Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyTypické sezónní potraviny dubna – jarní cibulka, nové brambory a řeřicha
typicke-sezonni-potraviny-dubna-jarni-cibulka-nove-brambory-a-rericha.png

Typické sezónní potraviny dubna – jarní cibulka, nové brambory a řeřicha

Zveřejněno: 18.04.2016

Jarní cibulka, nové brambory a řeřicha jsou cenově dostupné potraviny nabité zdravím. Protože jejich sezóna je právě nyní, přinášíme pár informací, jak a čím nám mohou prospět. Výhodou je i to, že všechny tři můžete v kuchyni dobře kombinovat. 

Jarní cibulka, nové brambory a řeřicha jsou cenově dostupné potraviny nabité zdravím. Protože jejich sezóna je právě nyní, přinášíme pár informací, jak a čím nám mohou prospět. Výhodou je i to, že všechny tři můžete v kuchyni dobře kombinovat.

Jarní cibulka

Vitamin C, provitamin A, železo a draslík jsou jen některé z mnoha zdravých látek, které v této zelenině najdeme. Navíc má antibakteriální účinky a příznivě působí na oběhový systém. Nejlepší je konzumovat ji čerstvou. Hodí se do pomazánek, posypat jí ale můžete i míchaná vajíčka nebo vařené brambory. Nadrobno nasekanou ji klidně před servírováním přisypte do polévky nebo jí doplňte zeleninový salát.

Nové brambory

Nové brambory jsou levným a chutným zdrojem vitaminu C. Jedna porce nových vařených brambor (cca 180 gramů) pokryje až čtvrtinu denní doporučené dávky tohoto vitaminu. Kromě toho je v nich dostatek vitaminů skupiny B, kyseliny listové a draslíku. Vzhledem k tomu, že brambory neobsahují sodík, jsou ideální potravinou pro lidi s vysokým krevním tlakem. Brambory ocení i ti, kteří chtějí snížit svoji hmotnost. Porce (180 g) vařených nových brambor tělu dodá zhruba 140 kalorií, což je nižší množství energie než má stejné množství vařených těstovin (cca 190 kalorií) nebo vařené rýže (cca 250 kalorií).

Řeřicha setá

Tuto bylinku můžete pěstovat doma i v zimních měsících, nicméně díky sílícímu jarnímu sluníčku bude teď na jaře prospívat lépe. Její semena můžete snadno nechat vyklíčit třeba na mokré vatě a už zhruba za týden můžete sklízet mladé děložní lístky spolu s částí stonku. Výhonky řeřichy se hodí do salátů, polévek, pomazánek nebo třeba k posypání výše zmiňovaných vařených nových brambor. Kromě vitaminu C vám řeřicha dodá vitaminy skupiny B, vitamin E a také draslík či železo. Neměli byste ji tepelně upravovat. Konzumovat by se měla syrová.

Doporučujeme


kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?
chronicka-obstrukcni-plicni-nemoc-hrozi-vsem-kurakum.jpg

Chronická obstrukční plicní nemoc hrozí všem kuřákům

21.11.2018Chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN) je závažné onemocnění plic, při kterém dochází k poruše průchodnosti dýchacích cest. V Česku postihuje přes 8 procent populace. Většinou se týká mužů, ale v posledních letech přibývá i případů u žen. Převážná část postižených osob jsou kuřáci, zbylých zhruba 10 procent představují lidé pracující v prašném prostředí či v prostředí s těkavými chemikáliemi. Výjimečně se nemoc vyskytuje také jako důsledek opakovaných zápalů plic nebo komplikovaného astmatu. Zásadním preventivním opatřením je přestat kouřit.
4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.