Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZdravé versus nezdravé tuky – které omezit a které si dopřát?
zdrave-versus-nezdrave-tuky-ktere-omezit-a-ktere-si-doprat.jpg

Zdravé versus nezdravé tuky – které omezit a které si dopřát?

Zveřejněno: 14.08.2015

Grilované klobásy a krkovičky, vuřty na ohni, nanuky s polevou a sladké dortíky. Sáhněte si do svědomí – jak vypadá váš prázdninový jídelníček? Určitě v něm některá z výše uvedených věcí nebude chybět. Věděli jste, že všechny zmiňované potraviny obsahují hodně nasycených mastných kyselin, které jsou při nadměrné konzumaci jedním z těch největších stravovacích prohřešků? A víte, že existují i zdraví prospěšné tuky? Přečtěte si víc o takzvaně dobrých a špatných tucích a o tom, v jakém jídle je najdete. 

Grilované klobásy a krkovičky, vuřty na ohni, nanuky s polevou a sladké dortíky. Sáhněte si do svědomí – jak vypadá váš prázdninový jídelníček? Určitě v něm některá z výše uvedených věcí nebude chybět. Věděli jste, že všechny zmiňované potraviny obsahují hodně nasycených mastných kyselin, které jsou při nadměrné konzumaci jedním z těch největších stravovacích prohřešků? A víte, že existují i zdraví prospěšné tuky? Přečtěte si víc o takzvaně dobrých a špatných tucích a o tom, v jakém jídle je najdete.

Podle aktuálních průzkumů ví pouhých 29 % Čechů o tom, že existují dva druhy tuků, a to nasycené a nenasycené. Stejně málo lidí ví také to, že nasycené mastné kyseliny ve větším objemu zdraví rozhodně neprospívají, zatímco nenasycené mastné kyseliny jsou zdravé. Nadměrný příjem nasycených mastných kyselin při tom stojí za nejčastějšími zdravotními problémy Čechů, což jsou kardiovaskulární onemocnění.

Jaké potraviny musíte v jídelníčku omezit, abyste snížili příjem nasycených tuků? Prorostlé maso, uzeniny, paštiky, trvanlivé salámy, sádlo, různé sladké polevy, plněné zákusky a čokoládové výrobky s nízkým obsahem kakaa a vyšším obsahem tuků.

A kde najdete ony zdraví prospěšné nenasycené tuky? Třeba v tučných rybách jako makrela, losos nebo sardinky. Dále v kvalitních rostlinných olejích, avokádu, ořeších a semenech. Zkuste tedy během grilování vyměnit klobásy za ryby, na výlet si místo kolečka salámu dejte mezi chleba libovou šunku a rajče a místo zmrzliny s tukovou polevou se osvěžte ovocnou dření. A ať už si druh přijímaných tuků chcete v zájmu zdraví hlídat, nebo ne, nezapomeňte, že syrová zelenina a ovoce by měly tvořit základ jídelníčku vždycky! A zvlášť v létě se nabízí možnost jíst čerstvého ovoce i zeleniny víc než jindy v roce, protože jsou daleko dostupnější.

Doporučujeme


dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
kocky-a-ledviny-proc-je-nutna-preventivni-pece.jpg

Kočky a ledviny – proč je nutná preventivní péče?

13.07.2018Kočky se nebojí žádné šarvátky a většinou z nich také vyváznou bez úhony, jako by doopravdy měly devět životů. Jednu neviditelnou slabinu ale sdílejí všechny z nich – ledviny, respektive závažné onemocnění ledvin, které může vyústit až v jejich kompletní selhání. Zákeřnost tohoto onemocnění spočívá v tom, že jeho příznaky jsou viditelné až ve chvíli, kdy už je pozdě. Spolehlivým způsobem, jak toto onemocnění včas odhalit, je laboratorní test krve nebo moči.