Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyTipy pro zdravé vaření
tipy-pro-zdrave-vareni.png

Tipy pro zdravé vaření

Zveřejněno: 09.02.2017

Hledáte jen rychlou radu? Přidejte do svého jídelníčku víc zeleniny, ovoce a celozrnných obilovin a uberte všechno ostatní. Zajímá vás víc? Pak si přečtěte celý článek.

Hledáte jen rychlou radu? Přidejte do svého jídelníčku víc zeleniny, ovoce a celozrnných obilovin a uberte všechno ostatní. Zajímá vás víc? Pak si přečtěte celý článek.

Že byste měli jíst co nejméně polotovarů a radši si jídlo připravovat doma sami, mimo jiné proto, abyste věděli, co skutečně jíte, je základ. Naše tipy tedy využijí hlavně ti, kdo si připravují jídlo doma sami a nespoléhají na hotové pokrmy, které jen ohřejí v mikrovlnné troubě.

1) Používejte obiloviny se slupkami

Zrna včetně obalu mají větší výživovou hodnotu – víc vlákniny, vitaminu B, hořčíku, zinku a mohli bychom pokračovat dál a dál. Proto zvolte raději celozrnné obiloviny.

2) Jezte víc zeleniny a ovoce

Drtivá většina lidí jich prostě nejí dostatek. Důležité je zařadit do jídelníčku co nejvíc druhů ovoce a zeleniny – každý totiž organismu dodá jiné užitečné látky.

3) Přestaňte být závislí na mase

Maso je skvělý zdroj bílkovin, zároveň ale obsahuje spoustu nasycených tuků. Pokud se ho nechcete vzdát, nejezte jen červené maso, ale přidejte také ryby, případně drůbež.

4) Nepřejídejte se

Chápeme. Kolikrát je to tak dobré, že je těžké si nepřidat. Pokud ale začnete po kouskách snižovat svůj denní příjem, zmenší se vám postupně i žaludek a pro pocit nasycení vám rázem bude stačit méně.

5) Slaďte s rozvahou

A to jakýmikoliv sladidly. Cukry všeho druhu, od bílého přes ten třtinový až po med nebo javorový sirup, přidávají vašim jídlům a nápojům zbytečné kalorie.

6) Používejte bylinky

Jídlo pozvedněte bylinkami, ať už čerstvými, nebo sušenými, kořením a kyselost nechte na citronu. Pokud bude vaše jídlo geniálně (a zdravě) dochucené, nebudete mít důvod se nakonec ještě něčím „dorazit“. A navíc jsou bylinky plné vitaminů, zvlášť pokud jsou čerstvé.

7) Na jídlo a jeho přípravu se soustřeďte

Sice poslední, ale dost možná nejdůležitější bod našeho žebříčku. Při přípravě jídla přemýšlejte a vybírejte to, na co máte skutečně chuť, ne to, co je nejrychlejší nebo nejjednodušší na přípravu. Vychutnejte si už samotné vaření.  Při jídle nikam nepospíchejte a nenechte se ničím rušit (ani televizí!). Zkuste si užít každé sousto a soustředit se na jednotlivé chutě. Uvidíte, že pokud zpomalíte, stane se ze stolování úplně jiný zážitek. 

Vitaminová bomba pro děti, seniory, sportovce i stresované: klíčky a výhonky

Proč ořechy před konzumací namáčet?

Doporučujeme


proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.