Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZdravé vánoční mlsání - kokos, fíky, datle a další ovoce
zdrave-vanocni-mlsani-kokos-fiky-datle-a-dalsi-ovoce.jpg

Zdravé vánoční mlsání - kokos, fíky, datle a další ovoce

Zveřejněno: 19.12.2014

K Vánocům tradičně patří i prohýbající se stoly a neustálé mlsání. Vedle cukroví, smažené ryby a bramborového salátu si ale můžeme dopřát i pochoutky, které kromě chuťových pohárků potěší taky zdraví. Jaký je zdravotní přínos datlí, fíků a dalšího tradičního vánočního ovoce? 

 Sušené meruňky

Sušené meruňky jsou ideálním zdrojem železa a hlavně draslíku. Ten pomáhá snižovat krevní tlak a má příznivý vliv na nervovou soustavu a svaly. Sušené meruňky se dají jíst buď vcelku jako zdravá pochoutka, ale pokud je nakrájíme na malé kousky, můžeme jimi ve vánočním pečivu nahradit rozinky. Pokud jsou sušené meruňky sířené, je nezbytné je před konzumací pečlivě umýt teplou vodou.

Sušené fíky

Exotické fíky jsou bohatým zdrojem vápníku, železa, hořčíku, vitaminu B6 a draslíku. Mají vyšší obsah vlákniny než běžně konzumované ovoce a zelenina, proto se doporučují jako přírodní lék na problémy se zácpou. Stejně jako v případě meruněk je vhodné zjistit si, zda bylo sušené ovoce sířeno a případně fíky důkladně omýt.

Sušené datle

Sušené datle jsou významným zdrojem železa, draslíku, vápníku, hořčíku, manganu a mědi. Už deset deka sušených datlí vám dokáže dodat třetinu potřebné denní dávky vlákniny a pouhé tři sušené plody zabezpečí doporučený denní příjem hořčíku. Pozor by si ovšem v případě konzumace datlí měli dát lidé s nadváhou, protože toto sušené ovoce má poměrně dost kalorií.

Ananas

Na řadě svátečních stolů se kromě sušeného ovoce objevuje i čerstvý ananas. Toto sladké žluté ovoce je zdrojem železa, fosforu a draslíku. Kromě toho obsahuje enzym bromelin, který odbourává bílkoviny a urychluje tak trávení. Čerstvý ananas je zdravý pro správně fungující slinivku a navíc pomáhá při střevních potížích a průjmech. Pozor ale na kandovaný ananas. Ten zdraví moc neprospěje. Kromě vysokého obsahu cukru často obsahuje i velké množství umělých barviv.

Kokos

Kokosový ořech je poměrně bohatý na tuky. Na rozdíl od živočišných tuků jsou ale nasycené tuky obsažené v kokosu zdraví prospěšné. Nasycené tuky v kokosu jsou snadno stravitelné, snadno se v těle zpracují a organismus je snáz spotřebuje jako zdroj energie, než aby se v něm ukládaly. Navíc kokos obsahuje celou řadu vitamínů skupiny B, vitamín E a taky selen a zinek.

Doporučujeme


renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.