Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyŠkolní svačiny – jak by mělo vypadat zdravé stravování školáků?
skolni-svaciny-jak-by-melo-vypadat-zdrave-stravovani-skolaku.jpg

Školní svačiny – jak by mělo vypadat zdravé stravování školáků?

Zveřejněno: 03.10.2014

Počet obézních dětí v České republice soustavně roste. Na vině jsou zejména špatné stravovací návyky a nedostatek pohybu. Vzhledem k tomu, že děti tráví velkou část svého času ve škole, je důležité dbát na to, aby měly s sebou dostatek zdravého jídla k svačině. Doma připravenou zdravou svačinu by rozhodně neměly suplovat cukrovinky a obložené bagety ze školních automatů nebo bufetů. 

Dle doporučení odborníků by děti rozhodně neměly vynechávat snídani, která by měla tvořit cca 20 % z denního příjmu kalorií. Dopolední svačina by měla tvořit 10 – 15 % z celkového denního příjmu energie. Naprosto nevhodné je, pokud děti nesnídají a nesvačí a kalorický deficit poté dohání po příchodu domů v odpoledních hodinách a večer. Správně sestavená dětská svačina by měla obsahovat čerstvé ovoce nebo zeleninu, kvalitní bílkoviny (libové maso, mléčné výrobky, luštěniny, vejce), celozrnné obilniny a vhodný nápoj.

Tipy na svačiny pro školáky Mezi základní doporučení Ministerstva zdravotnictví, která se týkají výživy školáků, patří následující: Dávejte přednost čerstvému ovoci před ovocnými šťávami. Džus nenahradí porci čerstvého ovoce. Snažte se do svačin zařazovat co nejpestřejší množství ovoce a zeleniny s důrazem na sezónní plody. Dětský jídelníček by měl obsahovat cca 3 porce zeleniny a 2 porce ovoce denně. Jedna porce zeleniny je například jedno větší rajče nebo dvě menší mrkve. Jednou porcí ovoce rozumíme třeba jedno jablko, jeden banán nebo hrst jahod.

Omezte výrobky z bílé mouky (klasické rohlíky, housky, koláče atd.) a snažte se je nahradit celozrnným pečivem. Na obložení celozrnného pečiva je vhodná libová šunka, nízkotučné tvrdé sýry, vajíčko natvrdo nebo různé luštěninové a zeleninové pomazánky. Nevhodné jsou pro děti k svačině tvrdé salámy, paštiky nebo smažené potraviny (řízky, karbanátky). Svačinu můžete dětem obohatit také různými ořechy (vlašské, lískové, neloupané mandle) a semínky (dýňová, slunečnicová). Oříšky a semena by měly být čerstvé, nepražené a nesolené. Stejně tak nejsou pro děti k svačině vhodné ořechy obalené v čokoládě nebo v tzv. jogurtovém přelivu, který je velice tučný a obsahuje velké množství cukru.

V případě mléčných výrobků je třeba dát pozor na přidaný cukr a množství tuku – zvlášť v případě pudinků a různých barevných mléčných výrobků, které bývají prezentovány jako dětské. Pro děti je k svačině vhodnější tvaroh, klasický jogurt nebo kefír. Na žízeň je pro školáky nejlepší obyčejná voda bez bublinek. Ovocné šťávy rozhodně řeďte vodou a snažte se vyhnout slazeným limonádám. 

Doporučujeme


pali-vas-casto-zaha.png

Pálí vás často žáha?

05.10.2018Možná trpíte refluxní chorobou, při které se žaludeční šťávy dostávají do jícnu a úst. Nejste v tom sami, podobné problémy má přinejmenším každý desátý člověk. Nemocní přitom často vůbec netuší, že i jejich další zdravotní komplikace jako třeba chronický kašel či chrápání způsobuje právě reflux. Ještě nedávno byla diagnostika této choroby poměrně nepříjemná, dnes už je však k dispozici jednoduchý a bezbolestný test, který onemocnění a jeho závažnost spolehlivě odhalí ze vzorku slin.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.