Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyÚtrobní tělesný tuk – neviditelné zdravotní riziko
utrobni-telesny-tuk-neviditelne-zdravotni-riziko.jpg

Útrobní tělesný tuk – neviditelné zdravotní riziko

Zveřejněno: 17.09.2014

Tuk v lidském těle se vyskytuje ve dvou odlišných formách. Přítomnost nebo spíš nadbytek tzv. podkožního tuku si většina z nás velmi dobře uvědomuje. O přítomnosti orgánového neboli viscerálního tuku ale mnoho lidí neví. A to někdy až do doby, kdy se objeví první zdravotní problémy spojené s jeho zvýšeným množstvím.

Tuk v lidském těle se vyskytuje ve dvou odlišných formách. Přítomnost nebo spíš nadbytek tzv. podkožního tuku si většina z nás velmi dobře uvědomuje. O přítomnosti orgánového neboli viscerálního tuku ale mnoho lidí neví. A to někdy až do doby, kdy se objeví první zdravotní problémy spojené s jeho zvýšeným množstvím. Co je viscerální tuk? Viscerální tuk se nachází v břišní dutině a obklopuje naše vnitřní orgány. Proto není na první pohled vidět a jeho existenci si neuvědomujeme tak zřetelně, jako v případě podkožního tuku. V případě, že množství viscerálního tuku překročí určitou hranici, projeví se to navenek zvýšením objemu pasu. Zvýšenému množství orgánového tuku u mužů obvykle nasvědčuje objem pasu vyšší než 100 centimetrů, u žen se obvykle hovoří už o hranici cca 80 centimetrů. Nadměrný výskyt orgánového tuku tak může trápit i takové jedince, kteří vypadají štíhle, ale mají větší objem pasu. Množství viscerálního tuku se dá s největší přesností zjistit měřením na speciálním přístroji u lékaře nebo výživového odborníka. Některé výzkumy ukazují, že ačkoliv se naše celková hmotnost ani procento tělesného tuku nezvyšuje, s přibývajícím věkem se mění ukládání tuku a tuk se čím dál víc ukládá právě v oblasti břicha - obzvlášť u žen po menopauze. Nadměrné množství viscerálního tuku souvisí se zvýšením rizik řady onemocnění. Nejčastěji se ve spojitosti s ním mluví o vyšší pravděpodobnosti výskytu kardiovaskulárních chorob, cukrovky 2. typu a některé studie dokonce tvrdí, že se zvýšeným množstvím orgánového tuku souvisí i vyšší riziko rozvoje osteoporózy a rakoviny. Řada výzkumů ukazuje, že lidé s vyšším objemem pasu (tedy s větším množstvím orgánového tuku) vykazují vyšší hladiny cukrů i tuků v krvi než zbytek populace. Jak jeho množství snížit? Žádný zázračný recept na snížení míry orgánového tuku v těle neexistuje. Důležitá je pravidelná fyzická aktivita. Vhodnější je zátěž aerobního typu provozovaná po delší časový úsek – což je zjednodušeně řečeno ta, při které nelapáte po dechu, dýcháte víceméně normálně a vydržíte ji provozovat aspoň 30 minut. Ideální je tedy rychlá chůze, pomalý běh nebo jízda na kole. Pro úbytek orgánového tuku je navíc nutné upravit jídelníček. Jídlo si je potřeba během dne rozdělit do několika menších porcí a zvýšit objem ovoce a zeleniny na úkor tučných a sladkých jídel.

Doporučujeme


objednejte-se-na-bezplatne-vysetreni-hladiny-cukru-v-krvi.jpg

Objednejte se na bezplatné vyšetření hladiny cukru v krvi

16.11.2017Od 20. až do 29. listopadu se všichni zájemci starší 18 let mohou na webu nextlifeapp.cz objednat na vyšetření hladiny cukru v krvi, které dokáže odhalit již počáteční stadium cukrovky neboli diabetu 2. typu.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.