Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyŠkolní svačiny – jak by mělo vypadat zdravé stravování školáků?
skolni-svaciny-jak-by-melo-vypadat-zdrave-stravovani-skolaku.jpg

Školní svačiny – jak by mělo vypadat zdravé stravování školáků?

Zveřejněno: 03.10.2014

Počet obézních dětí v České republice soustavně roste. Na vině jsou zejména špatné stravovací návyky a nedostatek pohybu. Vzhledem k tomu, že děti tráví velkou část svého času ve škole, je důležité dbát na to, aby měly s sebou dostatek zdravého jídla k svačině. Doma připravenou zdravou svačinu by rozhodně neměly suplovat cukrovinky a obložené bagety ze školních automatů nebo bufetů. 

Dle doporučení odborníků by děti rozhodně neměly vynechávat snídani, která by měla tvořit cca 20 % z denního příjmu kalorií. Dopolední svačina by měla tvořit 10 – 15 % z celkového denního příjmu energie. Naprosto nevhodné je, pokud děti nesnídají a nesvačí a kalorický deficit poté dohání po příchodu domů v odpoledních hodinách a večer. Správně sestavená dětská svačina by měla obsahovat čerstvé ovoce nebo zeleninu, kvalitní bílkoviny (libové maso, mléčné výrobky, luštěniny, vejce), celozrnné obilniny a vhodný nápoj.

Tipy na svačiny pro školáky Mezi základní doporučení Ministerstva zdravotnictví, která se týkají výživy školáků, patří následující: Dávejte přednost čerstvému ovoci před ovocnými šťávami. Džus nenahradí porci čerstvého ovoce. Snažte se do svačin zařazovat co nejpestřejší množství ovoce a zeleniny s důrazem na sezónní plody. Dětský jídelníček by měl obsahovat cca 3 porce zeleniny a 2 porce ovoce denně. Jedna porce zeleniny je například jedno větší rajče nebo dvě menší mrkve. Jednou porcí ovoce rozumíme třeba jedno jablko, jeden banán nebo hrst jahod.

Omezte výrobky z bílé mouky (klasické rohlíky, housky, koláče atd.) a snažte se je nahradit celozrnným pečivem. Na obložení celozrnného pečiva je vhodná libová šunka, nízkotučné tvrdé sýry, vajíčko natvrdo nebo různé luštěninové a zeleninové pomazánky. Nevhodné jsou pro děti k svačině tvrdé salámy, paštiky nebo smažené potraviny (řízky, karbanátky). Svačinu můžete dětem obohatit také různými ořechy (vlašské, lískové, neloupané mandle) a semínky (dýňová, slunečnicová). Oříšky a semena by měly být čerstvé, nepražené a nesolené. Stejně tak nejsou pro děti k svačině vhodné ořechy obalené v čokoládě nebo v tzv. jogurtovém přelivu, který je velice tučný a obsahuje velké množství cukru.

V případě mléčných výrobků je třeba dát pozor na přidaný cukr a množství tuku – zvlášť v případě pudinků a různých barevných mléčných výrobků, které bývají prezentovány jako dětské. Pro děti je k svačině vhodnější tvaroh, klasický jogurt nebo kefír. Na žízeň je pro školáky nejlepší obyčejná voda bez bublinek. Ovocné šťávy rozhodně řeďte vodou a snažte se vyhnout slazeným limonádám. 

Doporučujeme


uz-zadne-spalnicky-zachranme-spolecne-zdravi-naroda.jpg

Už žádné spalničky! Zachraňme společně zdraví národa!

21.06.2019Od začátku letošního roku bylo v ČR zaznamenáno přes 500 případů infekce spalničkami. Virus se přenáší vzduchem a nákaza je tak možná téměř všude. I přestože je většina lidí očkovaná, z aktuálních dat vyplývá, že nejméně 30 % české populace chybí protilátky. Ty totiž s věkem a prodělanými nemocemi postupně klesají. Jistotu ochrany mají pouze lidé, kteří již spalničky prodělali.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
astma-jak-ho-lecit-a-mirnit-priznaky.jpg

Astma – jak ho léčit a mírnit příznaky?

12.06.2019Astma je chronické onemocnění dýchacích cest, kterým v České republice dle odhadů trpí více než 800 tisíc lidí. Astma má z části dědičný základ, rozvinout se může v důsledku alergie, tělesné námahy či kvůli znečištěnému ovzduší. Nemoc se nejčastěji poprvé projevuje v dětství, propuknout však může i kdykoliv později. Nejlepším způsobem, jak se vyhnout astmatu nebo zmírnit jeho příznaky, je prevence. V léčbě pomůže laboratorní vyšetření, které odhalí alergeny způsobující potíže při dýchání.