Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVíte, kdo rozhoduje o tom, co jíte?
vite-kdo-rozhoduje-o-tom-co-jite.png

Víte, kdo rozhoduje o tom, co jíte?

Zveřejněno: 09.06.2017

Také jste si mysleli, že skladba vašeho jídelníčku je závislá výhradně na vaší svobodné vůli? Dáváte případných pár kil navíc za vinu svému nedostatku kázně? Možná budete překvapeni, kdo všechno ovlivňuje vaše chutě a stravovací návyky.

Také jste si mysleli, že skladba vašeho jídelníčku je závislá výhradně na vaší svobodné vůli? Dáváte případných pár kil navíc za vinu svému nedostatku kázně? Možná budete překvapeni, kdo všechno ovlivňuje vaše chutě a stravovací návyky. Jaké jídlo máte rádi a co zrovna nemusíte, zřejmě není jen pozůstatkem časů školních jídelen a stravy v rodině.

Nedávná studie publikovaná na akademickém portálu The Conversation naznačuje, že spíše než výchova hraje roli v našem apetitu střevní mikroflóra neboli mikrobiom. Na mikroby, které osidlují trávicí systém, se zaměřili výzkumníci pomocí pokusů na mouchách octomilkách. Zjistilo se, že mikrobi produkují látky, jimiž mohou manipulovat chování hostitele tak, aby zlepšili své vlastní šance na přežití. Když například jisté střevní bakterie potřebují k úspěšnému rozmnožení určitý typ proteinů a vyčerpají jejich zdroj, zjednodušeně řečeno vyšlou signál pro zajištění dalšího. Dle předběžných zjištění by to mohl být jeden z důvodů, proč je pro některé lidi velmi těžké změnit stravovací návyky.

Ovšem pozor – na tento výzkum se zatím ti, kdo se potýkají se špatným jídelníčkem, nemohou vymlouvat. Vědci totiž ve zmíněné studii zkoumali octomilky, a ne lidi. Přesné fungování tohoto principu u člověka je zatím spekulativní. Každopádně stejně jako všem organismům, i tisícům střevních mikroorganismů jde o přežití a předání genů potomkům. A k tomu využívají nejrozmanitější způsoby. Je tedy možné, že jsme všechny ještě zcela neodhalili.

Dobrou zprávou je, že na rozdíl od genů můžeme střevní prostředí sami ovlivnit. Pestrá strava, která je bohatá na vlákninu a čerstvé rostlinné produkty, pomáhá udržovat mikroflóru zdravou. A co víc? Složení střevní mikroflóry můžeme sami poměrně rychle změnit právě úpravou jídelníčku. Jednoduše řečeno, pokud chcete mít zdravý mikrobiom v trávicím traktu, jezte zdravě. A je možné, že díky úpravě střevní mikroflóry pak budete mít na zdravé potraviny i větší chuť.

Skladujte jídlo správně a vychutnáte si ho lépe

Strava jako prevence rakoviny tlustého střeva

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
nadmerne-padani-vlasu-se-da-resit-vcasnou-lecbou.jpg

Nadměrné padání vlasů se dá řešit včasnou léčbou

03.06.2019Padání vlasů je přirozenou součástí výměny vlasového porostu. Zdravému člověku běžně vypadne 50 až 80 vlasů za den. O nadměrném padání vlasů zvaném alopecie hovoříme v případě denního úbytku vyššího než 100 vlasů. Vlasy mohou řídnout a vypadávat rovnoměrně po celé hlavě, nebo zanechávat viditelné, jasně ohraničené lysinky. Oba typy nadměrného padání vlasů postihují muže i ženy a mohou být dědičné, přirozeně doprovázet stárnutí, ale také poukazovat na hormonální nerovnováhu nebo infekční či autoimunitní onemocnění. V případě zaznamenání většího úbytku vlasů je na místě navštívit praktického nebo kožního lékaře, který pomůže stanovit příčinu a určí vhodnou léčbu.