Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVitamín A aneb Proč nikdy nejíst játra ledního medvěda
vitamin-a-aneb-proc-nikdy-nejist-jatra-ledniho-medveda.jpg

Vitamín A aneb Proč nikdy nejíst játra ledního medvěda

Zveřejněno: 18.02.2015

Časté záněty spojivek, kožní problémy a šeroslepost, celkové oslabení imunitního systému člověka. To jsou nejtypičtější projevy nedostatku vitamínu A. Zároveň patří mezi ty, kterými je možné se předávkovat. Smrtelné nebezpečí je ale v našich podmínkách vyloučeno. Hrozí totiž jen tomu, kdo by naráz zkonzumoval jeho skutečně enormní dávku. 

V ohrožení života se v minulosti často ocitli účastníci polárních výprav, kteří kvůli nedostatku vlastních zásob jedli své psy, případně ulovené lední medvědy, nebo vlky. Játra těchto arktických zvířat obsahují extrémně vysoké množství tohoto vitamínu, což je pro člověka nebezpečné. Pokud ale vitamín A přijímáte přirozenou cestou z ovoce a zeleniny, nemusíte se předávkování bát. Jeho hlavním zdrojem je mrkev. Kromě mrkve najdete vitamín A ve vyšším množství taky v meruňkách, dýni, melounech – obecně tedy v oranžově a červeně zabarvených plodech, ale také ve špenátu a vaječných žloutcích. Hodně je ho i v tučných rybách, játrech a plnotučném mléku.

O jiné možnosti jeho užívání, například ve formě vitamínových preparátů, by se rozhodně měly se svým lékařem poradit nastávající maminky. Nadbytek vitamínu A totiž může zvýšit riziko vzniku vývojových vad u nenarozených dětí. Doporučená denní dávka vitamínu A je 0,8 – 1 mg. Pamatujte také, že je rozpustný v tucích a přizpůsobte tomu úpravu stravy.

Lidová moudrost praví, že mrkev zlepšuje zrak. Hodně z nás si proto myslí, že když budou jíst hodně mrkve, nebudou potřebovat brýle. Na dioptrické vady nemá však mrkev žádný vliv. Obsahuje ale ve velkém množství beta-karoten, ze kterého v lidském těle vzniká vitamín A důležitý pro správnou výživu sítnice. Díky tomu člověk vidí dobře za šera a správně rozeznává barvy.

Dostatečný přísun vitamínu zároveň pomáhá zlepšit stav vlasů, pleti a nehtů. Slouží i jako prevence tvorby hnědých skvrn na pokožce, odstraňuje vrásky a vyhlazuje pokožku.

Doporučujeme


planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.
dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.
ledviny-se-samy-vcas-neozvou.jpg

Ledviny se samy včas neozvou

01.11.2018Zdravotními problémy s tímto nepostradatelným orgánem trpí každý desátý člověk, mnoho z nich o tom ale neví. Ledviny totiž téměř nikdy nebolí a první příznaky jejich onemocnění se začínají objevovat až s velkým zpožděním. O to důležitější je prevence, která spočívá ve zdravém životním stylu, pravidelných prohlídkách u lékaře a testech krve nebo moči.