Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyStrava jako prevence rakoviny tlustého střeva
strava-jako-prevence-rakoviny-tlusteho-streva.png

Strava jako prevence rakoviny tlustého střeva

Zveřejněno: 27.04.2017

Ano, váš jídelníček skutečně může mít vliv na snížení či zvýšení rizika rakoviny, zejména pokud jde o tlusté střevo. Tuto souvislost potvrzují mnohé studie.  

Ano, váš jídelníček skutečně může mít vliv na snížení či zvýšení rizika rakoviny, zejména pokud jde o tlusté střevo. Tuto souvislost potvrzují mnohé studie. Určitě už jste slyšeli, že strava bohatá na vlákninu dělá střevnímu prostředí dobře, zatímco červené maso a uzeniny moc ne. Možná ale nevíte, jakou roli v tom všem hrají zástupy bakterií, souhrnně nazývané mikrobiom, jež osidlují lidské střevo.

Americká studie, která se právě touto kolonií bakterií v lidském trávicím traktu zabývala, ukázala, že pro správně fungující střevní mikrobiom je náš jídelníček klíčový. Dvě skupiny testovaných lidí si kvůli této studii vyměnily stravovací návyky. Skupina Američanů, kteří byli zvyklí na vysoký příjem živočišných bílkovin a tuků, začala konzumovat nízkotučnou stravu s vlákninou (luštěniny, čerstvé ovoce a zeleninu, kukuřičné výrobky). Druhá skupina, pocházející z venkovských oblastí Jižní Afriky, kde je obecně velmi nízký výskyt rakoviny tlustého střeva a lidé zde konzumují potraviny bohaté na vlákninu, měla po dobu testování jíst převážně maso, uzeniny a smažené hranolky.

Pouhé dva týdny stačily, aby se podoba mikrobiomu ve střevech testovaných lidí začala měnit. Se změnou stravovacích návyků se zkrátka změnil i střevní mikrobiom obou testovaných skupin. Střeva lidí, kteří začali jíst zdravě, osídlily ochranné mikroby, jejichž přítomnost bývá spojována s prevencí rakoviny. Na sliznici lidí, kteří pouhé dva týdny jedli extrémně nezdravě, se počaly objevovat stopy zánětu a bakteriální mikroflóra se už po takto krátkém čase začala měnit. Střevní mikrobiom představuje velmi dynamický systém. Rychle mu svým jídelníčkem můžeme uškodit, ale dobrá zpráva je, že ho také sami můžeme během krátkého času výrazně ovlivnit k lepšímu.

Jedno jablko denně dokáže divy

Proč by Češi měli přijímat víc vlákniny?

Doporučujeme


renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
zradne-zahranicni-nemoci-proti-kterym-neexistuje-ockovani.jpg

Zrádné zahraniční nemoci, proti kterým neexistuje očkování

10.09.2018Infekční nemoci jsou u cestovatelů v exotických zemích poměrně běžné. Proti některým z nich jako například žloutenka A nebo B, břišní tyfus nebo žlutá zimnice je možné se chránit včasným očkováním, proti řadě dalších závažných onemocnění ale bohužel zatím očkovací vakcína neexistuje. Nejspolehlivějším způsobem, jak se po návratu ze zahraničí ujistit o svém zdraví a vyhnout následkům nebezpečných nemocí, je preventivní rozbor krve. Člověk tak ochrání sebe i své okolí, některá onemocnění jsou totiž vysoce nakažlivá.
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás.