Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín B12 potřebujeme pro zdravé nervy a správnou krvetvorbu
vitamin-b12-potrebujeme-pro-zdrave-nervy-a-spravnou-krvetvorbu.jpg

Vitamín B12 potřebujeme pro zdravé nervy a správnou krvetvorbu

Zveřejněno: 08.04.2015

Stres, dlouhodobé psychické vypětí, užívání hormonální antikoncepce a většího množství léků proti překyselení žaludku, konzumace alkoholu, vyšší věk. To vše zvyšuje potřebu vitamínu B12. Pokud se vás týká byť jen jedna ze zmíněných skutečností, je možné, že vaše tělo potřebuje tohoto vitamínu o trošku víc, než je obvyklé. Kde vitamín B12 najít a k čemu slouží? 

Ve vodě rozpustný vitamín B12 je důležitý pro správně fungující krvetvorbu, a proto hraje klíčovou roli v léčbě a prevenci chudokrevnosti. Kromě toho je nutný pro zdravý nervový systém. Potřebujeme ho pro vyváženou psychiku a pocit duševní pohody. Pokud jste často podráždění nebo posmutnělí, může být jednou z mnoha příčin nedostatku vitamínu B12, který pomáhá i při zpracování bílkovin, tuků a cukrů. V neposlední řadě se podílí na ochraně cévního řečiště, a tím přispívá k prevenci aterosklerózy (kornatění tepen) a dalších kardiovaskulárních onemocnění.

Hlavní zdroje vitamínu B12 jsou živočišného původu. Ve vyšším množství ho najdete ve zvířecích vnitřnostech, například v játrech, ledvinách a srdci. Ze zdravotních důvodů ale výživoví odborníci doporučují konzumaci vnitřností nepřehánět, protože zvlášť v játrech a ledvinách se usazují různé škodliviny. Když si dáte tresčí nebo drůbeží játra jednou za dva týdny, úplně to stačí.

Pokud vám vnitřnosti nechutnají, nemusíte zoufat, vitamín B12 se vyskytuje i v mase. Ti, kteří se masu vyhýbají, mohou vitamín B12 doplnit také konzumací vajec a mléčných výrobků, jako jsou například tvaroh, bílý jogurt nebo sýry. Vitamínem B12 bývají občas obohaceny také některé sójové výrobky – třeba sójové mléko nebo některé druhy tofu. 

Doporučujeme


5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.