Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyStrava jako prevence rakoviny tlustého střeva
strava-jako-prevence-rakoviny-tlusteho-streva.png

Strava jako prevence rakoviny tlustého střeva

Zveřejněno: 27.04.2017

Ano, váš jídelníček skutečně může mít vliv na snížení či zvýšení rizika rakoviny, zejména pokud jde o tlusté střevo. Tuto souvislost potvrzují mnohé studie.  

Ano, váš jídelníček skutečně může mít vliv na snížení či zvýšení rizika rakoviny, zejména pokud jde o tlusté střevo. Tuto souvislost potvrzují mnohé studie. Určitě už jste slyšeli, že strava bohatá na vlákninu dělá střevnímu prostředí dobře, zatímco červené maso a uzeniny moc ne. Možná ale nevíte, jakou roli v tom všem hrají zástupy bakterií, souhrnně nazývané mikrobiom, jež osidlují lidské střevo.

Americká studie, která se právě touto kolonií bakterií v lidském trávicím traktu zabývala, ukázala, že pro správně fungující střevní mikrobiom je náš jídelníček klíčový. Dvě skupiny testovaných lidí si kvůli této studii vyměnily stravovací návyky. Skupina Američanů, kteří byli zvyklí na vysoký příjem živočišných bílkovin a tuků, začala konzumovat nízkotučnou stravu s vlákninou (luštěniny, čerstvé ovoce a zeleninu, kukuřičné výrobky). Druhá skupina, pocházející z venkovských oblastí Jižní Afriky, kde je obecně velmi nízký výskyt rakoviny tlustého střeva a lidé zde konzumují potraviny bohaté na vlákninu, měla po dobu testování jíst převážně maso, uzeniny a smažené hranolky.

Pouhé dva týdny stačily, aby se podoba mikrobiomu ve střevech testovaných lidí začala měnit. Se změnou stravovacích návyků se zkrátka změnil i střevní mikrobiom obou testovaných skupin. Střeva lidí, kteří začali jíst zdravě, osídlily ochranné mikroby, jejichž přítomnost bývá spojována s prevencí rakoviny. Na sliznici lidí, kteří pouhé dva týdny jedli extrémně nezdravě, se počaly objevovat stopy zánětu a bakteriální mikroflóra se už po takto krátkém čase začala měnit. Střevní mikrobiom představuje velmi dynamický systém. Rychle mu svým jídelníčkem můžeme uškodit, ale dobrá zpráva je, že ho také sami můžeme během krátkého času výrazně ovlivnit k lepšímu.

Jedno jablko denně dokáže divy

Proč by Češi měli přijímat víc vlákniny?

Doporučujeme


osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...