Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyTrápí vás bolest za krkem? Pár snadných tipů, jak jí předcházet
trapi-vas-bolest-za-krkem-par-snadnych-tipu-jak-ji-predchazet.png

Trápí vás bolest za krkem? Pár snadných tipů, jak jí předcházet

Zveřejněno: 19.02.2016

Bolest šíje a potíže s krční páteří mohou mít celou řadu nepříjemných komplikací. Migréna, závratě, hučení v uších, a dokonce i nepříjemné brnění v rukou jsou jen některými z nich. Na vině bývají kromě sedavého zaměstnání i špatná poloha při spánku nebo nevhodně zvolený polštář. Jaké jsou nejčastější příčiny bolestí za krkem a jak jim jednoduše předcházet?

Bolest šíje a potíže s krční páteří mohou mít celou řadu nepříjemných komplikací. Migréna, závratě, hučení v uších, a dokonce i nepříjemné brnění v rukou jsou jen některými z nich. Na vině bývají kromě sedavého zaměstnání i špatná poloha při spánku nebo nevhodně zvolený polštář. Jaké jsou nejčastější příčiny bolestí za krkem a jak jim jednoduše předcházet?

Pozor na počítače a mobilní telefony

Pokud patříte k těm, kteří denně v práci používají počítač, dejte pozor, abyste monitor měli ve výši očí. Když ho máte níž a denně několik hodin skláníte hlavu, přetěžujete šíjové svaly a nepříjemná bolest za krkem na sebe nenechá dlouho čekat. Pozor si dejte i v případě, když často kontrolujete displej svého mobilního telefonu. I při této činnosti se totiž hlava obvykle nepřirozeně sklání. Pokud si na mobilu čtete delší články nebo trávíte hodně času na sociálních sítích, měli byste pravidelně hlavu vzpřímit, a vyhnout se tak dlouhému prohlížení telefonu bez přestávky.

Pravidelný strečink jako prevence

Jednoduchá protahovací cvičení zvládnete v kanceláři, v autě nebo při čekání na MHD. Stůjte nebo seďte se vzpřímenou hlavou a 10krát přitáhněte lopatky k sobě. Ukloňte hlavu do strany tak, jako byste chtěli položit ucho na rameno. Opakujte 10krát na každou stranu. Stlačte 10krát ramena směrem dozadu a dolů. Tuto sérii tří cviků provádějte alespoň dvakrát denně. Dejte si pozor na polohu, ve které spíte Lidé, které bolest za krkem trápí opakovaně, by neměli spát na břiše. Ideální je pro ně poloha na boku či na zádech. Při spaní na břiše je totiž hlava několik hodin vytočená v nepřirozené poloze. Navíc si v této pozici namáháte i spodní oblast zad. Pokud máte měkčí matraci, břicho se propadne a spodní část zad je kvůli tomu nezdravě prohnutá. Prevencí proti bolestivě ztuhlému krku je vhodně zvolená (spíš tvrdší) matrace a také adekvátní polštář – který by neměl být příliš vysoký.

A co ještě pomáhá? Ztuhlým a bolavým svalům uleví masáž a přikládání teplých obkladů. Úlevu může přinést i fyzická aktivita, jako například jóga nebo rehabilitační cvičení. Vyhnout byste se naopak měli dynamickým sportům typu squash, tenis nebo aerobic, které by naopak obtíže mohly ještě zhoršit. Pokud se bolest nezlepší ani po zavedení preventivních opatření, je vhodné poradit se s lékařem nebo fyzioterapeutem. Příčina může být i v nesprávném zakřivení páteře (kyfóza, skolióza) a v takovém případě je lepší svěřit se do rukou odborníka. 

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.