Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyTuřín je nenápadná zelenina, na kterou bychom neměli zapomínat
turin-je-nenapadna-zelenina-na-kterou-bychom-nemeli-zapominat.jpg

Tuřín je nenápadná zelenina, na kterou bychom neměli zapomínat

Zveřejněno: 14.09.2016

Tuřín je kořenová zelenina, která se zdaleka netěší tak velké oblibě jako jeho známější příbuzné mrkev a petržel. Přitom se jedná o zeleninu, jejíž konzumace má velmi dlouhou tradici. Ve středověku to byla jedna z nejčastěji používaných surovin, údajně se ale pěstoval už zhruba před 4 000 let ve Středomoří. Proč si tuřín zaslouží pozornost i ve 21. století? 

Tuřín je kořenová zelenina, která se zdaleka netěší tak velké oblibě jako jeho známější příbuzné mrkev a petržel. Přitom se jedná o zeleninu, jejíž konzumace má velmi dlouhou tradici.

Ve středověku to byla jedna z nejčastěji používaných surovin, údajně se ale pěstoval už zhruba před 4 000 let ve Středomoří. Proč si tuřín zaslouží pozornost i ve 21. století? Díky tomu, že ho zhruba z 90 % tvoří voda, jedná se o potravinu s velmi nízkým obsahem kalorií. Je tedy ideální pro všechny, kdo by měli zapracovat na snížení své hmotnosti. Najdeme v něm poměrně vysoké množství vlákniny, z minerálních látek je bohatý na draslík a z vitaminů je v něm mimo jiné zastoupen vitamin C a menší množství vitaminů skupiny B.

Kromě bulvy se dá v kuchyni zužitkovat také nať. V ní se ve větší míře vyskytují kyselina listová, železo a také vitamin C. Pokud je čerstvá, dá se použít do salátů a lze ji tepelně připravit podobně jako špenát. A jak tuřín upravit? Nakrájený na kolečka ho můžete spolu s mrkví, smetanou a bylinkami zapéct v troubě. Dá se připravit i dušením, pak je možné doplnit jej jak masem, tak třeba bramborami. Nakrájený a posolený, lehce pokapaný olejem se může rovněž péct na plechu v troubě, podobně jako třeba dýně.  

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.