Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín E – jak nejlíp doplníte tento důležitý antioxidant?
vitamin-e-jak-nejlip-doplnite-tento-dulezity-antioxidant.jpg

Vitamín E – jak nejlíp doplníte tento důležitý antioxidant?

Zveřejněno: 18.03.2015

Jeden z nejdůležitějších antioxidantů v lidském těle se hojně vyskytuje v nerafinovaných rostlinných olejích, v ořeších, v celozrnných obilovinách a některých typech zeleniny. Vitamín E je velmi citlivý na působení světla a kyslíku, vadí mu i dlouhodobé skladování. Proto je nejlepší doplňovat ho z právě naloupaných vlašských ořechů a čerstvé zeleniny, jako jsou třeba špenát či avokádo.  

Díky svým antioxidačním schopnostem chrání vitamín E buňky lidského těla proti stárnutí a řada studií ukazuje, že je důležitý v prevenci rakoviny a aterosklerózy (kornatění tepen). Podílí se i na tvorbě spermií a vajíček. Zvyšuje oplodňovací schopnost semene a pomáhá ženám, které mají potíže s otěhotněním. Podporuje i správné fungování nervového systému a zvyšuje detoxikační schopnost jater.

Se zdroji vitamínu E to vůbec není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Hojně se vyskytuje ve slunečnicovém a olivovém oleji, nicméně při skladování načatých olejů při běžné pokojové teplotě se už po necelých dvou měsících téměř všechen ztratí. Nejvíc tohoto antioxidantu ubude při tepelném zpracování olejů. Pokud tedy chcete mít jistotu, že vám rostlinný olej, který kupujete, dodá hodně vitamínu E, vyberte si ten lisovaný za studena. Při tomto šetrnějším postupu zpracování zůstávají totiž v oleji všechny v tucích rozpustné vitamíny přítomné v původní rostlinné surovině. Jedná se hlavně o vitamín E, ale také o cenné nenasycené mastné kyseliny a další živiny.

Vitamín E do svého těla nedostanete ani v případě, že použijete rostlinný olej na smažení. Touto tepelnou úpravou totiž vitamín E také mizí. A kde kromě za studena lisovaných rostlinných olejů „éčko“ najdete? Významným zdrojem jsou mandle, vlašské ořechy, lněná, slunečnicová a sezamová semínka, sója, avokádo, špenát, kukuřice, žloutek a máslo.  

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.