Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZajímavosti o kostech aneb Mohou těžší kosti za obezitu?
zajimavosti-o-kostech-aneb-mohou-tezsi-kosti-za-obezitu.jpg

Zajímavosti o kostech aneb Mohou těžší kosti za obezitu?

Zveřejněno: 22.06.2016

Určitě už jste od někoho aspoň jednou v životě zaslechli, že má vyšší hmotnost proto, že má těžké kosti. Ale může mít skutečně někdo těžší kosti než jiní lidé? Nebo se jedná jen o rozšířený mýtus, kterým si lidé omlouvají přebytečné kilogramy? Pravda je, že stejně vysocí lidé opravdu mohou mít různě těžké kosti. Ale aby byl někdo obézní proto, že má těžké kosti? To je nesmysl! 

Určitě už jste od někoho aspoň jednou v životě zaslechli, že má vyšší hmotnost proto, že má těžké kosti. Ale může mít skutečně někdo těžší kosti než jiní lidé? Nebo se jedná jen o rozšířený mýtus, kterým si lidé omlouvají přebytečné kilogramy?

Pravda je, že stejně vysocí lidé opravdu mohou mít různě těžké kosti. Ale aby byl někdo obézní proto, že má těžké kosti? To je nesmysl! Jak to tedy s tou různou hmotností kostí u lidí se stejnou výškou je? Pokud někdo dlouhodobě a pravidelně sportuje, bude mít s větší pravděpodobností těžší kosti než ten, kdo se sportovním aktivitám věnuje jen sporadicky. Cvičení totiž napomáhá nejen rozvoji svalů a úponů, ale také kostní hmoty. Proč? Protože svaly se upínají právě na kosti. Aby vše fungovalo, musí růst také kostní hmota. Jak asi víte z vlastní zkušenosti, lidé, kteří se dlouhodobě a pravidelně věnují fyzické aktivitě, obvykle problémy s obezitou nemají. Kromě toho má na podobu našich kostí velký vliv také jídelníček.

Pro zdravé a pevné kosti bychom měli přijímat hlavně dostatek vápníku. Poměrně zajímavá skutečnost je, že se kromě jogurtů, sýrů a tvarohu vyskytuje ve vyšší míře také v máku. S přibývajícím věkem mají naše kosti tendenci ztrácet pevnost a řídnout. Kostní buňky totiž odumírají a nové je už nestačí nahrazovat. Z toho důvodu mívají senioři kosti o poznání křehčí než mladí lidé a stoupá u nich riziko osteoporózy.

Pokud byste chtěli vědět, jak si váš kostní metabolismus stojí a zda je s vašimi kostmi vše v pořádku, můžete se nechat jednoduše otestovat  ̶  podstoupit odběr krve. Lékař vám pak na základě laboratorních výsledků může doporučit, jak se o kosti nejlépe starat tak, aby vám bez potíží sloužily jako opora ještě řadu let. Seznam míst, kde se můžete nechat v rámci samoplátcovského programu vyšetřit, najdete zde.

Doporučujeme


dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás.