Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín C – ochránce před chřipkou a nachlazením
vitamin-c-ochrance-pred-chripkou-a-nachlazenim.jpg

Vitamín C – ochránce před chřipkou a nachlazením

Zveřejněno: 11.02.2015

Věděli jste, že většina živočichů si vitamín C syntetizuje sama a nepotřebuje ho získávat z vnějších zdrojů? Člověk je jedním z mála savců, kteří to nedokážou. Tento klíčový vitamín tak lidé přijímají z potravy. Doporučená denní dávka je zhruba 80 mg. Lidé ve stresu, kuřáci a oslabení jedinci by ale měli přijímat dávku vyšší. Tímto vitamínem se nelze předávkovat, protože jeho přebytek se vyloučí močí. 

Zvlášť teď v chřipkovém období oceníte, že zvýšený příjem vitamínu C pomáhá při léčbě chřipek, nachlazení a dalších infekčních nemocí. Obecně vitamín C zvyšuje obranyschopnost organismu. Proto se skutečně vyplatí dbát na jeho dostatečný příjem i tehdy, pokud zrovna nemocní nejste. Kromě toho napomáhá správnému vstřebávání železa a tvorbě bílých krvinek. Navíc urychluje hojení nejrůznějších poranění a hraje důležitou roli v syntéze kolagenu.

Mezi potraviny zvlášť bohaté na céčko patří šípky, rakytník, citrusové plody, zelí, růžičková kapusta, černý rybíz, brokolice, paprika, jablka a rajčata.

Důležité je mít na paměti, že při tepelném zpracování potravin se množství vitamínu snižuje. Nejlepší je proto konzumovat ovoce a zeleninu syrové. Pokud je chcete tepelně zpracovat, považuje se za nejšetrnější metodu dušení v páře. Nevhodné je naopak pro vitamín C vaření, při kterém se ho podle některých studií ničí až 60 %.

Naproti tomu zmražením se vitamín C neztrácí. V létě si proto můžete udělat zásobu mraženého ovoce na zimu. Ideální je například zamrazit si do zásoby černý rybíz, ale hodně vitamínu C mají taky jahody, červený rybíz, maliny, borůvky a ostružiny. Ovoce je lepší nerozmrazovat v mikrovlnné troubě, ale nechat ho samovolně rozmrazit při pokojové teplotě.

I úpravou v mikrovlnné troubě totiž tohoto významného antioxidantu ubývá. Nejlepší je doplňovat vitamín C přirozenou cestou v potravě. V období zvýšené zátěže nebo nemoci je taky možné ho krátkodobě získávat i pomocí tablet. Zdravá strava je ale základ a žádné doplňky ji nemohou nahradit!

Doporučujeme


proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?