Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyTrápí vás bolest za krkem? Pár snadných tipů, jak jí předcházet
trapi-vas-bolest-za-krkem-par-snadnych-tipu-jak-ji-predchazet.png

Trápí vás bolest za krkem? Pár snadných tipů, jak jí předcházet

Zveřejněno: 19.02.2016

Bolest šíje a potíže s krční páteří mohou mít celou řadu nepříjemných komplikací. Migréna, závratě, hučení v uších, a dokonce i nepříjemné brnění v rukou jsou jen některými z nich. Na vině bývají kromě sedavého zaměstnání i špatná poloha při spánku nebo nevhodně zvolený polštář. Jaké jsou nejčastější příčiny bolestí za krkem a jak jim jednoduše předcházet?

Bolest šíje a potíže s krční páteří mohou mít celou řadu nepříjemných komplikací. Migréna, závratě, hučení v uších, a dokonce i nepříjemné brnění v rukou jsou jen některými z nich. Na vině bývají kromě sedavého zaměstnání i špatná poloha při spánku nebo nevhodně zvolený polštář. Jaké jsou nejčastější příčiny bolestí za krkem a jak jim jednoduše předcházet?

Pozor na počítače a mobilní telefony

Pokud patříte k těm, kteří denně v práci používají počítač, dejte pozor, abyste monitor měli ve výši očí. Když ho máte níž a denně několik hodin skláníte hlavu, přetěžujete šíjové svaly a nepříjemná bolest za krkem na sebe nenechá dlouho čekat. Pozor si dejte i v případě, když často kontrolujete displej svého mobilního telefonu. I při této činnosti se totiž hlava obvykle nepřirozeně sklání. Pokud si na mobilu čtete delší články nebo trávíte hodně času na sociálních sítích, měli byste pravidelně hlavu vzpřímit, a vyhnout se tak dlouhému prohlížení telefonu bez přestávky.

Pravidelný strečink jako prevence

Jednoduchá protahovací cvičení zvládnete v kanceláři, v autě nebo při čekání na MHD. Stůjte nebo seďte se vzpřímenou hlavou a 10krát přitáhněte lopatky k sobě. Ukloňte hlavu do strany tak, jako byste chtěli položit ucho na rameno. Opakujte 10krát na každou stranu. Stlačte 10krát ramena směrem dozadu a dolů. Tuto sérii tří cviků provádějte alespoň dvakrát denně. Dejte si pozor na polohu, ve které spíte Lidé, které bolest za krkem trápí opakovaně, by neměli spát na břiše. Ideální je pro ně poloha na boku či na zádech. Při spaní na břiše je totiž hlava několik hodin vytočená v nepřirozené poloze. Navíc si v této pozici namáháte i spodní oblast zad. Pokud máte měkčí matraci, břicho se propadne a spodní část zad je kvůli tomu nezdravě prohnutá. Prevencí proti bolestivě ztuhlému krku je vhodně zvolená (spíš tvrdší) matrace a také adekvátní polštář – který by neměl být příliš vysoký.

A co ještě pomáhá? Ztuhlým a bolavým svalům uleví masáž a přikládání teplých obkladů. Úlevu může přinést i fyzická aktivita, jako například jóga nebo rehabilitační cvičení. Vyhnout byste se naopak měli dynamickým sportům typu squash, tenis nebo aerobic, které by naopak obtíže mohly ještě zhoršit. Pokud se bolest nezlepší ani po zavedení preventivních opatření, je vhodné poradit se s lékařem nebo fyzioterapeutem. Příčina může být i v nesprávném zakřivení páteře (kyfóza, skolióza) a v takovém případě je lepší svěřit se do rukou odborníka. 

Doporučujeme


jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.
hlidejte-si-hladinu-cukru-v-krvi.jpg

Hlídejte si hladinu cukru v krvi

08.03.2019Diabetes mellitus čili cukrovka je složitá porucha látkové přeměny, které se projevuje zvýšenou hladinou cukru v krvi. Kvůli celosvětovému rozšíření si cukrovka vysloužila pojmenování epidemie třetího tisíciletí. Jen v Česku se aktuálně léčí přibližně 900 tisíc diabetiků. Nemoc může být dána geneticky, většinou je však způsobena nezdravým životním stylem, nadváhou a nedostatečnou fyzickou aktivitou. Pokud je cukrovka neléčená delší dobu, může vést k závažným zdravotním komplikacím. Pozorujete-li nadměrnou žízeň nebo časté močení, zajděte za svým praktickým lékařem nebo si nechte preventivně vyšetřit hladinu cukru v krvi.
nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.