Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySeznam zlozvyků, kvůli kterým se nám nedaří zhubnout
seznam-zlozvyku-kvuli-kterym-se-nam-nedari-zhubnout.jpg

Seznam zlozvyků, kvůli kterým se nám nedaří zhubnout

Zveřejněno: 27.10.2014

Snažíte se jíst méně a zdravěji, přesto kila nejdou dolů? Podívejte se na zlozvyky, které si často vůbec neuvědomujeme, ale které obvykle stojí za tím, proč se nám nedaří zhubnout. 

Málo spánku

Ideálně bychom měli spát 7 – 8 hodin denně. V dnešní hektické době ovšem řada lidí pracuje nebo se jde bavit na úkor spaní. Nedostatek spánku ale zpomaluje metabolismus a naše tělo kvůli tomu spaluje méně energie, v některých případech dokonce až o celou pětinu. Navíc při nevyspání stoupá produkce stresových hormonů, jako je například kortizol, a kvůli nim se zvyšuje chuť k jídlu. Jednoduše řečeno – pokud jsme dlouhodobě nevyspalí, máme tendenci přijímat víc kalorií, ale méně jich spalujeme.

Zapomínáme na kalorie skryté ve sladkých nápojích

Omezení tučných a sladkých jídel ke zhubnutí samo o sobě nestačí. Je třeba si hlídat i kalorickou hodnotu nápojů, které během dne vypijeme. Slazené limonády, energetické nápoje, sladká káva nebo některé typy balených ledových čajů v sobě mohou skrývat stejně kalorií jako vydatná svačina. Hodně kalorií mají i alkoholické nápoje, a to nejen tvrdý alkohol, ale i pivo a víno.

Na jídlo se nesoustředíme

Pocit sytosti se dostavuje až po cca dvaceti minutách od doby, kdy začneme jíst. Proto když do sebe jídlo bezmyšlenkovitě a rychle házíme během práce na počítači nebo při sledování televize, obvykle ho sníme mnohem víc, než kdybychom si v klidu užili a vychutnali každé sousto.

Jíme pozdě v noci

Celý den se snažíme jíst málo a zdravě a těsně před tím, než si jdeme lehnout nebo dokonce až ve chvíli, kdy už ležíme v posteli, nás přepadne vlčí hlad. Neodoláme a s předsevzetím, že zítra vše napravíme, se vydáme vyplenit lednici. Správně bychom však poslední jídlo měli sníst nejpozději dvě až tři hodiny před spaním. Pokud budeme jíst pravidelně v průběhu celého dne, naše tělo si na tento rytmus zvykne a večerní záchvaty hladu odpadnou.

Dojídání zbytků a ujídání

Pokud se snažíme zhubnout, je ideálním pomocníkem zápisník, kam si zapisujeme vše, co jsme během dne snědli. Máme tak přehled o přijatých kaloriích a víme, zda byla naše strava nutričně vyvážená. Někdy ovšem máme tendenci si zapisovat, nebo v případě, že si zápisník nevedeme, pamatovat, jen ty věci, které jsme snědli v rámci tzv. standardních jídel, jako je snídaně, oběd a večeře. To, že jsme po dětech dojedli zbytky od snídaně, že jsme v práci uzobávali sušenky nebo brambůrky z cizího sáčku a že jsme si po večeři ještě jen tak mimoděk vzali z lednice pár koleček salámu, si přece zapisovat ani pamatovat nemusíme. Pravda ale je, že právě tyhle zdánlivé drobnosti snědené během dne mohou dát dohromady spoustu zbytečných kalorií, kvůli kterým se nám dlouhodobě nedaří zhubnout. 

Doporučujeme


podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.
kocky-a-ledviny-proc-je-nutna-preventivni-pece.jpg

Kočky a ledviny – proč je nutná preventivní péče?

13.07.2018Kočky se nebojí žádné šarvátky a většinou z nich také vyváznou bez úhony, jako by doopravdy měly devět životů. Jednu neviditelnou slabinu ale sdílejí všechny z nich – ledviny, respektive závažné onemocnění ledvin, které může vyústit až v jejich kompletní selhání. Zákeřnost tohoto onemocnění spočívá v tom, že jeho příznaky jsou viditelné až ve chvíli, kdy už je pozdě. Spolehlivým způsobem, jak toto onemocnění včas odhalit, je laboratorní test krve nebo moči.
nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.