Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín K – najdete ho v brokolici, ale i v kopřivách
vitamin-k-najdete-ho-v-brokolici-ale-i-v-koprivach.jpg

Vitamín K – najdete ho v brokolici, ale i v kopřivách

Zveřejněno: 11.03.2015

Název vitamínu K odvozujeme od německého výrazu koagulation. To v překladu znamená srážení krve. Právě pro správně fungující proces srážení krve je vitamín K klíčový. Kromě toho je nezbytný pro mineralizaci kostí, buněčný růst a metabolismus proteinů cévní stěny.  Vitamín K je rozpustný v tucích.

Na rozdíl od notoricky známého vitamínu C, o kterém všichni víme, že podporuje obranyschopnost, zůstává vitamín K tak trochu stranou zájmu veřejnosti. Víte třeba, v jakých potravinách ho najdete ve větším množství? Mezi hlavní zdroje patří brokolice, růžičková a kadeřavá kapusta, špenát, petrželová nať, zelené fazolky, hrášek, pistácie a rostlinné oleje. Teď na jaře jsou výborným zdrojem vitamínu K mladé kopřivy.

Vitamín má pozitivní vliv na osteoporózu a pomáhá i ve vyšším věku udržovat kosti zdravé. Proto je často součástí různých kloubních preparátů a preventivních přípravků pro zdravé kosti. U zdravých jedinců, kteří se pestře a zdravě stravují, je ale nedostatek vitamínu K v České republice velmi vzácný. Naše tělo si totiž vitamín K umí vyprodukovat samo díky střevní mikroflóře. Pokud navíc alespoň čas od času konzumujeme výše zmiňovanou zeleninu a rostlinné oleje, měli bychom mít tohoto vitamínu dostatek.

Deficit vitamínu K se může projevovat častou tvorbou modřin a špatně se zastavujícím krvácením, které má na svědomí špatně fungující krevní srážlivost. Tyto příznaky ovšem mohou signalizovat mnoho různých zdravotních neduhů než jen nedostatek vitamínu K. Pokud se vám tedy snadno dělají modřiny a trpíte častým krvácením, určitě navštivte svého lékaře.

Doporučujeme


co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek.