Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZdravotní přínosy podzimní zeleniny a ovoce
zdravotni-prinosy-podzimni-zeleniny-a-ovoce_1.jpg

Zdravotní přínosy podzimní zeleniny a ovoce

Zveřejněno: 29.09.2014

Některé výzkumy z posledních let nasvědčují tomu, že v průmyslově pěstovaném ovoci a zelenině může být méně vitamínů a živin než v tom, které mělo možnost dozrát tradičním způsobem. I na podzim přitom můžete sehnat řadu druhů sezónního ovoce a zeleniny. Jaký přínos pro naše zdraví mají například dýně, brokolice nebo brambory? 

Některé výzkumy z posledních let nasvědčují tomu, že v průmyslově pěstovaném ovoci a zelenině může být méně vitamínů a živin než v tom, které mělo možnost dozrát tradičním způsobem. I na podzim přitom můžete sehnat řadu druhů sezónního ovoce a zeleniny. Jaký přínos pro naše zdraví mají například dýně, brokolice nebo brambory? Pokud pomineme lokální ovoce a zeleninu, která pochází buď přímo z naší zahrady, nebo jsme ji koupili od místního pěstitele, cestuje k nám většina plodin z velké vzdálenosti. V samoobsluze běžně seženeme ovoce a zeleninu z Číny nebo z Jižní Ameriky. Aby ovoce a zelenina přečkaly tak dlouhou cestu je nutné je chemicky ošetřit, aby je během transportu nezničila plíseň. Navíc se plody často sklízí ještě nezralé a dozrávají až během transportu. Řada odborníků na výživu proto doporučuje konzumaci sezónního ovoce, které mělo možnost dozrát přirozeným způsobem a ve svém přirozeném prostředí. Dýně Dýně je díky velmi nízkému obsahu sodíku a tuku ideální potravina pro lidi, kteří bojují s vysokým krevním tlakem nebo trpí některou z kardiovaskulárních chorob. Kromě toho dýně působí v ledvinách jako slabé diuretikum, podporuje tvorbu moči a tím napomáhá detoxikaci organismu. Vzhledem k vysokému obsahu vody a malému kalorické hodnotě je dýně vhodná i pro ty, kteří bojují s nadváhou. Pravidelná dlouhodobá konzumace dýňově dužiny navíc bývá spojována s prevencí rakoviny. Z minerálů je dýně bohatá na vápník, hořčík, fosfor a draslík. Nezanedbatelný zdravotní přínos má také konzumace dýňových semínek, která jsou jedním z nejlepších přírodních zdrojů zinku. Brokolice Brokolice bývá považována za jeden z nejzdravějších druhů zeleniny vůbec. Z minerálních látek je bohatá na draslík, vápník a fosfor, obsahuje vitamíny A, C, E a celou řadu vitamínů skupiny B. V posledních letech se objevilo hned několik studií, které tvrdí, že konzumace brokolice výrazně snižuje působení volných radikálů na náš organismus a může zabraňovat rakovinnému bujení. Vzhledem k tomu, že tepelnou úpravou se obsah vitaminů a dalších prospěšných látek rapidně snižuje, doporučuje se brokolici konzumovat syrovou nebo dobu její tepelné úpravy zkrátit na minimum – cca 3 minuty. Brambory V případě brambor je třeba dbát na to, abychom se vyhnuli konzumaci zelených částí hlíz. Ty totiž obsahují jedovatý alkaloid zvaný solanin. Před přípravou je proto třeba brambory zbavit všech klíčků a zelených částí – pokud už je hlíza zelená na více místech, je lepší ji nekonzumovat vůbec. Pokud je ale brambora čerstvá, obsahuje celou řadu zdraví velmi prospěšných látek, i když ji často máme tendenci vnímat jako “obyčejnou“ zeleninu bez většího přínosu pro zdraví. Brambory neobsahují téměř žádný tuk, ale vzhledem k tomu, že v sobě mají velký podíl sacharidů ve formě škrobu, jsou dobrým zdrojem energie. Vláknina, která je v bramborách hojně zastoupena, podporuje správnou funkci trávicí soustavy a pomáhá vytvořit pocit sytosti. Málo známým faktem je, že brambory (a to i vařené) obsahují poměrně dost vitamínu C. Z minerálních látek je v bramborách draslík, hořčík a dokonce i železo. 

Doporučujeme


neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.