Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZajímavosti o lidské kůži aneb Proč si na ni vzpomenout, až budete doma luxovat
zajimavosti-o-lidske-kuzi-aneb-proc-si-na-ni-vzpomenout-az-budete-doma-luxovat.jpg

Zajímavosti o lidské kůži aneb Proč si na ni vzpomenout, až budete doma luxovat

Zveřejněno: 31.08.2016

Kůže je největší orgán lidského těla. Celková plocha kůže u dospělého člověka je přibližně 1,6 až 1,8 m² a její hmotnost tvoří zhruba 7 % z celkové tělesné hmotnosti. Kromě toho, že tělo chrání před nezdravým UV zářením a před škodlivými mikroorganismy, pomáhá nám také s termoregulací. 

Kůže je největší orgán lidského těla. Celková plocha kůže u dospělého člověka je přibližně 1,6 až 1,8 m² a její hmotnost tvoří zhruba 7 % z celkové tělesné hmotnosti.

Kromě toho, že tělo chrání před nezdravým UV zářením a před škodlivými mikroorganismy, pomáhá nám také s termoregulací. Tloušťka kůže se na různých částech těla liší. Například oční víčka jsou tenká jen okolo 0,4 milimetru. Nejtlustší je kůže na ploskách nohou, na dlaních a zádech – okolo 4 milimetrů.

Na kůži byste si měli vzpomenout pokaždé, když budete doma vysávat a utírat prach. Jeho významnou součástí jsou totiž odumřelé kožní buňky. Ve spodních vrstvách pokožky se nachází pigmentové barvivo melanin, který se mimo jiné podílí na barvě kůže. Melanin se tvoří ve specializovaných buňkách (melanocytech) a zajímavé je, že všichni lidé mají těchto buněk zhruba stejný počet.

Výsledná barva pokožky totiž není závislá na jejich počtu, ale na míře jejich aktivity. Kromě ochranné funkce je kůže důležitým orgánem pro vylučování chemických látek z těla. To zajišťují mazové a potní žlázy. Pocení je kromě toho také důležitým mechanismem termoregulace.

Denně člověk vyloučí průměrně půl litru potu, při horku a námaze až několikanásobně víc. Nejvíc potních žláz je na kůži plosek nohou, na dlaních, na čele a v podpaží. I proto se při potřebě zvýšeného ochlazení organismu začnou viditelně potit zejména tato místa. 

Doporučujeme


renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!