Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyTipy pro zdravé vaření
tipy-pro-zdrave-vareni.png

Tipy pro zdravé vaření

Zveřejněno: 09.02.2017

Hledáte jen rychlou radu? Přidejte do svého jídelníčku víc zeleniny, ovoce a celozrnných obilovin a uberte všechno ostatní. Zajímá vás víc? Pak si přečtěte celý článek.

Hledáte jen rychlou radu? Přidejte do svého jídelníčku víc zeleniny, ovoce a celozrnných obilovin a uberte všechno ostatní. Zajímá vás víc? Pak si přečtěte celý článek.

Že byste měli jíst co nejméně polotovarů a radši si jídlo připravovat doma sami, mimo jiné proto, abyste věděli, co skutečně jíte, je základ. Naše tipy tedy využijí hlavně ti, kdo si připravují jídlo doma sami a nespoléhají na hotové pokrmy, které jen ohřejí v mikrovlnné troubě.

1) Používejte obiloviny se slupkami

Zrna včetně obalu mají větší výživovou hodnotu – víc vlákniny, vitaminu B, hořčíku, zinku a mohli bychom pokračovat dál a dál. Proto zvolte raději celozrnné obiloviny.

2) Jezte víc zeleniny a ovoce

Drtivá většina lidí jich prostě nejí dostatek. Důležité je zařadit do jídelníčku co nejvíc druhů ovoce a zeleniny – každý totiž organismu dodá jiné užitečné látky.

3) Přestaňte být závislí na mase

Maso je skvělý zdroj bílkovin, zároveň ale obsahuje spoustu nasycených tuků. Pokud se ho nechcete vzdát, nejezte jen červené maso, ale přidejte také ryby, případně drůbež.

4) Nepřejídejte se

Chápeme. Kolikrát je to tak dobré, že je těžké si nepřidat. Pokud ale začnete po kouskách snižovat svůj denní příjem, zmenší se vám postupně i žaludek a pro pocit nasycení vám rázem bude stačit méně.

5) Slaďte s rozvahou

A to jakýmikoliv sladidly. Cukry všeho druhu, od bílého přes ten třtinový až po med nebo javorový sirup, přidávají vašim jídlům a nápojům zbytečné kalorie.

6) Používejte bylinky

Jídlo pozvedněte bylinkami, ať už čerstvými, nebo sušenými, kořením a kyselost nechte na citronu. Pokud bude vaše jídlo geniálně (a zdravě) dochucené, nebudete mít důvod se nakonec ještě něčím „dorazit“. A navíc jsou bylinky plné vitaminů, zvlášť pokud jsou čerstvé.

7) Na jídlo a jeho přípravu se soustřeďte

Sice poslední, ale dost možná nejdůležitější bod našeho žebříčku. Při přípravě jídla přemýšlejte a vybírejte to, na co máte skutečně chuť, ne to, co je nejrychlejší nebo nejjednodušší na přípravu. Vychutnejte si už samotné vaření.  Při jídle nikam nepospíchejte a nenechte se ničím rušit (ani televizí!). Zkuste si užít každé sousto a soustředit se na jednotlivé chutě. Uvidíte, že pokud zpomalíte, stane se ze stolování úplně jiný zážitek. 

Vitaminová bomba pro děti, seniory, sportovce i stresované: klíčky a výhonky

Proč ořechy před konzumací namáčet?

Doporučujeme


planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.
chronicka-obstrukcni-plicni-nemoc-hrozi-vsem-kurakum.jpg

Chronická obstrukční plicní nemoc hrozí všem kuřákům

21.11.2018Chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN) je závažné onemocnění plic, při kterém dochází k poruše průchodnosti dýchacích cest. V Česku postihuje přes 8 procent populace. Většinou se týká mužů, ale v posledních letech přibývá i případů u žen. Převážná část postižených osob jsou kuřáci, zbylých zhruba 10 procent představují lidé pracující v prašném prostředí či v prostředí s těkavými chemikáliemi. Výjimečně se nemoc vyskytuje také jako důsledek opakovaných zápalů plic nebo komplikovaného astmatu. Zásadním preventivním opatřením je přestat kouřit.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?