Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín K – najdete ho v brokolici, ale i v kopřivách
vitamin-k-najdete-ho-v-brokolici-ale-i-v-koprivach.jpg

Vitamín K – najdete ho v brokolici, ale i v kopřivách

Zveřejněno: 11.03.2015

Název vitamínu K odvozujeme od německého výrazu koagulation. To v překladu znamená srážení krve. Právě pro správně fungující proces srážení krve je vitamín K klíčový. Kromě toho je nezbytný pro mineralizaci kostí, buněčný růst a metabolismus proteinů cévní stěny.  Vitamín K je rozpustný v tucích.

Na rozdíl od notoricky známého vitamínu C, o kterém všichni víme, že podporuje obranyschopnost, zůstává vitamín K tak trochu stranou zájmu veřejnosti. Víte třeba, v jakých potravinách ho najdete ve větším množství? Mezi hlavní zdroje patří brokolice, růžičková a kadeřavá kapusta, špenát, petrželová nať, zelené fazolky, hrášek, pistácie a rostlinné oleje. Teď na jaře jsou výborným zdrojem vitamínu K mladé kopřivy.

Vitamín má pozitivní vliv na osteoporózu a pomáhá i ve vyšším věku udržovat kosti zdravé. Proto je často součástí různých kloubních preparátů a preventivních přípravků pro zdravé kosti. U zdravých jedinců, kteří se pestře a zdravě stravují, je ale nedostatek vitamínu K v České republice velmi vzácný. Naše tělo si totiž vitamín K umí vyprodukovat samo díky střevní mikroflóře. Pokud navíc alespoň čas od času konzumujeme výše zmiňovanou zeleninu a rostlinné oleje, měli bychom mít tohoto vitamínu dostatek.

Deficit vitamínu K se může projevovat častou tvorbou modřin a špatně se zastavujícím krvácením, které má na svědomí špatně fungující krevní srážlivost. Tyto příznaky ovšem mohou signalizovat mnoho různých zdravotních neduhů než jen nedostatek vitamínu K. Pokud se vám tedy snadno dělají modřiny a trpíte častým krvácením, určitě navštivte svého lékaře.

Doporučujeme


jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.