Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín D – jen sluneční svit na jeho dostatečné množství nemusí stačit
vitamin-d-jen-slunecni-svit-na-jeho-dostatecne-mnozstvi-nemusi-stacit.jpg

Vitamín D – jen sluneční svit na jeho dostatečné množství nemusí stačit

Zveřejněno: 04.03.2015

Zázračný, podceňovaný, nepostradatelný. I takto je charakterizován vitamín D. Nedostatek vitamínu snižuje imunitu, způsobuje vyšší lámavost kostí a kazivost zubů. S přibývajícím věkem může jeho nedostatek vést až k nebezpečnému řídnutí kostí, které nazýváme osteoporóza. Dobré zásobení tímto vitamínem proto u starších lidí významně snižuje riziko zlomenin. Aktuální výzkumy navíc ukazují, že léčba nedostatku vitamínu D může mít pozitivní vliv i na potíže s otěhotněním nebo pomáhat s hubnutím. Víte, jaké jsou zdroje tohoto důležitého vitamínu?

Jedním z hlavních zdrojů vitamínu D je sluneční svit. V dnešní době, kdy mnoho lidí tráví většinu dne v budovách s umělým osvětlením, je ale tento způsob zásobování vitamínem D často nedostatečný (k vytvoření potřebné denní dávky se doporučuje pobyt na slunci aspoň po dobu 15 – 30 minut). Proto je nutné, abychom vitamín D do těla dostávali  jinou formou, a sice prostřednictvím potravy. Najdeme ho hlavně v tučných mořských rybách, jako jsou losos, makrela, tuňák, sleď nebo sardinky.

Dalším zdrojem déčka je dnes už nepříliš populární rybí olej, který kdysi rodiče dávali dětem jako potravinový doplněk. Kromě tučných ryb byste v případě podezření na nedostatek vitamínu D měli do jídelníčku zařadit také játra, žloutky a mléko. Pozor na nedostatek tohoto vitamínu by si zvlášť v zimních měsících měli dávat vegani, kteří nejedí mléčné výrobky ani mořské ryby. Déčko se dá samozřejmě získat i z potravinových doplňků, jejich užívání ale konzultujte s lékařem.

Jak si můžete přečíst v našem časopise Synlabianer, některé experimentální studie naznačují, že nedostatek vitamínu D by mohl souviset taky se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních chorob, jako cévní mozková příhoda a infarkt. Vitamin D totiž hraje rozhodující roli ve správném fungování kardiovaskulárního systému.

A jedno důležité upozornění na závěr - během zimy lidský organismus čerpá nahromaděné zásoby vitamínu D a na jaře jsou proto naše kosti obecně náchylnější ke zlomeninám! Proto si dávejte v tomto období zvlášť pozor, kam a jak šlapete.

Doporučujeme


renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.