Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVegetariánství – módní výstřelek, nebo zdravá strava?
vegetarianstvi-modni-vystrelek-nebo-zdrava-strava.jpg

Vegetariánství – módní výstřelek, nebo zdravá strava?

Zveřejněno: 30.05.2016

Trend vyhýbat se konzumaci masa je v posledních letech na vzestupu. U mnoha lidí se jedná jen o módní výstřelek, jiní maso nechtějí jíst z etických důvodů a někomu jednoduše nechutná. Je ale tento způsob výživy zdravý? A na co bychom si měli dát v jídelníčku pozor, pokud se takto chceme stravovat? 

Trend vyhýbat se konzumaci masa je v posledních letech na vzestupu. U mnoha lidí se jedná jen o módní výstřelek, jiní maso nechtějí jíst z etických důvodů a někomu jednoduše nechutná. Je ale tento způsob výživy zdravý? A na co bychom si měli dát v jídelníčku pozor, pokud se takto chceme stravovat?

V první řadě je třeba mít na paměti, že ten, kdo se rozhodne pro bezmasou stravu, by měl dbát na dostatečný přísun kvalitních bílkovin z jiných zdrojů. Zvýšenou potřebu příjmu bílkovin mají hlavně děti v pubertě. Pokud se tedy váš potomek v tomto věku rozhodne stát se vegetariánem, měli byste dohlédnout, aby měl v jídelníčku bílkovin dostatek.

Být vegetariánem by zkrátka nemělo znamenat pouhé vynechávání masa a jeho nahrazování třeba smaženým sýrem nebo zvýšeným příjmem sacharidů. Vegetariánský jídelníček by měl být pestrý. Je potřeba konzumovat luštěniny, které jsou bohaté na rostlinné bílkoviny. Vegetariánům, kteří nejedí ani ryby, mohou chybět omega 3 mastné kyseliny. Proto by v jejich stravě měly mít zastoupení vlašské ořechy, dýňová a lněná semínka, která jsou jejich bohatými zdroji.

Vegetariáni také mohou trpět deficitem vitaminu B 12. Pokud ale konzumují vejce, mléko a výrobky z nich, mohou jej čerpat právě odtud. V případě, že se vyhýbají i jim, měli by se rozhodně poradit s lékařem o přijímání B12 v  potravinových doplňcích. Pokud se někdo rozhodne k vegetariánství, měl by svůj jídelníček dobře promýšlet, dbát na to, aby byl hodně rozmanitý a aby dodal organismu dostatek živin, minerálů, bílkovin a vitaminů, když v něm chybí maso. Pouhé jeho vynechání totiž zdraví neprospěje. 

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
pohlidejte-si-zly-cholesterol.jpg

Pohlídejte si „zlý“ cholesterol

08.03.2019Téměř tři čtvrtiny Čechů mají vysokou hladinu cholesterolu v těle. Většina naší populace z toho důvodu čelí hrozbě vážných kardiovaskulárních chorob, jako je například srdeční infarkt. To potvrzují i smutné údaje Ústavu pro zdravotnické informace a statistiku, podle kterých měly vloni tyto choroby v České republice na svědomí 40 % úmrtí. Abyste předešli vzniku takových zdravotních komplikací, je potřeba hlídat si hladiny „hodného“ HDL a „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Rozbor krve je vhodné podstoupit jednou ročně.
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.