Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVíte, kdo rozhoduje o tom, co jíte?
vite-kdo-rozhoduje-o-tom-co-jite.png

Víte, kdo rozhoduje o tom, co jíte?

Zveřejněno: 09.06.2017

Také jste si mysleli, že skladba vašeho jídelníčku je závislá výhradně na vaší svobodné vůli? Dáváte případných pár kil navíc za vinu svému nedostatku kázně? Možná budete překvapeni, kdo všechno ovlivňuje vaše chutě a stravovací návyky.

Také jste si mysleli, že skladba vašeho jídelníčku je závislá výhradně na vaší svobodné vůli? Dáváte případných pár kil navíc za vinu svému nedostatku kázně? Možná budete překvapeni, kdo všechno ovlivňuje vaše chutě a stravovací návyky. Jaké jídlo máte rádi a co zrovna nemusíte, zřejmě není jen pozůstatkem časů školních jídelen a stravy v rodině.

Nedávná studie publikovaná na akademickém portálu The Conversation naznačuje, že spíše než výchova hraje roli v našem apetitu střevní mikroflóra neboli mikrobiom. Na mikroby, které osidlují trávicí systém, se zaměřili výzkumníci pomocí pokusů na mouchách octomilkách. Zjistilo se, že mikrobi produkují látky, jimiž mohou manipulovat chování hostitele tak, aby zlepšili své vlastní šance na přežití. Když například jisté střevní bakterie potřebují k úspěšnému rozmnožení určitý typ proteinů a vyčerpají jejich zdroj, zjednodušeně řečeno vyšlou signál pro zajištění dalšího. Dle předběžných zjištění by to mohl být jeden z důvodů, proč je pro některé lidi velmi těžké změnit stravovací návyky.

Ovšem pozor – na tento výzkum se zatím ti, kdo se potýkají se špatným jídelníčkem, nemohou vymlouvat. Vědci totiž ve zmíněné studii zkoumali octomilky, a ne lidi. Přesné fungování tohoto principu u člověka je zatím spekulativní. Každopádně stejně jako všem organismům, i tisícům střevních mikroorganismů jde o přežití a předání genů potomkům. A k tomu využívají nejrozmanitější způsoby. Je tedy možné, že jsme všechny ještě zcela neodhalili.

Dobrou zprávou je, že na rozdíl od genů můžeme střevní prostředí sami ovlivnit. Pestrá strava, která je bohatá na vlákninu a čerstvé rostlinné produkty, pomáhá udržovat mikroflóru zdravou. A co víc? Složení střevní mikroflóry můžeme sami poměrně rychle změnit právě úpravou jídelníčku. Jednoduše řečeno, pokud chcete mít zdravý mikrobiom v trávicím traktu, jezte zdravě. A je možné, že díky úpravě střevní mikroflóry pak budete mít na zdravé potraviny i větší chuť.

Skladujte jídlo správně a vychutnáte si ho lépe

Strava jako prevence rakoviny tlustého střeva

Doporučujeme


dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.