Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín E – jak nejlíp doplníte tento důležitý antioxidant?
vitamin-e-jak-nejlip-doplnite-tento-dulezity-antioxidant.jpg

Vitamín E – jak nejlíp doplníte tento důležitý antioxidant?

Zveřejněno: 18.03.2015

Jeden z nejdůležitějších antioxidantů v lidském těle se hojně vyskytuje v nerafinovaných rostlinných olejích, v ořeších, v celozrnných obilovinách a některých typech zeleniny. Vitamín E je velmi citlivý na působení světla a kyslíku, vadí mu i dlouhodobé skladování. Proto je nejlepší doplňovat ho z právě naloupaných vlašských ořechů a čerstvé zeleniny, jako jsou třeba špenát či avokádo.  

Díky svým antioxidačním schopnostem chrání vitamín E buňky lidského těla proti stárnutí a řada studií ukazuje, že je důležitý v prevenci rakoviny a aterosklerózy (kornatění tepen). Podílí se i na tvorbě spermií a vajíček. Zvyšuje oplodňovací schopnost semene a pomáhá ženám, které mají potíže s otěhotněním. Podporuje i správné fungování nervového systému a zvyšuje detoxikační schopnost jater.

Se zdroji vitamínu E to vůbec není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Hojně se vyskytuje ve slunečnicovém a olivovém oleji, nicméně při skladování načatých olejů při běžné pokojové teplotě se už po necelých dvou měsících téměř všechen ztratí. Nejvíc tohoto antioxidantu ubude při tepelném zpracování olejů. Pokud tedy chcete mít jistotu, že vám rostlinný olej, který kupujete, dodá hodně vitamínu E, vyberte si ten lisovaný za studena. Při tomto šetrnějším postupu zpracování zůstávají totiž v oleji všechny v tucích rozpustné vitamíny přítomné v původní rostlinné surovině. Jedná se hlavně o vitamín E, ale také o cenné nenasycené mastné kyseliny a další živiny.

Vitamín E do svého těla nedostanete ani v případě, že použijete rostlinný olej na smažení. Touto tepelnou úpravou totiž vitamín E také mizí. A kde kromě za studena lisovaných rostlinných olejů „éčko“ najdete? Významným zdrojem jsou mandle, vlašské ořechy, lněná, slunečnicová a sezamová semínka, sója, avokádo, špenát, kukuřice, žloutek a máslo.  

Doporučujeme


objednejte-se-na-bezplatne-vysetreni-hladiny-cukru-v-krvi.jpg

Objednejte se na bezplatné vyšetření hladiny cukru v krvi

16.11.2017Od 20. až do 29. listopadu se všichni zájemci starší 18 let mohou na webu nextlifeapp.cz objednat na vyšetření hladiny cukru v krvi, které dokáže odhalit již počáteční stadium cukrovky neboli diabetu 2. typu.
dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.