Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySvětový den jódu – víte, že v těhotenství jeho potřeba roste víc než o polovinu?
svetovy-den-jodu-vite-ze-v-tehotenstvi-jeho-potreba-roste-vic-nez-o-polovinu.jpg

Světový den jódu – víte, že v těhotenství jeho potřeba roste víc než o polovinu?

Zveřejněno: 06.03.2015

6. března si připomínáme Den jódu. Tento prvek je pro zdravý vývoj organismu nezbytný a jeho deficit během těhotenství dříve často způsoboval těžké poruchy intelektu u dětí. Navenek se nedostatek jódu projevoval takzvanou strumou, které se lidově říká vole. Dnes už naštěstí většině lidí v České republice problém nedostatečného příjmu jódu nehrozí. Přesto není od věci připomenout si jeho význam. Sáhněte si do svědomí – co o jódu vlastně víte?

V našem těle se běžně vyskytuje asi 20 – 30 mg jódu, z toho se přibližně 80 % nachází ve štítné žláze. Jód je totiž důležitou součástí hormonů, které tato žláza vylučuje. Hormony štítné žlázy ovlivňují v raných fázích vývoje plodu rozvoj mozku a nervové soustavy. Proto způsoboval v minulosti nedostatek tohoto prvku v těhotenství snížení inteligence narozených dětí.

Díky programu jodizace jedlé soli od 50. let minulého století je naštěstí nedostatek jódu v Česku zažehnán a naše země nepatří mezi státy s tímto problémem. Pokud používáte soli málo a chtěli byste jód doplnit přírodní cestou, jsou jeho ideálním zdrojem mořské ryby a mořské řasy.

Běžný člověk, který používá jodizovanou sůl, se ale nemusí nedostatku jódu bát. Potřeba jódu mírně stoupá v těhotenství, protože se těhotným ženám tvoří víc hormonů štítné žlázy. Jak tuto zvýšenou potřebu v těhotenství pokrýt, by se nastávající maminky měly rozhodně poradit se svým ošetřujícím lékařem.

Podle doporučení České endokrinologické společnosti potřebuje zdravý člověk 150 až 170 mikrogramů jódu na den. Toto množství, pokud používáme jódovanou sůl, zkonzumujeme v běžné potravě. V těhotenství a při kojení ale jeho potřeba stoupá ještě o dalších 100 mikrogramů. A právě toto množství by nastávající maminky měly doplnit.

Doporučujeme


renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
zradne-zahranicni-nemoci-proti-kterym-neexistuje-ockovani.jpg

Zrádné zahraniční nemoci, proti kterým neexistuje očkování

10.09.2018Infekční nemoci jsou u cestovatelů v exotických zemích poměrně běžné. Proti některým z nich jako například žloutenka A nebo B, břišní tyfus nebo žlutá zimnice je možné se chránit včasným očkováním, proti řadě dalších závažných onemocnění ale bohužel zatím očkovací vakcína neexistuje. Nejspolehlivějším způsobem, jak se po návratu ze zahraničí ujistit o svém zdraví a vyhnout následkům nebezpečných nemocí, je preventivní rozbor krve. Člověk tak ochrání sebe i své okolí, některá onemocnění jsou totiž vysoce nakažlivá.