Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZdravotní přínosy podzimní zeleniny a ovoce
zdravotni-prinosy-podzimni-zeleniny-a-ovoce.jpg

Zdravotní přínosy podzimní zeleniny a ovoce

Zveřejněno: 15.09.2014

Některé výzkumy z posledních let nasvědčují tomu, že v průmyslově pěstovaném ovoci a zelenině může být méně vitamínů a živin než v tom, které mělo možnost dozrát tradičním způsobem. I na podzim při tom můžete sehnat řadu druhů sezónního ovoce a zeleniny. Jaký přínos pro naše zdraví mají například dýně, brokolice nebo brambory?

Pokud pomineme lokální ovoce a zeleninu, která pochází buď přímo z naší zahrady, nebo jsme ji koupili od místního pěstitele, cestuje k nám většina plodin z velké vzdálenosti. V samoobsluze běžně seženeme ovoce a zeleninu z Číny nebo z Jižní Ameriky. Aby ovoce a zelenina přečkaly tak dlouhou cestu je nutné je chemicky ošetřit tak, aby je během transportu nezničila plíseň. Navíc se plody často sklízí ještě nezralé a dozrávají až během transportu. Řada odborníků na výživu proto doporučuje konzumaci sezónního ovoce, které mělo možnost dozrát přirozeným způsobem a ve svém přirozeném prostředí.

Dýně

Dýně je díky velmi nízkému obsahu sodíku a tuku ideální potravina pro lidi, kteří bojují s vysokým krevním tlakem nebo trpí některou z kardiovaskulárních chorob. Kromě toho dýně působí v ledvinách jako slabé diuretikum, podporuje tvorbu moči a tím napomáhá detoxikaci organismu. Vzhledem k vysokému obsahu vody a malému kalorické hodnotě je dýně vhodná i pro ty, kteří bojují s nadváhou. Pravidelná dlouhodobá konzumace dýňově dužiny navíc bývá spojována s prevencí rakoviny. Z minerálů je dýně bohatá na vápník, hořčík, fosfor a draslík. Nezanedbatelný zdravotní přínos má také konzumace dýňových semínek, která jsou jedním z nejlepších přírodních zdrojů zinku.

Brokolice

Brokolice bývá považována za jeden z nejzdravějších druhů zeleniny vůbec. Z minerálních látek je bohatá na draslík, vápník a fosfor, obsahuje vitamíny A, C, E a celou řadu vitamínů skupiny B. V posledních letech se objevilo hned několik studií, které tvrdí, že konzumace brokolice výrazně snižuje působení volných radikálů na náš organismus a může zabraňovat rakovinnému bujení. Vzhledem k tomu, že tepelnou úpravou se obsah vitaminů a dalších prospěšných látek rapidně snižuje, doporučuje se brokolici konzumovat syrovou nebo dobu její tepelné úpravy zkrátit na minimum – cca 3 minuty.

Brambory

V případě brambor je třeba dbát na to, abychom se vyhnuli konzumaci zelených částí hlíz. Ty totiž obsahují jedovatý alkaloid zvaný solanin. Před přípravou je proto třeba brambory zbavit všech klíčků a zelených částí – pokud už je hlíza zelená na více místech, je lepší ji nekonzumovat vůbec. Pokud je ale brambora čerstvá, obsahuje celou řadu zdraví velmi prospěšných látek, i když ji často máme tendenci vnímat jako “obyčejnou“ zeleninu bez většího přínosu pro zdraví. Brambory neobsahují téměř žádný tuk, ale vzhledem k tomu, že v sobě mají velký podíl sacharidů ve formě škrobu, jsou dobrým zdrojem energie. Vláknina, která je v bramborách hojně zastoupena, podporuje správnou funkci trávicí soustavy a pomáhá vytvořit pocit sytosti. Málo známý fakt je i to, že brambory (a to i vařené) obsahují poměrně dost vitamínu C. Z minerálních látek je v bramborách draslík, hořčík a dokonce i železo.

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.