Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySvětový den jódu – víte, že v těhotenství jeho potřeba roste víc než o polovinu?
svetovy-den-jodu-vite-ze-v-tehotenstvi-jeho-potreba-roste-vic-nez-o-polovinu.jpg

Světový den jódu – víte, že v těhotenství jeho potřeba roste víc než o polovinu?

Zveřejněno: 06.03.2015

6. března si připomínáme Den jódu. Tento prvek je pro zdravý vývoj organismu nezbytný a jeho deficit během těhotenství dříve často způsoboval těžké poruchy intelektu u dětí. Navenek se nedostatek jódu projevoval takzvanou strumou, které se lidově říká vole. Dnes už naštěstí většině lidí v České republice problém nedostatečného příjmu jódu nehrozí. Přesto není od věci připomenout si jeho význam. Sáhněte si do svědomí – co o jódu vlastně víte?

V našem těle se běžně vyskytuje asi 20 – 30 mg jódu, z toho se přibližně 80 % nachází ve štítné žláze. Jód je totiž důležitou součástí hormonů, které tato žláza vylučuje. Hormony štítné žlázy ovlivňují v raných fázích vývoje plodu rozvoj mozku a nervové soustavy. Proto způsoboval v minulosti nedostatek tohoto prvku v těhotenství snížení inteligence narozených dětí.

Díky programu jodizace jedlé soli od 50. let minulého století je naštěstí nedostatek jódu v Česku zažehnán a naše země nepatří mezi státy s tímto problémem. Pokud používáte soli málo a chtěli byste jód doplnit přírodní cestou, jsou jeho ideálním zdrojem mořské ryby a mořské řasy.

Běžný člověk, který používá jodizovanou sůl, se ale nemusí nedostatku jódu bát. Potřeba jódu mírně stoupá v těhotenství, protože se těhotným ženám tvoří víc hormonů štítné žlázy. Jak tuto zvýšenou potřebu v těhotenství pokrýt, by se nastávající maminky měly rozhodně poradit se svým ošetřujícím lékařem.

Podle doporučení České endokrinologické společnosti potřebuje zdravý člověk 150 až 170 mikrogramů jódu na den. Toto množství, pokud používáme jódovanou sůl, zkonzumujeme v běžné potravě. V těhotenství a při kojení ale jeho potřeba stoupá ještě o dalších 100 mikrogramů. A právě toto množství by nastávající maminky měly doplnit.

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

28.11.2018Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.