Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín A aneb Proč nikdy nejíst játra ledního medvěda
vitamin-a-aneb-proc-nikdy-nejist-jatra-ledniho-medveda.jpg

Vitamín A aneb Proč nikdy nejíst játra ledního medvěda

Zveřejněno: 18.02.2015

Časté záněty spojivek, kožní problémy a šeroslepost, celkové oslabení imunitního systému člověka. To jsou nejtypičtější projevy nedostatku vitamínu A. Zároveň patří mezi ty, kterými je možné se předávkovat. Smrtelné nebezpečí je ale v našich podmínkách vyloučeno. Hrozí totiž jen tomu, kdo by naráz zkonzumoval jeho skutečně enormní dávku. 

V ohrožení života se v minulosti často ocitli účastníci polárních výprav, kteří kvůli nedostatku vlastních zásob jedli své psy, případně ulovené lední medvědy, nebo vlky. Játra těchto arktických zvířat obsahují extrémně vysoké množství tohoto vitamínu, což je pro člověka nebezpečné. Pokud ale vitamín A přijímáte přirozenou cestou z ovoce a zeleniny, nemusíte se předávkování bát. Jeho hlavním zdrojem je mrkev. Kromě mrkve najdete vitamín A ve vyšším množství taky v meruňkách, dýni, melounech – obecně tedy v oranžově a červeně zabarvených plodech, ale také ve špenátu a vaječných žloutcích. Hodně je ho i v tučných rybách, játrech a plnotučném mléku.

O jiné možnosti jeho užívání, například ve formě vitamínových preparátů, by se rozhodně měly se svým lékařem poradit nastávající maminky. Nadbytek vitamínu A totiž může zvýšit riziko vzniku vývojových vad u nenarozených dětí. Doporučená denní dávka vitamínu A je 0,8 – 1 mg. Pamatujte také, že je rozpustný v tucích a přizpůsobte tomu úpravu stravy.

Lidová moudrost praví, že mrkev zlepšuje zrak. Hodně z nás si proto myslí, že když budou jíst hodně mrkve, nebudou potřebovat brýle. Na dioptrické vady nemá však mrkev žádný vliv. Obsahuje ale ve velkém množství beta-karoten, ze kterého v lidském těle vzniká vitamín A důležitý pro správnou výživu sítnice. Díky tomu člověk vidí dobře za šera a správně rozeznává barvy.

Dostatečný přísun vitamínu zároveň pomáhá zlepšit stav vlasů, pleti a nehtů. Slouží i jako prevence tvorby hnědých skvrn na pokožce, odstraňuje vrásky a vyhlazuje pokožku.

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.