Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyTuřín je nenápadná zelenina, na kterou bychom neměli zapomínat
turin-je-nenapadna-zelenina-na-kterou-bychom-nemeli-zapominat.jpg

Tuřín je nenápadná zelenina, na kterou bychom neměli zapomínat

Zveřejněno: 14.09.2016

Tuřín je kořenová zelenina, která se zdaleka netěší tak velké oblibě jako jeho známější příbuzné mrkev a petržel. Přitom se jedná o zeleninu, jejíž konzumace má velmi dlouhou tradici. Ve středověku to byla jedna z nejčastěji používaných surovin, údajně se ale pěstoval už zhruba před 4 000 let ve Středomoří. Proč si tuřín zaslouží pozornost i ve 21. století? 

Tuřín je kořenová zelenina, která se zdaleka netěší tak velké oblibě jako jeho známější příbuzné mrkev a petržel. Přitom se jedná o zeleninu, jejíž konzumace má velmi dlouhou tradici.

Ve středověku to byla jedna z nejčastěji používaných surovin, údajně se ale pěstoval už zhruba před 4 000 let ve Středomoří. Proč si tuřín zaslouží pozornost i ve 21. století? Díky tomu, že ho zhruba z 90 % tvoří voda, jedná se o potravinu s velmi nízkým obsahem kalorií. Je tedy ideální pro všechny, kdo by měli zapracovat na snížení své hmotnosti. Najdeme v něm poměrně vysoké množství vlákniny, z minerálních látek je bohatý na draslík a z vitaminů je v něm mimo jiné zastoupen vitamin C a menší množství vitaminů skupiny B.

Kromě bulvy se dá v kuchyni zužitkovat také nať. V ní se ve větší míře vyskytují kyselina listová, železo a také vitamin C. Pokud je čerstvá, dá se použít do salátů a lze ji tepelně připravit podobně jako špenát. A jak tuřín upravit? Nakrájený na kolečka ho můžete spolu s mrkví, smetanou a bylinkami zapéct v troubě. Dá se připravit i dušením, pak je možné doplnit jej jak masem, tak třeba bramborami. Nakrájený a posolený, lehce pokapaný olejem se může rovněž péct na plechu v troubě, podobně jako třeba dýně.  

Doporučujeme


podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.
jak-spravne-vytahnout-kliste.jpg

Jak správně vytáhnout klíště?

06.05.2019S příchodem teplejších měsíců se po zimě probouzí klíšťata, a tím opět roste riziko nákazy některou ze závažných nemocí, jež přenášejí. Nejčastěji se jedná o lymeskou borreliózu a klíšťovou encefalitidu. Když na sobě přisáté klíště odhalíte, nejdůležitějšími faktory jsou čas a správný postup při odstranění parazita – nesprávnou manipulací si totiž můžete přivodit infekci. Klíštěte je nutné se zbavit co nejdříve, virem klíšťové encefalitidy se můžete nakazit již po dvou hodinách od přisátí. Při podezření na infekci případné onemocnění potvrdí, nebo vyvrátí laboratorní test krve.
nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.