku mrtvice, cukrovky, a vysokého tlaku.

Jako řešení se nabízí spánková hygiena, která souvisí s úpravou prostředí, ve kterém spíme. Doporučuje se pokojová teplota mezi 16 – 20 stupni. Dál je důležité správné načasování spánku a pravidelné cvičení. Odstranit za našeho života bychom měli nikotin, kofein, alkohol, i tučná jídla. Naopak bychom se měli přiklonit k pozitivním myšlenkám a zdravému způsobu života, který nám kvalitní spánek přinese!

Doporučujeme


predstavujeme-nej-limonadu-letosniho-leta.png

Představujeme NEJ limonádu letošního léta!

22.06.2018Dulenka neboli levandule patří mezi oblíbené jedlé rostliny a poslední dobou čím dál častěji nachází své místo právě v kuchyni. Modrofialové květy se přidávají do dezertů, sušenek, marmelád, polévek nebo jako součást marinád k masu. Punc originality má levandulový drink z vlastnoručně vyrobeného sirupu, který potěší vaše smysly.
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.