Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín B12 potřebujeme pro zdravé nervy a správnou krvetvorbu
vitamin-b12-potrebujeme-pro-zdrave-nervy-a-spravnou-krvetvorbu.jpg

Vitamín B12 potřebujeme pro zdravé nervy a správnou krvetvorbu

Zveřejněno: 08.04.2015

Stres, dlouhodobé psychické vypětí, užívání hormonální antikoncepce a většího množství léků proti překyselení žaludku, konzumace alkoholu, vyšší věk. To vše zvyšuje potřebu vitamínu B12. Pokud se vás týká byť jen jedna ze zmíněných skutečností, je možné, že vaše tělo potřebuje tohoto vitamínu o trošku víc, než je obvyklé. Kde vitamín B12 najít a k čemu slouží? 

Ve vodě rozpustný vitamín B12 je důležitý pro správně fungující krvetvorbu, a proto hraje klíčovou roli v léčbě a prevenci chudokrevnosti. Kromě toho je nutný pro zdravý nervový systém. Potřebujeme ho pro vyváženou psychiku a pocit duševní pohody. Pokud jste často podráždění nebo posmutnělí, může být jednou z mnoha příčin nedostatku vitamínu B12, který pomáhá i při zpracování bílkovin, tuků a cukrů. V neposlední řadě se podílí na ochraně cévního řečiště, a tím přispívá k prevenci aterosklerózy (kornatění tepen) a dalších kardiovaskulárních onemocnění.

Hlavní zdroje vitamínu B12 jsou živočišného původu. Ve vyšším množství ho najdete ve zvířecích vnitřnostech, například v játrech, ledvinách a srdci. Ze zdravotních důvodů ale výživoví odborníci doporučují konzumaci vnitřností nepřehánět, protože zvlášť v játrech a ledvinách se usazují různé škodliviny. Když si dáte tresčí nebo drůbeží játra jednou za dva týdny, úplně to stačí.

Pokud vám vnitřnosti nechutnají, nemusíte zoufat, vitamín B12 se vyskytuje i v mase. Ti, kteří se masu vyhýbají, mohou vitamín B12 doplnit také konzumací vajec a mléčných výrobků, jako jsou například tvaroh, bílý jogurt nebo sýry. Vitamínem B12 bývají občas obohaceny také některé sójové výrobky – třeba sójové mléko nebo některé druhy tofu. 

Doporučujeme


renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.
kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?