Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySeriál o "éčkách": K čemu slouží konzervanty a mohou škodit?
serial-o-eckach-k-cemu-slouzi-konzervanty-a-mohou-skodit.png

Seriál o "éčkách": K čemu slouží konzervanty a mohou škodit?

Zveřejněno: 06.05.2015

Lidový název éčko používáme pro širokou škálu látek přidávaných do potravin. Zjednodušeně řečeno „éčka“ zlepšují jejich vlastnosti. Jak už název napovídá, látky ze skupiny konzervantů mají za úkol udržet jídlo déle čerstvé. Dnes, kdy se většina potravin kupuje balená a počítá se s tím, že je spotřebitel hned nezkonzumuje, najdete konzervační látky skoro všude. Na jaké byste si měli dát pozor? 

Masové konzervy a některé balené masné výrobky, paštiky, marmelády, sýry, balené pečivo, nakládaná zelenina, džusy a různé ovocné nápoje, hořčice a majonézy, konzervované výrobky z ryb nebo třeba mražená pizza. Ve všech z nich konzervanty najdete.

Nejčastěji používané se skrývají za kódy E 200 až E 297. I když je použití těchto látek v Evropské unii povoleno, některé vnímáme jako potenciálně problematické a u jiných se nedoporučuje, aby je konzumovaly děti. Do skupiny konzervačních látek, o jejichž vlivu na zdraví se poměrně často diskutuje, patří například E 210 – kyselina benzoová, E 220 – oxid siřičitý, E 223 – disiřičitan sodný, E 249 – dusitan draselný, E 250 – dusitan sodný nebo E 227 – hydrogensiřičitan vápenatý.

Všechny vám je v našem seriálu podrobně představíme. Jaká “éčka“ se v potravinách vyskytují, by se měli zajímat hlavně alergici a astmatici. Právě oni totiž mohou být na působení přídatných potravinářských látek citlivější a ty mohou jejich obtíže zhoršovat.

A v jakých potravinách se konzervantů nikdy obávat nemusíte? Ze zákona se konzervanty ani jiné přídatné látky nesmějí přidávat do másla, neochuceného mléka, neochucených kysaných mléčných výrobků, do přírodních minerálních vod, do sušených těstovin a do nezpracovaných potravin. Pokud tedy svůj jídelníček obohatíte o větší množství čerstvého ovoce a zeleniny, a budete si navíc vybírat tu, která se pěstuje v souladu s přírodou, prospějete svému tělu hned dvakrát. Dostanete do něj víc vitamínů a zároveň snížíte množství zkonzumovaných konzervantů

Doporučujeme


podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.
co-vsechno-lze-zjistit-z-vysetreni-krve.jpg

Co všechno lze zjistit z vyšetření krve

05.04.2019Fungují vaše ledviny a játra správně? Máte v pořádku imunitu či zdravou hladinu cukrů a tuků v krvi? To vše se dozvíte z krevního rozboru. Výsledky mohou poukázat také na nedostatek vitamínů či minerálů v těle nebo upozornit na probíhající infekci. Kromě toho odhalí i závažné nemoci, které zajím mohou probíhat bez viditelných příznaků, nebo potenciální riziko dědičných chorob.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.