Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySeriál o antioxidantech – zelený čaj, červené fazole, oregano a hřebíček
serial-o-antioxidantech-zeleny-caj-cervene-fazole-oregano-a-hrebicek.jpg

Seriál o antioxidantech – zelený čaj, červené fazole, oregano a hřebíček

Zveřejněno: 01.02.2016

Věděli jste, že nenápadné červené fazole jsou jednou z potravin s rekordně vysokým obsahem antioxidantů? Ve třetím pokračování našeho seriálu si kromě fazolí přiblížíme také účinky zeleného čaje a představíme si dvoje koření, která nejenže dochutí jídlo, ale hlavně dodají organismu vysoké množství antioxidačních látek. 

Věděli jste, že nenápadné červené fazole jsou jednou z potravin s rekordně vysokým obsahem antioxidantů? Ve třetím pokračování našeho seriálu si kromě fazolí přiblížíme také účinky zeleného čaje a představíme si dvoje koření, která nejenže dochutí jídlo, ale hlavně dodají organismu vysoké množství antioxidačních látek.

Zelený čaj

Černý i zelený čaj jsou lístky téže rostliny. Rozdíl je ale v jejich zpracování. Zjednodušeně řečeno zelený čaj neprochází procesem fermentace v takové míře jako černý. Pod názvem fermentace se skrývá několik chemických dějů, z nichž nejvýznamnější je oxidace. Z antioxidantů obsahuje zelený čaj převážně takzvané flavonoly. Kromě toho, že tělu dodá antioxidanty, povzbudí zelený čaj psychiku a metabolismus.

Odborníci upozorňují, že pro maximální zdravotní přínos je třeba zelený čaj správně připravit. Častou chybou bývá například špatná doba louhování. Ta může být pro první nálev půl minuty, ale i několik minut. Vždy záleží na druhu čaje a je nejlepší přesně se řídit pokyny výrobce. Pro zdraví je lepší vychutnávat si zelený čaj bez cukru.

Červené fazole

Tato luštěnina je nejen skvělým zdrojem antioxidantů, ale také bílkovin a vlákniny. Navíc mají fazole jen minimum tuku a organismu dodají potřebné železo a zinek. Na rozdíl od hrášku jsou luštěnina, která vyžaduje pečlivou tepelnou úpravu. Před kuchyňským zpracováním by se navíc měly dostatečně dlouho namočit. Kromě červených jsou na antioxidanty bohaté také strakaté fazole pinto.

Oregano a hřebíček

Možná by vás to nenapadlo, ale bohatým zdrojem antioxidantů může být i koření. K jeho nejvýznamnějším zdrojům patří dobromysl a hřebíček. I když se koření obvykle konzumuje ve velmi malém množství, díky vysoké koncentraci antioxidantů stačí pro zdraví špetka. Nejvyšší koncentrace antioxidantů se nachází v mletém hřebíčku a drceném oreganu, ale dost jich doplní i skořice. 

Doporučujeme


co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.
cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.