Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySvětový den štěstí – jak tento pocit souvisí s fyzickým zdravím?
svetovy-den-stesti-jak-tento-pocit-souvisi-s-fyzickym-zdravim.png

Světový den štěstí – jak tento pocit souvisí s fyzickým zdravím?

Zveřejněno: 20.03.2017

Valné shromáždění OSN v roce 2012 vyhlásilo 20. březen Mezinárodním dnem štěstí. Členské státy se usnesly, že snaha o tento pocit je základním lidským cílem, a proto by měly všechny vlády pečovat o štěstí svých obyvatel a nehodnotit pokrok pouze na základě ekonomických ukazatelů. Vezměte štěstí do vlastních rukou! Pro vaše zdraví je důležitější, než si myslíte.

Valné shromáždění OSN v roce 2012 vyhlásilo 20. březen Mezinárodním dnem štěstí. Členské státy se usnesly, že snaha o tento pocit je základním lidským cílem, a proto by měly všechny vlády pečovat o štěstí svých obyvatel a nehodnotit pokrok pouze na základě ekonomických ukazatelů.

Vezměte štěstí do vlastních rukou! Pro vaše zdraví je důležitější, než si myslíte. Psychologové tvrdí, že lidé se obvykle mýlí ve svých představách o tom, co jim přináší štěstí. Například peníze (mimo částku, která pokrývá základní životní potřeby) samy o sobě s ním nemají až tolik společného, jak si někteří myslí. Podle studie lékařské fakulty Harvard Medical School vědci identifikovali hlavní faktory, které přispívají pocitu štěstí a pohody.

Jedním z nich je takzvaný „flow“ – duševní stav, při němž jste ponořeni do určité činnosti natolik, že ztratíte pojem o čase. Tento okamžik nastává při správném poměru mezi výzvou a dovedností. Je-li pro vás něco příliš náročné, cítíte úzkost. V opačném případě (když to jde příliš hladce) se nudíte. Že jde štěstí a zdraví ruku v ruce, potvrdil mimo jiné v roce 2008 obsáhlý výzkum, na kterém pracoval nizozemský sociolog Ruut Veenhoven. Během svého průzkumu zjistil, že subjektivní pocit štěstí má spojitost s odolností organismu a má také pozitivní vliv na dlouhověkost.

Dlouhodobě pociťovaný vztek, nespokojenost, strach a úzkost naopak na očekávanou dobu života působí značně negativně. Mimo jiné totiž zvyšují riziko vzniku kardiovaskulárních chorob. Těžko si nakázat štěstí, ale psychologové se shodují na několika cestách, které vás mohou aspoň trochu navést správným směrem:

* Zkuste být vděční za vše pozitivní, co vám život přináší.

* Najděte a využívejte v práci i osobním životě své přednosti.

* Zkuste se méně ohlížet do minulosti a méně se stresovat budoucností.

* Mějte rádi sami sebe.  

Učte se mít rádi ticho – prospějete svému zdraví a produktivitě

Co jíst, abyste měli lepší náladu?

Doporučujeme


rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.