Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVegetariánství – módní výstřelek, nebo zdravá strava?
vegetarianstvi-modni-vystrelek-nebo-zdrava-strava.jpg

Vegetariánství – módní výstřelek, nebo zdravá strava?

Zveřejněno: 30.05.2016

Trend vyhýbat se konzumaci masa je v posledních letech na vzestupu. U mnoha lidí se jedná jen o módní výstřelek, jiní maso nechtějí jíst z etických důvodů a někomu jednoduše nechutná. Je ale tento způsob výživy zdravý? A na co bychom si měli dát v jídelníčku pozor, pokud se takto chceme stravovat? 

Trend vyhýbat se konzumaci masa je v posledních letech na vzestupu. U mnoha lidí se jedná jen o módní výstřelek, jiní maso nechtějí jíst z etických důvodů a někomu jednoduše nechutná. Je ale tento způsob výživy zdravý? A na co bychom si měli dát v jídelníčku pozor, pokud se takto chceme stravovat?

V první řadě je třeba mít na paměti, že ten, kdo se rozhodne pro bezmasou stravu, by měl dbát na dostatečný přísun kvalitních bílkovin z jiných zdrojů. Zvýšenou potřebu příjmu bílkovin mají hlavně děti v pubertě. Pokud se tedy váš potomek v tomto věku rozhodne stát se vegetariánem, měli byste dohlédnout, aby měl v jídelníčku bílkovin dostatek.

Být vegetariánem by zkrátka nemělo znamenat pouhé vynechávání masa a jeho nahrazování třeba smaženým sýrem nebo zvýšeným příjmem sacharidů. Vegetariánský jídelníček by měl být pestrý. Je potřeba konzumovat luštěniny, které jsou bohaté na rostlinné bílkoviny. Vegetariánům, kteří nejedí ani ryby, mohou chybět omega 3 mastné kyseliny. Proto by v jejich stravě měly mít zastoupení vlašské ořechy, dýňová a lněná semínka, která jsou jejich bohatými zdroji.

Vegetariáni také mohou trpět deficitem vitaminu B 12. Pokud ale konzumují vejce, mléko a výrobky z nich, mohou jej čerpat právě odtud. V případě, že se vyhýbají i jim, měli by se rozhodně poradit s lékařem o přijímání B12 v  potravinových doplňcích. Pokud se někdo rozhodne k vegetariánství, měl by svůj jídelníček dobře promýšlet, dbát na to, aby byl hodně rozmanitý a aby dodal organismu dostatek živin, minerálů, bílkovin a vitaminů, když v něm chybí maso. Pouhé jeho vynechání totiž zdraví neprospěje. 

Doporučujeme


jak-se-branit-inhalacnim-alergenum.jpg

Jak se bránit inhalačním alergenům

20.11.2018Při alergickém onemocnění je obecně nejvhodnější prevencí vyloučení kontaktu s alergeny. V případě inhalačních alergenů to může být poměrně obtížný úkol, šíří se totiž vzduchem a vyskytují se venku i v domácnosti, některé dokonce celoročně. Potíží většiny alergiků navíc je, že jsou přecitlivělí na více alergenů zároveň. Někdy tak bývá složité rozeznat pravou příčinu příznaků. V takových případech může být spolehlivým ukazatelem rozbor krve. Následně je vhodné dodržovat určitá preventivní opatření a kontakt s alergeny díky nim téměř vyloučit, či alespoň významně omezit. Konkrétní doporučení se liší podle typu alergenu, jedno je ale spojuje: pravidelný a důsledný úklid domova.
zjistete-sve-alergie-skutecne-setrnou-metodou.png

Zjistěte své alergie skutečně šetrnou metodou

10.08.2018Alergie dokážou potrápit. Často jde o celoživotní onemocnění, které může propuknout jak v dětství, tak v dospělém věku. Nutností pro správnou diagnózu a léčbu je odhalení konkrétních alergenů.
jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.