Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyÚtrobní tělesný tuk – neviditelné zdravotní riziko
utrobni-telesny-tuk-neviditelne-zdravotni-riziko.jpg

Útrobní tělesný tuk – neviditelné zdravotní riziko

Zveřejněno: 17.09.2014

Tuk v lidském těle se vyskytuje ve dvou odlišných formách. Přítomnost nebo spíš nadbytek tzv. podkožního tuku si většina z nás velmi dobře uvědomuje. O přítomnosti orgánového neboli viscerálního tuku ale mnoho lidí neví. A to někdy až do doby, kdy se objeví první zdravotní problémy spojené s jeho zvýšeným množstvím.

Tuk v lidském těle se vyskytuje ve dvou odlišných formách. Přítomnost nebo spíš nadbytek tzv. podkožního tuku si většina z nás velmi dobře uvědomuje. O přítomnosti orgánového neboli viscerálního tuku ale mnoho lidí neví. A to někdy až do doby, kdy se objeví první zdravotní problémy spojené s jeho zvýšeným množstvím. Co je viscerální tuk? Viscerální tuk se nachází v břišní dutině a obklopuje naše vnitřní orgány. Proto není na první pohled vidět a jeho existenci si neuvědomujeme tak zřetelně, jako v případě podkožního tuku. V případě, že množství viscerálního tuku překročí určitou hranici, projeví se to navenek zvýšením objemu pasu. Zvýšenému množství orgánového tuku u mužů obvykle nasvědčuje objem pasu vyšší než 100 centimetrů, u žen se obvykle hovoří už o hranici cca 80 centimetrů. Nadměrný výskyt orgánového tuku tak může trápit i takové jedince, kteří vypadají štíhle, ale mají větší objem pasu. Množství viscerálního tuku se dá s největší přesností zjistit měřením na speciálním přístroji u lékaře nebo výživového odborníka. Některé výzkumy ukazují, že ačkoliv se naše celková hmotnost ani procento tělesného tuku nezvyšuje, s přibývajícím věkem se mění ukládání tuku a tuk se čím dál víc ukládá právě v oblasti břicha - obzvlášť u žen po menopauze. Nadměrné množství viscerálního tuku souvisí se zvýšením rizik řady onemocnění. Nejčastěji se ve spojitosti s ním mluví o vyšší pravděpodobnosti výskytu kardiovaskulárních chorob, cukrovky 2. typu a některé studie dokonce tvrdí, že se zvýšeným množstvím orgánového tuku souvisí i vyšší riziko rozvoje osteoporózy a rakoviny. Řada výzkumů ukazuje, že lidé s vyšším objemem pasu (tedy s větším množstvím orgánového tuku) vykazují vyšší hladiny cukrů i tuků v krvi než zbytek populace. Jak jeho množství snížit? Žádný zázračný recept na snížení míry orgánového tuku v těle neexistuje. Důležitá je pravidelná fyzická aktivita. Vhodnější je zátěž aerobního typu provozovaná po delší časový úsek – což je zjednodušeně řečeno ta, při které nelapáte po dechu, dýcháte víceméně normálně a vydržíte ji provozovat aspoň 30 minut. Ideální je tedy rychlá chůze, pomalý běh nebo jízda na kole. Pro úbytek orgánového tuku je navíc nutné upravit jídelníček. Jídlo si je potřeba během dne rozdělit do několika menších porcí a zvýšit objem ovoce a zeleniny na úkor tučných a sladkých jídel.

Doporučujeme


pali-vas-casto-zaha.png

Pálí vás často žáha?

05.10.2018Možná trpíte refluxní chorobou, při které se žaludeční šťávy dostávají do jícnu a úst. Nejste v tom sami, podobné problémy má přinejmenším každý desátý člověk. Nemocní přitom často vůbec netuší, že i jejich další zdravotní komplikace jako třeba chronický kašel či chrápání způsobuje právě reflux. Ještě nedávno byla diagnostika této choroby poměrně nepříjemná, dnes už je však k dispozici jednoduchý a bezbolestný test, který onemocnění a jeho závažnost spolehlivě odhalí ze vzorku slin.
v-pripade-chronickych-infekci-mohou-pomoci-autovakciny.jpg

V případě chronických infekcí mohou pomoci autovakcíny

16.11.2018Trpíte opakovanými záněty dýchacích cest nebo močového měchýře? Pokud jde o akutní zánětlivé onemocnění, určitě je na místě léčba antibiotiky. V poslední době ale často dochází k jejich nadužívání, čímž se zvyšuje odolnost bakterií a antibiotika tak přestávají být účinná. Jejich dlouhodobé užívání má navíc negativní dopad na vaši mikroflóru, kde ničí „dobré“ bakterie, a narušuje tak celý imunitní systém. Jestliže se vám některé infekce často vracejí, můžete si nechat připravit autovakcínu, která posiluje aktivitu imunitního systému proti konkrétnímu původci vašeho onemocnění. Její hlavní výhodou je, že na rozdíl od antibiotik neničí ostatní bakterie v těle.
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...