Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVíte, kdo rozhoduje o tom, co jíte?
vite-kdo-rozhoduje-o-tom-co-jite.png

Víte, kdo rozhoduje o tom, co jíte?

Zveřejněno: 09.06.2017

Také jste si mysleli, že skladba vašeho jídelníčku je závislá výhradně na vaší svobodné vůli? Dáváte případných pár kil navíc za vinu svému nedostatku kázně? Možná budete překvapeni, kdo všechno ovlivňuje vaše chutě a stravovací návyky.

Také jste si mysleli, že skladba vašeho jídelníčku je závislá výhradně na vaší svobodné vůli? Dáváte případných pár kil navíc za vinu svému nedostatku kázně? Možná budete překvapeni, kdo všechno ovlivňuje vaše chutě a stravovací návyky. Jaké jídlo máte rádi a co zrovna nemusíte, zřejmě není jen pozůstatkem časů školních jídelen a stravy v rodině.

Nedávná studie publikovaná na akademickém portálu The Conversation naznačuje, že spíše než výchova hraje roli v našem apetitu střevní mikroflóra neboli mikrobiom. Na mikroby, které osidlují trávicí systém, se zaměřili výzkumníci pomocí pokusů na mouchách octomilkách. Zjistilo se, že mikrobi produkují látky, jimiž mohou manipulovat chování hostitele tak, aby zlepšili své vlastní šance na přežití. Když například jisté střevní bakterie potřebují k úspěšnému rozmnožení určitý typ proteinů a vyčerpají jejich zdroj, zjednodušeně řečeno vyšlou signál pro zajištění dalšího. Dle předběžných zjištění by to mohl být jeden z důvodů, proč je pro některé lidi velmi těžké změnit stravovací návyky.

Ovšem pozor – na tento výzkum se zatím ti, kdo se potýkají se špatným jídelníčkem, nemohou vymlouvat. Vědci totiž ve zmíněné studii zkoumali octomilky, a ne lidi. Přesné fungování tohoto principu u člověka je zatím spekulativní. Každopádně stejně jako všem organismům, i tisícům střevních mikroorganismů jde o přežití a předání genů potomkům. A k tomu využívají nejrozmanitější způsoby. Je tedy možné, že jsme všechny ještě zcela neodhalili.

Dobrou zprávou je, že na rozdíl od genů můžeme střevní prostředí sami ovlivnit. Pestrá strava, která je bohatá na vlákninu a čerstvé rostlinné produkty, pomáhá udržovat mikroflóru zdravou. A co víc? Složení střevní mikroflóry můžeme sami poměrně rychle změnit právě úpravou jídelníčku. Jednoduše řečeno, pokud chcete mít zdravý mikrobiom v trávicím traktu, jezte zdravě. A je možné, že díky úpravě střevní mikroflóry pak budete mít na zdravé potraviny i větší chuť.

Skladujte jídlo správně a vychutnáte si ho lépe

Strava jako prevence rakoviny tlustého střeva

Doporučujeme


renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.
kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?