Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyŠkolní svačiny – jak by mělo vypadat zdravé stravování školáků?
skolni-svaciny-jak-by-melo-vypadat-zdrave-stravovani-skolaku.jpg

Školní svačiny – jak by mělo vypadat zdravé stravování školáků?

Zveřejněno: 03.10.2014

Počet obézních dětí v České republice soustavně roste. Na vině jsou zejména špatné stravovací návyky a nedostatek pohybu. Vzhledem k tomu, že děti tráví velkou část svého času ve škole, je důležité dbát na to, aby měly s sebou dostatek zdravého jídla k svačině. Doma připravenou zdravou svačinu by rozhodně neměly suplovat cukrovinky a obložené bagety ze školních automatů nebo bufetů. 

Dle doporučení odborníků by děti rozhodně neměly vynechávat snídani, která by měla tvořit cca 20 % z denního příjmu kalorií. Dopolední svačina by měla tvořit 10 – 15 % z celkového denního příjmu energie. Naprosto nevhodné je, pokud děti nesnídají a nesvačí a kalorický deficit poté dohání po příchodu domů v odpoledních hodinách a večer. Správně sestavená dětská svačina by měla obsahovat čerstvé ovoce nebo zeleninu, kvalitní bílkoviny (libové maso, mléčné výrobky, luštěniny, vejce), celozrnné obilniny a vhodný nápoj.

Tipy na svačiny pro školáky Mezi základní doporučení Ministerstva zdravotnictví, která se týkají výživy školáků, patří následující: Dávejte přednost čerstvému ovoci před ovocnými šťávami. Džus nenahradí porci čerstvého ovoce. Snažte se do svačin zařazovat co nejpestřejší množství ovoce a zeleniny s důrazem na sezónní plody. Dětský jídelníček by měl obsahovat cca 3 porce zeleniny a 2 porce ovoce denně. Jedna porce zeleniny je například jedno větší rajče nebo dvě menší mrkve. Jednou porcí ovoce rozumíme třeba jedno jablko, jeden banán nebo hrst jahod.

Omezte výrobky z bílé mouky (klasické rohlíky, housky, koláče atd.) a snažte se je nahradit celozrnným pečivem. Na obložení celozrnného pečiva je vhodná libová šunka, nízkotučné tvrdé sýry, vajíčko natvrdo nebo různé luštěninové a zeleninové pomazánky. Nevhodné jsou pro děti k svačině tvrdé salámy, paštiky nebo smažené potraviny (řízky, karbanátky). Svačinu můžete dětem obohatit také různými ořechy (vlašské, lískové, neloupané mandle) a semínky (dýňová, slunečnicová). Oříšky a semena by měly být čerstvé, nepražené a nesolené. Stejně tak nejsou pro děti k svačině vhodné ořechy obalené v čokoládě nebo v tzv. jogurtovém přelivu, který je velice tučný a obsahuje velké množství cukru.

V případě mléčných výrobků je třeba dát pozor na přidaný cukr a množství tuku – zvlášť v případě pudinků a různých barevných mléčných výrobků, které bývají prezentovány jako dětské. Pro děti je k svačině vhodnější tvaroh, klasický jogurt nebo kefír. Na žízeň je pro školáky nejlepší obyčejná voda bez bublinek. Ovocné šťávy rozhodně řeďte vodou a snažte se vyhnout slazeným limonádám. 

Doporučujeme


pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

28.11.2018Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.