Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín D je důležitější, než jsme mysleli
vitamin-d-je-dulezitejsi-nez-jsme-mysleli.jpg

Vitamín D je důležitější, než jsme mysleli

Zveřejněno: 14.05.2014

Vysoký krevní tlak, cukrovka 2. typu, kardiovaskulární choroby, negativní dopad na plodnost. Aktuální výzkumy ukazují, že nedostatek vitaminu D v lidském těle může mít vliv na mnohem víc zdravotních problémů, než jsme si dosud mysleli.

 To, že nedostatek vitaminu D způsobuje vyšší lámavost kostí a kazivost zubů, je už veřejně známý fakt. Ve vyšším věku může jeho nedostatek vést až k osteoporóze – řídnutí kostí. Nové experimentální výzkumy ale naznačují, že nedostatek vitamínu D by mohl souviset také s kardiovaskulárními chorobami jako je cévní mozková příhoda (mrtvice) a infarkt. Aktuální výzkumy navíc ukazují, že nedostatek vitamínu D může mít vliv na potíže s otěhotněním a zřejmě souvisí i s rychlostí pohybu spermií. Jednoduše řečeno, pokud máte problémy s početím dítěte, jednou z mnoha příčin může být i nedostatek vitamínu D.

Léčba nedostatku tohoto klíčového vitamínu má proto pozitivní vliv na plodnost, ale zdá se, že kromě toho zmírňuje případné těhotenské komplikace a snižuje riziko předčasného porodu. U lidí s nízkou hladinou vitamínu D byla pozorována celá řada dalších chorob. Diabetes 2. typu, roztroušená skleróza a artritida – to vše jsou nemoci, které byly rovněž pozorovány především u lidí s nízkou hladinou tohoto vitamínu.

Přirozeným zdrojem vitamínu D je sluneční záření a vyskytuje se take v tučných mořských rybách jako je makrela nebo losos. Jaké jsou doporučené denní dávky vitamínu D a jak jinak nás jeho nedostatek může limitovat, si můžete přečíst v časopise Synlabianer zde

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
pohlidejte-si-zly-cholesterol.jpg

Pohlídejte si „zlý“ cholesterol

08.03.2019Téměř tři čtvrtiny Čechů mají vysokou hladinu cholesterolu v těle. Většina naší populace z toho důvodu čelí hrozbě vážných kardiovaskulárních chorob, jako je například srdeční infarkt. To potvrzují i smutné údaje Ústavu pro zdravotnické informace a statistiku, podle kterých měly vloni tyto choroby v České republice na svědomí 40 % úmrtí. Abyste předešli vzniku takových zdravotních komplikací, je potřeba hlídat si hladiny „hodného“ HDL a „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Rozbor krve je vhodné podstoupit jednou ročně.
neuzivejte-antibiotika-zbytecne.jpg

Neužívejte antibiotika zbytečně

03.06.2019Antibiotika jsou léky podávané pouze na lékařský předpis, které se používají k léčbě infekčních onemocnění způsobených bakteriemi jako například angína či zápal plic. Od objevu penicilinu v roce 1928 spotřeba antibiotik neustále stoupá. Jejich nesprávné používání a nadužívání se stává celosvětovým problémem, protože vede ke vzniku odolných bakterií, které na léčbu přestávají reagovat. Abychom zabránili vzniku antibiotické rezistence, je nutné antibiotika užívat pouze v případech, kdy byla předepsána lékařem, a řídit se jeho pokyny. Vhodnou alternativou pak mohou být autovakcíny, které se využívají zejména k léčbě chronických a opakujících se infekcí.