Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyTipy pro zdravé vaření
tipy-pro-zdrave-vareni.png

Tipy pro zdravé vaření

Zveřejněno: 09.02.2017

Hledáte jen rychlou radu? Přidejte do svého jídelníčku víc zeleniny, ovoce a celozrnných obilovin a uberte všechno ostatní. Zajímá vás víc? Pak si přečtěte celý článek.

Hledáte jen rychlou radu? Přidejte do svého jídelníčku víc zeleniny, ovoce a celozrnných obilovin a uberte všechno ostatní. Zajímá vás víc? Pak si přečtěte celý článek.

Že byste měli jíst co nejméně polotovarů a radši si jídlo připravovat doma sami, mimo jiné proto, abyste věděli, co skutečně jíte, je základ. Naše tipy tedy využijí hlavně ti, kdo si připravují jídlo doma sami a nespoléhají na hotové pokrmy, které jen ohřejí v mikrovlnné troubě.

1) Používejte obiloviny se slupkami

Zrna včetně obalu mají větší výživovou hodnotu – víc vlákniny, vitaminu B, hořčíku, zinku a mohli bychom pokračovat dál a dál. Proto zvolte raději celozrnné obiloviny.

2) Jezte víc zeleniny a ovoce

Drtivá většina lidí jich prostě nejí dostatek. Důležité je zařadit do jídelníčku co nejvíc druhů ovoce a zeleniny – každý totiž organismu dodá jiné užitečné látky.

3) Přestaňte být závislí na mase

Maso je skvělý zdroj bílkovin, zároveň ale obsahuje spoustu nasycených tuků. Pokud se ho nechcete vzdát, nejezte jen červené maso, ale přidejte také ryby, případně drůbež.

4) Nepřejídejte se

Chápeme. Kolikrát je to tak dobré, že je těžké si nepřidat. Pokud ale začnete po kouskách snižovat svůj denní příjem, zmenší se vám postupně i žaludek a pro pocit nasycení vám rázem bude stačit méně.

5) Slaďte s rozvahou

A to jakýmikoliv sladidly. Cukry všeho druhu, od bílého přes ten třtinový až po med nebo javorový sirup, přidávají vašim jídlům a nápojům zbytečné kalorie.

6) Používejte bylinky

Jídlo pozvedněte bylinkami, ať už čerstvými, nebo sušenými, kořením a kyselost nechte na citronu. Pokud bude vaše jídlo geniálně (a zdravě) dochucené, nebudete mít důvod se nakonec ještě něčím „dorazit“. A navíc jsou bylinky plné vitaminů, zvlášť pokud jsou čerstvé.

7) Na jídlo a jeho přípravu se soustřeďte

Sice poslední, ale dost možná nejdůležitější bod našeho žebříčku. Při přípravě jídla přemýšlejte a vybírejte to, na co máte skutečně chuť, ne to, co je nejrychlejší nebo nejjednodušší na přípravu. Vychutnejte si už samotné vaření.  Při jídle nikam nepospíchejte a nenechte se ničím rušit (ani televizí!). Zkuste si užít každé sousto a soustředit se na jednotlivé chutě. Uvidíte, že pokud zpomalíte, stane se ze stolování úplně jiný zážitek. 

Vitaminová bomba pro děti, seniory, sportovce i stresované: klíčky a výhonky

Proč ořechy před konzumací namáčet?

Doporučujeme


renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.