Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZdravé versus nezdravé tuky – které omezit a které si dopřát?
zdrave-versus-nezdrave-tuky-ktere-omezit-a-ktere-si-doprat.jpg

Zdravé versus nezdravé tuky – které omezit a které si dopřát?

Zveřejněno: 14.08.2015

Grilované klobásy a krkovičky, vuřty na ohni, nanuky s polevou a sladké dortíky. Sáhněte si do svědomí – jak vypadá váš prázdninový jídelníček? Určitě v něm některá z výše uvedených věcí nebude chybět. Věděli jste, že všechny zmiňované potraviny obsahují hodně nasycených mastných kyselin, které jsou při nadměrné konzumaci jedním z těch největších stravovacích prohřešků? A víte, že existují i zdraví prospěšné tuky? Přečtěte si víc o takzvaně dobrých a špatných tucích a o tom, v jakém jídle je najdete. 

Grilované klobásy a krkovičky, vuřty na ohni, nanuky s polevou a sladké dortíky. Sáhněte si do svědomí – jak vypadá váš prázdninový jídelníček? Určitě v něm některá z výše uvedených věcí nebude chybět. Věděli jste, že všechny zmiňované potraviny obsahují hodně nasycených mastných kyselin, které jsou při nadměrné konzumaci jedním z těch největších stravovacích prohřešků? A víte, že existují i zdraví prospěšné tuky? Přečtěte si víc o takzvaně dobrých a špatných tucích a o tom, v jakém jídle je najdete.

Podle aktuálních průzkumů ví pouhých 29 % Čechů o tom, že existují dva druhy tuků, a to nasycené a nenasycené. Stejně málo lidí ví také to, že nasycené mastné kyseliny ve větším objemu zdraví rozhodně neprospívají, zatímco nenasycené mastné kyseliny jsou zdravé. Nadměrný příjem nasycených mastných kyselin při tom stojí za nejčastějšími zdravotními problémy Čechů, což jsou kardiovaskulární onemocnění.

Jaké potraviny musíte v jídelníčku omezit, abyste snížili příjem nasycených tuků? Prorostlé maso, uzeniny, paštiky, trvanlivé salámy, sádlo, různé sladké polevy, plněné zákusky a čokoládové výrobky s nízkým obsahem kakaa a vyšším obsahem tuků.

A kde najdete ony zdraví prospěšné nenasycené tuky? Třeba v tučných rybách jako makrela, losos nebo sardinky. Dále v kvalitních rostlinných olejích, avokádu, ořeších a semenech. Zkuste tedy během grilování vyměnit klobásy za ryby, na výlet si místo kolečka salámu dejte mezi chleba libovou šunku a rajče a místo zmrzliny s tukovou polevou se osvěžte ovocnou dření. A ať už si druh přijímaných tuků chcete v zájmu zdraví hlídat, nebo ne, nezapomeňte, že syrová zelenina a ovoce by měly tvořit základ jídelníčku vždycky! A zvlášť v létě se nabízí možnost jíst čerstvého ovoce i zeleniny víc než jindy v roce, protože jsou daleko dostupnější.

Doporučujeme


rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

24.04.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.