Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín E – jak nejlíp doplníte tento důležitý antioxidant?
vitamin-e-jak-nejlip-doplnite-tento-dulezity-antioxidant.jpg

Vitamín E – jak nejlíp doplníte tento důležitý antioxidant?

Zveřejněno: 18.03.2015

Jeden z nejdůležitějších antioxidantů v lidském těle se hojně vyskytuje v nerafinovaných rostlinných olejích, v ořeších, v celozrnných obilovinách a některých typech zeleniny. Vitamín E je velmi citlivý na působení světla a kyslíku, vadí mu i dlouhodobé skladování. Proto je nejlepší doplňovat ho z právě naloupaných vlašských ořechů a čerstvé zeleniny, jako jsou třeba špenát či avokádo.  

Díky svým antioxidačním schopnostem chrání vitamín E buňky lidského těla proti stárnutí a řada studií ukazuje, že je důležitý v prevenci rakoviny a aterosklerózy (kornatění tepen). Podílí se i na tvorbě spermií a vajíček. Zvyšuje oplodňovací schopnost semene a pomáhá ženám, které mají potíže s otěhotněním. Podporuje i správné fungování nervového systému a zvyšuje detoxikační schopnost jater.

Se zdroji vitamínu E to vůbec není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Hojně se vyskytuje ve slunečnicovém a olivovém oleji, nicméně při skladování načatých olejů při běžné pokojové teplotě se už po necelých dvou měsících téměř všechen ztratí. Nejvíc tohoto antioxidantu ubude při tepelném zpracování olejů. Pokud tedy chcete mít jistotu, že vám rostlinný olej, který kupujete, dodá hodně vitamínu E, vyberte si ten lisovaný za studena. Při tomto šetrnějším postupu zpracování zůstávají totiž v oleji všechny v tucích rozpustné vitamíny přítomné v původní rostlinné surovině. Jedná se hlavně o vitamín E, ale také o cenné nenasycené mastné kyseliny a další živiny.

Vitamín E do svého těla nedostanete ani v případě, že použijete rostlinný olej na smažení. Touto tepelnou úpravou totiž vitamín E také mizí. A kde kromě za studena lisovaných rostlinných olejů „éčko“ najdete? Významným zdrojem jsou mandle, vlašské ořechy, lněná, slunečnicová a sezamová semínka, sója, avokádo, špenát, kukuřice, žloutek a máslo.  

Doporučujeme


jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.
zjistete-sve-alergie-skutecne-setrnou-metodou.png

Zjistěte své alergie skutečně šetrnou metodou

10.08.2018Alergie dokážou potrápit. Často jde o celoživotní onemocnění, které může propuknout jak v dětství, tak v dospělém věku. Nutností pro správnou diagnózu a léčbu je odhalení konkrétních alergenů.
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.