Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyZačínáme běhat: Jak si neublížit, když jsme úplnými začátečníky
zaciname-behat-jak-si-neublizit-kdyz-jsme-uplnymi-zacatecniky.jpg

Začínáme běhat: Jak si neublížit, když jsme úplnými začátečníky

Zveřejněno: 08.05.2015

Možná jste to už sami někdy zažili. Řekli jste si, že běhání je ideální způsob, jak shodit přebytečná kila a navíc prospět svému zdraví. Ovšem po pár minutách běhu se vám začalo špatně dýchat a navíc vás začalo píchat v boku. Pokud ano, zřejmě jste se ptali sami sebe, co ostatní na tom běhání vlastně vidí, když je to ve skutečnosti tak nepříjemná věc. 

Pokud na vás výše zmíněný popis běžeckých zkušeností sedí, asi jste sebou po doběhnutí praštili na pohovku a byli jste rádi, že můžete ležet. S největší pravděpodobností jste pak zkusili o pár dní později vyběhnout znovu, ale lepší to nebylo. A po čase jste tak s běháním skončili nadobro. Jak to udělat, aby vás běhání bavilo?

Pokud začínáte, je důležité nepřehnat tempo hned po startu. Pokud vyběhnete moc rychle, stejně rychle vám dojde dech, unavíte se a budete muset zastavit. Klidně zpočátku běhejte ve velmi pomalém tempu. Pokud byste po pár minutách už nemohli popadnout dech, přejděte do chůze. Je to vždycky lepší, než se úplně zastavit. Až se při chůzi vydýcháte, dejte se opět do pomalého klusu. A pokud opět začnete cítit, že vám docházejí síly, zkuste zase na chvíli krok.

Střídání pomalého běhu s chůzí je pro běžce začátečníky ideální způsob, jak zlepšit fyzickou kondici a navyknout tělo na fyzickou zátěž. Uvidíte, že po čase vydržíte klusat déle a časové úseky, které půjdete, se zkrátí. Zpočátku bude stačit, když budete chodit běhat jednou nebo dvakrát týdně. Postupně po dvou a více měsících můžete počet výběhů za týden zvyšovat, pokud budete mít chuť. Při prvních trénincích úplně stačí, pokud vydržíte střídat běh s chůzí po dobu dvaceti minut. Až se vaše fyzická kondice zlepší, můžete čas tréninku postupně zvyšovat.

Doporučujeme


zradne-zahranicni-nemoci-proti-kterym-neexistuje-ockovani.jpg

Zrádné zahraniční nemoci, proti kterým neexistuje očkování

10.09.2018Infekční nemoci jsou u cestovatelů v exotických zemích poměrně běžné. Proti některým z nich jako například žloutenka A nebo B, břišní tyfus nebo žlutá zimnice je možné se chránit včasným očkováním, proti řadě dalších závažných onemocnění ale bohužel zatím očkovací vakcína neexistuje. Nejspolehlivějším způsobem, jak se po návratu ze zahraničí ujistit o svém zdraví a vyhnout následkům nebezpečných nemocí, je preventivní rozbor krve. Člověk tak ochrání sebe i své okolí, některá onemocnění jsou totiž vysoce nakažlivá.
zloutenka-c-skryta-hrozba-kterou-je-nutne-vcas-odhalit.jpg

Žloutenka C – skrytá hrozba, kterou je nutné včas odhalit

07.09.2018Žloutenka je nebezpečným virovým onemocněním, které může skončit až smrtí. Nejznámější jsou typy A, B a C. Zejména u hepatitidy C se v posledních letech zjišťuje, že je mnohem rozšířenější, než se dosud předpokládalo. Není totiž podle vnějších příznaků snadno odhalitelná a vyskytuje se i mimo tradiční rizikové skupiny, jako jsou drogově závislí. Zpozornět by měli především lidé, kteří dostali darovanou krev před rokem 1992, kdy se žloutenka C teprve začala diagnostikovat. Pokud je dlouhou dobu neléčená, způsobuje vážné poškození jater, které může vést až k úmrtí. Spolehlivě ji lze odhalit jen pomocí krevních testů.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?