Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín B12 potřebujeme pro zdravé nervy a správnou krvetvorbu
vitamin-b12-potrebujeme-pro-zdrave-nervy-a-spravnou-krvetvorbu.jpg

Vitamín B12 potřebujeme pro zdravé nervy a správnou krvetvorbu

Zveřejněno: 08.04.2015

Stres, dlouhodobé psychické vypětí, užívání hormonální antikoncepce a většího množství léků proti překyselení žaludku, konzumace alkoholu, vyšší věk. To vše zvyšuje potřebu vitamínu B12. Pokud se vás týká byť jen jedna ze zmíněných skutečností, je možné, že vaše tělo potřebuje tohoto vitamínu o trošku víc, než je obvyklé. Kde vitamín B12 najít a k čemu slouží? 

Ve vodě rozpustný vitamín B12 je důležitý pro správně fungující krvetvorbu, a proto hraje klíčovou roli v léčbě a prevenci chudokrevnosti. Kromě toho je nutný pro zdravý nervový systém. Potřebujeme ho pro vyváženou psychiku a pocit duševní pohody. Pokud jste často podráždění nebo posmutnělí, může být jednou z mnoha příčin nedostatku vitamínu B12, který pomáhá i při zpracování bílkovin, tuků a cukrů. V neposlední řadě se podílí na ochraně cévního řečiště, a tím přispívá k prevenci aterosklerózy (kornatění tepen) a dalších kardiovaskulárních onemocnění.

Hlavní zdroje vitamínu B12 jsou živočišného původu. Ve vyšším množství ho najdete ve zvířecích vnitřnostech, například v játrech, ledvinách a srdci. Ze zdravotních důvodů ale výživoví odborníci doporučují konzumaci vnitřností nepřehánět, protože zvlášť v játrech a ledvinách se usazují různé škodliviny. Když si dáte tresčí nebo drůbeží játra jednou za dva týdny, úplně to stačí.

Pokud vám vnitřnosti nechutnají, nemusíte zoufat, vitamín B12 se vyskytuje i v mase. Ti, kteří se masu vyhýbají, mohou vitamín B12 doplnit také konzumací vajec a mléčných výrobků, jako jsou například tvaroh, bílý jogurt nebo sýry. Vitamínem B12 bývají občas obohaceny také některé sójové výrobky – třeba sójové mléko nebo některé druhy tofu. 

Doporučujeme


neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.
predstavujeme-nej-limonadu-letosniho-leta.png

Představujeme NEJ limonádu letošního léta!

22.06.2018Dulenka neboli levandule patří mezi oblíbené jedlé rostliny a poslední dobou čím dál častěji nachází své místo právě v kuchyni. Modrofialové květy se přidávají do dezertů, sušenek, marmelád, polévek nebo jako součást marinád k masu. Punc originality má levandulový drink z vlastnoručně vyrobeného sirupu, který potěší vaše smysly.