Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyŠvestky – čím nám prospívají a jak je zpracovat?
svestky-cim-nam-prospivaji-a-jak-je-zpracovat.jpg

Švestky – čím nám prospívají a jak je zpracovat?

Zveřejněno: 12.08.2016

Právě dozrává fialové ovoce nabité vitaminy skupiny B, minerály a antokyany, kterým se připisují antioxidační účinky. Jak nám švestky prospívají? A jak je zpracovat, aby si uchovaly co nejvíc zdravých látek? 

Právě dozrává fialové ovoce nabité vitaminy skupiny B, minerály a antokyany, kterým se připisují antioxidační účinky. Jak nám švestky prospívají? A jak je zpracovat, aby si uchovaly co nejvíc zdravých látek?

Díky vyššímu obsahu přírodního cukru jsou švestky skvělým zdrojem rychlé energie. Pokud na vás začne odpoledne v práci padat únava, dejte si hrst těchto fialových plodů. Tradičně se toto ovoce, zvlášť sušené, používalo jako přírodní prostředek proti zácpě. Švestky totiž obsahují poměrně vysoké množství vlákniny, která zřejmě v kombinaci s přírodním cukrem působí projímavě.

Charakteristickou fialovou barvu dodávají švestkám takzvané antokyany. Tato barviva, která se vyskytují třeba i v borůvkách či malinách, jsou známá svými antioxidačními účinky. Kromě nich se v trnkách, jak se ovoci říká na Moravě, ve vyšším množství vyskytují vitaminy skupiny B, které jsou mimo jiné klíčové pro správně fungující nervový systém.

Z minerálních látek v nich najdeme například vápník, fosfor, železo a draslík. Ideální je samozřejmě konzumovat švestky syrové. Nicméně pokud si je chceme uchovat i na zimní měsíce, je vhodné je vypeckovat a zamrazit. Můžete si je také nasušit nebo z nich připravit povidla. Díky vysokému obsahu přírodního cukru už při tom nemusíte švestky doslazovat. K zdravější verzi povidel bez přidaného cukru je vhodnější použít švestky dozrávající na podzim. Mohou mít dokonce scvrklé konce a být přešlé lehkými mrazíky. Díky tomu se totiž obsah přírodního cukru ještě zvyšuje.    

Doporučujeme


je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.