Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySeriál o "éčkách": K čemu slouží konzervanty a mohou škodit?
serial-o-eckach-k-cemu-slouzi-konzervanty-a-mohou-skodit.png

Seriál o "éčkách": K čemu slouží konzervanty a mohou škodit?

Zveřejněno: 06.05.2015

Lidový název éčko používáme pro širokou škálu látek přidávaných do potravin. Zjednodušeně řečeno „éčka“ zlepšují jejich vlastnosti. Jak už název napovídá, látky ze skupiny konzervantů mají za úkol udržet jídlo déle čerstvé. Dnes, kdy se většina potravin kupuje balená a počítá se s tím, že je spotřebitel hned nezkonzumuje, najdete konzervační látky skoro všude. Na jaké byste si měli dát pozor? 

Masové konzervy a některé balené masné výrobky, paštiky, marmelády, sýry, balené pečivo, nakládaná zelenina, džusy a různé ovocné nápoje, hořčice a majonézy, konzervované výrobky z ryb nebo třeba mražená pizza. Ve všech z nich konzervanty najdete.

Nejčastěji používané se skrývají za kódy E 200 až E 297. I když je použití těchto látek v Evropské unii povoleno, některé vnímáme jako potenciálně problematické a u jiných se nedoporučuje, aby je konzumovaly děti. Do skupiny konzervačních látek, o jejichž vlivu na zdraví se poměrně často diskutuje, patří například E 210 – kyselina benzoová, E 220 – oxid siřičitý, E 223 – disiřičitan sodný, E 249 – dusitan draselný, E 250 – dusitan sodný nebo E 227 – hydrogensiřičitan vápenatý.

Všechny vám je v našem seriálu podrobně představíme. Jaká “éčka“ se v potravinách vyskytují, by se měli zajímat hlavně alergici a astmatici. Právě oni totiž mohou být na působení přídatných potravinářských látek citlivější a ty mohou jejich obtíže zhoršovat.

A v jakých potravinách se konzervantů nikdy obávat nemusíte? Ze zákona se konzervanty ani jiné přídatné látky nesmějí přidávat do másla, neochuceného mléka, neochucených kysaných mléčných výrobků, do přírodních minerálních vod, do sušených těstovin a do nezpracovaných potravin. Pokud tedy svůj jídelníček obohatíte o větší množství čerstvého ovoce a zeleniny, a budete si navíc vybírat tu, která se pěstuje v souladu s přírodou, prospějete svému tělu hned dvakrát. Dostanete do něj víc vitamínů a zároveň snížíte množství zkonzumovaných konzervantů

Doporučujeme


predstavujeme-nej-limonadu-letosniho-leta.png

Představujeme NEJ limonádu letošního léta!

22.06.2018Dulenka neboli levandule patří mezi oblíbené jedlé rostliny a poslední dobou čím dál častěji nachází své místo právě v kuchyni. Modrofialové květy se přidávají do dezertů, sušenek, marmelád, polévek nebo jako součást marinád k masu. Punc originality má levandulový drink z vlastnoručně vyrobeného sirupu, který potěší vaše smysly.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...