Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZdravé versus nezdravé tuky – které omezit a které si dopřát?
zdrave-versus-nezdrave-tuky-ktere-omezit-a-ktere-si-doprat.jpg

Zdravé versus nezdravé tuky – které omezit a které si dopřát?

Zveřejněno: 14.08.2015

Grilované klobásy a krkovičky, vuřty na ohni, nanuky s polevou a sladké dortíky. Sáhněte si do svědomí – jak vypadá váš prázdninový jídelníček? Určitě v něm některá z výše uvedených věcí nebude chybět. Věděli jste, že všechny zmiňované potraviny obsahují hodně nasycených mastných kyselin, které jsou při nadměrné konzumaci jedním z těch největších stravovacích prohřešků? A víte, že existují i zdraví prospěšné tuky? Přečtěte si víc o takzvaně dobrých a špatných tucích a o tom, v jakém jídle je najdete. 

Grilované klobásy a krkovičky, vuřty na ohni, nanuky s polevou a sladké dortíky. Sáhněte si do svědomí – jak vypadá váš prázdninový jídelníček? Určitě v něm některá z výše uvedených věcí nebude chybět. Věděli jste, že všechny zmiňované potraviny obsahují hodně nasycených mastných kyselin, které jsou při nadměrné konzumaci jedním z těch největších stravovacích prohřešků? A víte, že existují i zdraví prospěšné tuky? Přečtěte si víc o takzvaně dobrých a špatných tucích a o tom, v jakém jídle je najdete.

Podle aktuálních průzkumů ví pouhých 29 % Čechů o tom, že existují dva druhy tuků, a to nasycené a nenasycené. Stejně málo lidí ví také to, že nasycené mastné kyseliny ve větším objemu zdraví rozhodně neprospívají, zatímco nenasycené mastné kyseliny jsou zdravé. Nadměrný příjem nasycených mastných kyselin při tom stojí za nejčastějšími zdravotními problémy Čechů, což jsou kardiovaskulární onemocnění.

Jaké potraviny musíte v jídelníčku omezit, abyste snížili příjem nasycených tuků? Prorostlé maso, uzeniny, paštiky, trvanlivé salámy, sádlo, různé sladké polevy, plněné zákusky a čokoládové výrobky s nízkým obsahem kakaa a vyšším obsahem tuků.

A kde najdete ony zdraví prospěšné nenasycené tuky? Třeba v tučných rybách jako makrela, losos nebo sardinky. Dále v kvalitních rostlinných olejích, avokádu, ořeších a semenech. Zkuste tedy během grilování vyměnit klobásy za ryby, na výlet si místo kolečka salámu dejte mezi chleba libovou šunku a rajče a místo zmrzliny s tukovou polevou se osvěžte ovocnou dření. A ať už si druh přijímaných tuků chcete v zájmu zdraví hlídat, nebo ne, nezapomeňte, že syrová zelenina a ovoce by měly tvořit základ jídelníčku vždycky! A zvlášť v létě se nabízí možnost jíst čerstvého ovoce i zeleniny víc než jindy v roce, protože jsou daleko dostupnější.

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?
jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.