Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyŠvestky – čím nám prospívají a jak je zpracovat?
svestky-cim-nam-prospivaji-a-jak-je-zpracovat.jpg

Švestky – čím nám prospívají a jak je zpracovat?

Zveřejněno: 12.08.2016

Právě dozrává fialové ovoce nabité vitaminy skupiny B, minerály a antokyany, kterým se připisují antioxidační účinky. Jak nám švestky prospívají? A jak je zpracovat, aby si uchovaly co nejvíc zdravých látek? 

Právě dozrává fialové ovoce nabité vitaminy skupiny B, minerály a antokyany, kterým se připisují antioxidační účinky. Jak nám švestky prospívají? A jak je zpracovat, aby si uchovaly co nejvíc zdravých látek?

Díky vyššímu obsahu přírodního cukru jsou švestky skvělým zdrojem rychlé energie. Pokud na vás začne odpoledne v práci padat únava, dejte si hrst těchto fialových plodů. Tradičně se toto ovoce, zvlášť sušené, používalo jako přírodní prostředek proti zácpě. Švestky totiž obsahují poměrně vysoké množství vlákniny, která zřejmě v kombinaci s přírodním cukrem působí projímavě.

Charakteristickou fialovou barvu dodávají švestkám takzvané antokyany. Tato barviva, která se vyskytují třeba i v borůvkách či malinách, jsou známá svými antioxidačními účinky. Kromě nich se v trnkách, jak se ovoci říká na Moravě, ve vyšším množství vyskytují vitaminy skupiny B, které jsou mimo jiné klíčové pro správně fungující nervový systém.

Z minerálních látek v nich najdeme například vápník, fosfor, železo a draslík. Ideální je samozřejmě konzumovat švestky syrové. Nicméně pokud si je chceme uchovat i na zimní měsíce, je vhodné je vypeckovat a zamrazit. Můžete si je také nasušit nebo z nich připravit povidla. Díky vysokému obsahu přírodního cukru už při tom nemusíte švestky doslazovat. K zdravější verzi povidel bez přidaného cukru je vhodnější použít švestky dozrávající na podzim. Mohou mít dokonce scvrklé konce a být přešlé lehkými mrazíky. Díky tomu se totiž obsah přírodního cukru ještě zvyšuje.    

Doporučujeme


je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
predstavujeme-nej-limonadu-letosniho-leta.png

Představujeme NEJ limonádu letošního léta!

22.06.2018Dulenka neboli levandule patří mezi oblíbené jedlé rostliny a poslední dobou čím dál častěji nachází své místo právě v kuchyni. Modrofialové květy se přidávají do dezertů, sušenek, marmelád, polévek nebo jako součást marinád k masu. Punc originality má levandulový drink z vlastnoručně vyrobeného sirupu, který potěší vaše smysly.
materstvi-az-po-tricitce-planovani-tehotenstvi-usnadni-vysetreni-ovarialni-rezervy.jpg

Mateřství až po třicítce? Plánování těhotenství usnadní vyšetření ovariální rezervy

22.01.2019Mateřství až po třicítce? Plánování těhotenství usnadní vyšetření ovariální rezervy Ačkoliv se jako optimální věk pro početí prvního dítěte uvádí 25 let, řada žen má v současnosti tendenci odkládat mateřství na pozdější dobu. Se stoupajícím věkem se ale přirozeně snižuje počet uvolňovaných vajíček i jejich kvalita, čímž klesá také pravděpodobnost otěhotnění . Pokud patříte mezi ženy, které plánují první těhotenství až po třicátém roce života, můžete si jednoduchým krevním testem nechat ověřit svoji ovariální rezervu, tedy počet vajíček schopných oplodnění. Díky tomu budete vědět, jak si mateřství načasovat.