Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZdravotní přínosy podzimní zeleniny a ovoce
zdravotni-prinosy-podzimni-zeleniny-a-ovoce.jpg

Zdravotní přínosy podzimní zeleniny a ovoce

Zveřejněno: 15.09.2014

Některé výzkumy z posledních let nasvědčují tomu, že v průmyslově pěstovaném ovoci a zelenině může být méně vitamínů a živin než v tom, které mělo možnost dozrát tradičním způsobem. I na podzim při tom můžete sehnat řadu druhů sezónního ovoce a zeleniny. Jaký přínos pro naše zdraví mají například dýně, brokolice nebo brambory?

Pokud pomineme lokální ovoce a zeleninu, která pochází buď přímo z naší zahrady, nebo jsme ji koupili od místního pěstitele, cestuje k nám většina plodin z velké vzdálenosti. V samoobsluze běžně seženeme ovoce a zeleninu z Číny nebo z Jižní Ameriky. Aby ovoce a zelenina přečkaly tak dlouhou cestu je nutné je chemicky ošetřit tak, aby je během transportu nezničila plíseň. Navíc se plody často sklízí ještě nezralé a dozrávají až během transportu. Řada odborníků na výživu proto doporučuje konzumaci sezónního ovoce, které mělo možnost dozrát přirozeným způsobem a ve svém přirozeném prostředí.

Dýně

Dýně je díky velmi nízkému obsahu sodíku a tuku ideální potravina pro lidi, kteří bojují s vysokým krevním tlakem nebo trpí některou z kardiovaskulárních chorob. Kromě toho dýně působí v ledvinách jako slabé diuretikum, podporuje tvorbu moči a tím napomáhá detoxikaci organismu. Vzhledem k vysokému obsahu vody a malému kalorické hodnotě je dýně vhodná i pro ty, kteří bojují s nadváhou. Pravidelná dlouhodobá konzumace dýňově dužiny navíc bývá spojována s prevencí rakoviny. Z minerálů je dýně bohatá na vápník, hořčík, fosfor a draslík. Nezanedbatelný zdravotní přínos má také konzumace dýňových semínek, která jsou jedním z nejlepších přírodních zdrojů zinku.

Brokolice

Brokolice bývá považována za jeden z nejzdravějších druhů zeleniny vůbec. Z minerálních látek je bohatá na draslík, vápník a fosfor, obsahuje vitamíny A, C, E a celou řadu vitamínů skupiny B. V posledních letech se objevilo hned několik studií, které tvrdí, že konzumace brokolice výrazně snižuje působení volných radikálů na náš organismus a může zabraňovat rakovinnému bujení. Vzhledem k tomu, že tepelnou úpravou se obsah vitaminů a dalších prospěšných látek rapidně snižuje, doporučuje se brokolici konzumovat syrovou nebo dobu její tepelné úpravy zkrátit na minimum – cca 3 minuty.

Brambory

V případě brambor je třeba dbát na to, abychom se vyhnuli konzumaci zelených částí hlíz. Ty totiž obsahují jedovatý alkaloid zvaný solanin. Před přípravou je proto třeba brambory zbavit všech klíčků a zelených částí – pokud už je hlíza zelená na více místech, je lepší ji nekonzumovat vůbec. Pokud je ale brambora čerstvá, obsahuje celou řadu zdraví velmi prospěšných látek, i když ji často máme tendenci vnímat jako “obyčejnou“ zeleninu bez většího přínosu pro zdraví. Brambory neobsahují téměř žádný tuk, ale vzhledem k tomu, že v sobě mají velký podíl sacharidů ve formě škrobu, jsou dobrým zdrojem energie. Vláknina, která je v bramborách hojně zastoupena, podporuje správnou funkci trávicí soustavy a pomáhá vytvořit pocit sytosti. Málo známý fakt je i to, že brambory (a to i vařené) obsahují poměrně dost vitamínu C. Z minerálních látek je v bramborách draslík, hořčík a dokonce i železo.

Doporučujeme


co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás.