Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín E – jak nejlíp doplníte tento důležitý antioxidant?
vitamin-e-jak-nejlip-doplnite-tento-dulezity-antioxidant.jpg

Vitamín E – jak nejlíp doplníte tento důležitý antioxidant?

Zveřejněno: 18.03.2015

Jeden z nejdůležitějších antioxidantů v lidském těle se hojně vyskytuje v nerafinovaných rostlinných olejích, v ořeších, v celozrnných obilovinách a některých typech zeleniny. Vitamín E je velmi citlivý na působení světla a kyslíku, vadí mu i dlouhodobé skladování. Proto je nejlepší doplňovat ho z právě naloupaných vlašských ořechů a čerstvé zeleniny, jako jsou třeba špenát či avokádo.  

Díky svým antioxidačním schopnostem chrání vitamín E buňky lidského těla proti stárnutí a řada studií ukazuje, že je důležitý v prevenci rakoviny a aterosklerózy (kornatění tepen). Podílí se i na tvorbě spermií a vajíček. Zvyšuje oplodňovací schopnost semene a pomáhá ženám, které mají potíže s otěhotněním. Podporuje i správné fungování nervového systému a zvyšuje detoxikační schopnost jater.

Se zdroji vitamínu E to vůbec není tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Hojně se vyskytuje ve slunečnicovém a olivovém oleji, nicméně při skladování načatých olejů při běžné pokojové teplotě se už po necelých dvou měsících téměř všechen ztratí. Nejvíc tohoto antioxidantu ubude při tepelném zpracování olejů. Pokud tedy chcete mít jistotu, že vám rostlinný olej, který kupujete, dodá hodně vitamínu E, vyberte si ten lisovaný za studena. Při tomto šetrnějším postupu zpracování zůstávají totiž v oleji všechny v tucích rozpustné vitamíny přítomné v původní rostlinné surovině. Jedná se hlavně o vitamín E, ale také o cenné nenasycené mastné kyseliny a další živiny.

Vitamín E do svého těla nedostanete ani v případě, že použijete rostlinný olej na smažení. Touto tepelnou úpravou totiž vitamín E také mizí. A kde kromě za studena lisovaných rostlinných olejů „éčko“ najdete? Významným zdrojem jsou mandle, vlašské ořechy, lněná, slunečnicová a sezamová semínka, sója, avokádo, špenát, kukuřice, žloutek a máslo.  

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
personalizovana-medicina-jako-pomocnik-v-onkologii.png

Personalizovaná medicína jako pomocník v onkologii

20.11.2018Každý člověk je jedinečný, a tak se může stát, že různí pacienti se stejnou nemocí reagují na shodnou léčbu jinak. Účinky léčby totiž značně ovlivňují individuální charakteristiky jednotlivých lidí, jako jsou genetické dispozice nebo celkový zdravotní stav. Personalizovaná medicína je obor, který se cíleně zaměřuje na jednotlivce a snaží se upravit léčebné a diagnostické postupy tak, aby byly ušity na míru konkrétnímu pacientovi, a tím pádem byly účinnější. Výrazně pomáhá zejména v onkologické terapii.
kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?