Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyVegetariánství – módní výstřelek, nebo zdravá strava?
vegetarianstvi-modni-vystrelek-nebo-zdrava-strava.jpg

Vegetariánství – módní výstřelek, nebo zdravá strava?

Zveřejněno: 30.05.2016

Trend vyhýbat se konzumaci masa je v posledních letech na vzestupu. U mnoha lidí se jedná jen o módní výstřelek, jiní maso nechtějí jíst z etických důvodů a někomu jednoduše nechutná. Je ale tento způsob výživy zdravý? A na co bychom si měli dát v jídelníčku pozor, pokud se takto chceme stravovat? 

Trend vyhýbat se konzumaci masa je v posledních letech na vzestupu. U mnoha lidí se jedná jen o módní výstřelek, jiní maso nechtějí jíst z etických důvodů a někomu jednoduše nechutná. Je ale tento způsob výživy zdravý? A na co bychom si měli dát v jídelníčku pozor, pokud se takto chceme stravovat?

V první řadě je třeba mít na paměti, že ten, kdo se rozhodne pro bezmasou stravu, by měl dbát na dostatečný přísun kvalitních bílkovin z jiných zdrojů. Zvýšenou potřebu příjmu bílkovin mají hlavně děti v pubertě. Pokud se tedy váš potomek v tomto věku rozhodne stát se vegetariánem, měli byste dohlédnout, aby měl v jídelníčku bílkovin dostatek.

Být vegetariánem by zkrátka nemělo znamenat pouhé vynechávání masa a jeho nahrazování třeba smaženým sýrem nebo zvýšeným příjmem sacharidů. Vegetariánský jídelníček by měl být pestrý. Je potřeba konzumovat luštěniny, které jsou bohaté na rostlinné bílkoviny. Vegetariánům, kteří nejedí ani ryby, mohou chybět omega 3 mastné kyseliny. Proto by v jejich stravě měly mít zastoupení vlašské ořechy, dýňová a lněná semínka, která jsou jejich bohatými zdroji.

Vegetariáni také mohou trpět deficitem vitaminu B 12. Pokud ale konzumují vejce, mléko a výrobky z nich, mohou jej čerpat právě odtud. V případě, že se vyhýbají i jim, měli by se rozhodně poradit s lékařem o přijímání B12 v  potravinových doplňcích. Pokud se někdo rozhodne k vegetariánství, měl by svůj jídelníček dobře promýšlet, dbát na to, aby byl hodně rozmanitý a aby dodal organismu dostatek živin, minerálů, bílkovin a vitaminů, když v něm chybí maso. Pouhé jeho vynechání totiž zdraví neprospěje. 

Doporučujeme


proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
pali-vas-casto-zaha.png

Pálí vás často žáha?

05.10.2018Možná trpíte refluxní chorobou, při které se žaludeční šťávy dostávají do jícnu a úst. Nejste v tom sami, podobné problémy má přinejmenším každý desátý člověk. Nemocní přitom často vůbec netuší, že i jejich další zdravotní komplikace jako třeba chronický kašel či chrápání způsobuje právě reflux. Ještě nedávno byla diagnostika této choroby poměrně nepříjemná, dnes už je však k dispozici jednoduchý a bezbolestný test, který onemocnění a jeho závažnost spolehlivě odhalí ze vzorku slin.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.