Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamíny skupiny B ovlivňují vzhled kůže, ale i naši náladu
vitaminy-skupiny-b-ovlivnuji-vzhled-kuze-ale-i-nasi-naladu.jpg

Vitamíny skupiny B ovlivňují vzhled kůže, ale i naši náladu

Zveřejněno: 25.02.2015

V našem seriálu o klíčových vitamínech pokračujeme vitamíny skupiny B, které možná znáte taky pod názvem B-komplex. Krvetvorba, buněčné dýchání, látková výměna ve svalech a správné fungování nervového systému – vitamíny skupiny B zkrátka mají v našem těle mnoho různých funkcí. Proto může mít jejich nedostatek rozličné projevy. Jaké? A jak tělu tyto vitamíny přirozenou cestou dodat? 

Pod názvem B-komplex se skrývá několik vitamínů, které označujeme číslovkami – B1 až B12.  Každý z nich hraje v našem těle jinou roli, i proto se projevů nedostatku „béčka“ objevuje celá řada. Mezi nejčastější patří kožní projevy, jako časté opary, rozpraskané koutky, suchá a šupinatá kůže. Chybějící vitamíny skupiny B ale mohou mít vliv i na naši náladu.

Cítíte se podráždění? Chybí vám najednou radost ze života? Nemůžete se soustředit? Jste pořád unavení, i když nemáte důvod? I to může mít na svědomí nedostatek vitamínů skupiny B. Mezi hlavní zdroje vitamínů skupiny B patří luštěniny, kvasnice, celozrnné obilné výrobky, vejce, ořechy, brambory, játra, maso, ryby, mléčné výrobky. Při vaření se uvolňují, takže zdrojem „béčka“ může být také masový vývar. Takzvaná béčka jsou vitamíny rozpustné ve vodě, proto tělo jejich nadbytek vyloučí močí. Většinu z nich (kromě vitaminu B12) si lidské tělo nedokáže samo vytvářet v potřebném množství, a proto se musí zajistit jejich pravidelný přísun ve stravě.

Zvýšenou potřebu vitamínů skupiny B mají lidé s vleklým onemocněním zažívacího ústrojí, protože z potravy do těla vstřebávají méně těchto látek. Víc „béčka“ potřebují také například lidé s Crohnovou chorobou. Po konzultaci s lékařem je potom možné B-komplex doplňovat pomocí tabletek. 

Doporučujeme


renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
bylinka-kterou-si-nespletete-kontryhel.png

Bylinka, kterou si nespletete. Kontryhel!

08.06.2018Právě v tomto období je v rozkvětu kontryhel obecný, pro jehož anglický název „Our Lady's Mantle“ (plášť Panny Marie) byly inspirací listy, na nichž se třpytí kapky rosy či deště. Ve středověku se tyto malé drahokamy považovaly za „nebeskou vodu“ a využití nacházely v alchymii. Odtud pochází latinské jméno kontryhelu – Alchemilla. Tato tradiční léčivka je oblíbená hlavně u žen.