Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyŠkolní svačiny – jak by mělo vypadat zdravé stravování školáků?
skolni-svaciny-jak-by-melo-vypadat-zdrave-stravovani-skolaku.jpg

Školní svačiny – jak by mělo vypadat zdravé stravování školáků?

Zveřejněno: 03.10.2014

Počet obézních dětí v České republice soustavně roste. Na vině jsou zejména špatné stravovací návyky a nedostatek pohybu. Vzhledem k tomu, že děti tráví velkou část svého času ve škole, je důležité dbát na to, aby měly s sebou dostatek zdravého jídla k svačině. Doma připravenou zdravou svačinu by rozhodně neměly suplovat cukrovinky a obložené bagety ze školních automatů nebo bufetů. 

Dle doporučení odborníků by děti rozhodně neměly vynechávat snídani, která by měla tvořit cca 20 % z denního příjmu kalorií. Dopolední svačina by měla tvořit 10 – 15 % z celkového denního příjmu energie. Naprosto nevhodné je, pokud děti nesnídají a nesvačí a kalorický deficit poté dohání po příchodu domů v odpoledních hodinách a večer. Správně sestavená dětská svačina by měla obsahovat čerstvé ovoce nebo zeleninu, kvalitní bílkoviny (libové maso, mléčné výrobky, luštěniny, vejce), celozrnné obilniny a vhodný nápoj.

Tipy na svačiny pro školáky Mezi základní doporučení Ministerstva zdravotnictví, která se týkají výživy školáků, patří následující: Dávejte přednost čerstvému ovoci před ovocnými šťávami. Džus nenahradí porci čerstvého ovoce. Snažte se do svačin zařazovat co nejpestřejší množství ovoce a zeleniny s důrazem na sezónní plody. Dětský jídelníček by měl obsahovat cca 3 porce zeleniny a 2 porce ovoce denně. Jedna porce zeleniny je například jedno větší rajče nebo dvě menší mrkve. Jednou porcí ovoce rozumíme třeba jedno jablko, jeden banán nebo hrst jahod.

Omezte výrobky z bílé mouky (klasické rohlíky, housky, koláče atd.) a snažte se je nahradit celozrnným pečivem. Na obložení celozrnného pečiva je vhodná libová šunka, nízkotučné tvrdé sýry, vajíčko natvrdo nebo různé luštěninové a zeleninové pomazánky. Nevhodné jsou pro děti k svačině tvrdé salámy, paštiky nebo smažené potraviny (řízky, karbanátky). Svačinu můžete dětem obohatit také různými ořechy (vlašské, lískové, neloupané mandle) a semínky (dýňová, slunečnicová). Oříšky a semena by měly být čerstvé, nepražené a nesolené. Stejně tak nejsou pro děti k svačině vhodné ořechy obalené v čokoládě nebo v tzv. jogurtovém přelivu, který je velice tučný a obsahuje velké množství cukru.

V případě mléčných výrobků je třeba dát pozor na přidaný cukr a množství tuku – zvlášť v případě pudinků a různých barevných mléčných výrobků, které bývají prezentovány jako dětské. Pro děti je k svačině vhodnější tvaroh, klasický jogurt nebo kefír. Na žízeň je pro školáky nejlepší obyčejná voda bez bublinek. Ovocné šťávy rozhodně řeďte vodou a snažte se vyhnout slazeným limonádám. 

Doporučujeme


rakovina-prostaty-neviditelna-hrozba-kterou-odhali-test-krve.jpg

Rakovina prostaty – neviditelná hrozba, kterou odhalí test krve

05.11.2018Karcinom prostaty je nejčastějším typem rakoviny u mužů hned po karcinomu tlustého střeva a konečníku a rakovině plic. Bez speciálního testu je onemocnění jen obtížně odhalitelné, vnější příznaky se totiž projevují se zpožděním a jsou snadno zaměnitelné za jiné zdravotní problémy. Moderní možnosti léčby společně s včasnou diagnózou výrazně zvyšují šanci na přežití. Nejčastěji rakovinu prostaty odhalí testy krve, konkrétně test PSA a PHI.
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?