Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyStrava jako prevence rakoviny tlustého střeva
strava-jako-prevence-rakoviny-tlusteho-streva.png

Strava jako prevence rakoviny tlustého střeva

Zveřejněno: 27.04.2017

Ano, váš jídelníček skutečně může mít vliv na snížení či zvýšení rizika rakoviny, zejména pokud jde o tlusté střevo. Tuto souvislost potvrzují mnohé studie.  

Ano, váš jídelníček skutečně může mít vliv na snížení či zvýšení rizika rakoviny, zejména pokud jde o tlusté střevo. Tuto souvislost potvrzují mnohé studie. Určitě už jste slyšeli, že strava bohatá na vlákninu dělá střevnímu prostředí dobře, zatímco červené maso a uzeniny moc ne. Možná ale nevíte, jakou roli v tom všem hrají zástupy bakterií, souhrnně nazývané mikrobiom, jež osidlují lidské střevo.

Americká studie, která se právě touto kolonií bakterií v lidském trávicím traktu zabývala, ukázala, že pro správně fungující střevní mikrobiom je náš jídelníček klíčový. Dvě skupiny testovaných lidí si kvůli této studii vyměnily stravovací návyky. Skupina Američanů, kteří byli zvyklí na vysoký příjem živočišných bílkovin a tuků, začala konzumovat nízkotučnou stravu s vlákninou (luštěniny, čerstvé ovoce a zeleninu, kukuřičné výrobky). Druhá skupina, pocházející z venkovských oblastí Jižní Afriky, kde je obecně velmi nízký výskyt rakoviny tlustého střeva a lidé zde konzumují potraviny bohaté na vlákninu, měla po dobu testování jíst převážně maso, uzeniny a smažené hranolky.

Pouhé dva týdny stačily, aby se podoba mikrobiomu ve střevech testovaných lidí začala měnit. Se změnou stravovacích návyků se zkrátka změnil i střevní mikrobiom obou testovaných skupin. Střeva lidí, kteří začali jíst zdravě, osídlily ochranné mikroby, jejichž přítomnost bývá spojována s prevencí rakoviny. Na sliznici lidí, kteří pouhé dva týdny jedli extrémně nezdravě, se počaly objevovat stopy zánětu a bakteriální mikroflóra se už po takto krátkém čase začala měnit. Střevní mikrobiom představuje velmi dynamický systém. Rychle mu svým jídelníčkem můžeme uškodit, ale dobrá zpráva je, že ho také sami můžeme během krátkého času výrazně ovlivnit k lepšímu.

Jedno jablko denně dokáže divy

Proč by Češi měli přijímat víc vlákniny?

Doporučujeme


osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
zradne-zahranicni-nemoci-proti-kterym-neexistuje-ockovani.jpg

Zrádné zahraniční nemoci, proti kterým neexistuje očkování

10.09.2018Infekční nemoci jsou u cestovatelů v exotických zemích poměrně běžné. Proti některým z nich jako například žloutenka A nebo B, břišní tyfus nebo žlutá zimnice je možné se chránit včasným očkováním, proti řadě dalších závažných onemocnění ale bohužel zatím očkovací vakcína neexistuje. Nejspolehlivějším způsobem, jak se po návratu ze zahraničí ujistit o svém zdraví a vyhnout následkům nebezpečných nemocí, je preventivní rozbor krve. Člověk tak ochrání sebe i své okolí, některá onemocnění jsou totiž vysoce nakažlivá.