Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySeriál o antioxidantech – zelený čaj, červené fazole, oregano a hřebíček
serial-o-antioxidantech-zeleny-caj-cervene-fazole-oregano-a-hrebicek.jpg

Seriál o antioxidantech – zelený čaj, červené fazole, oregano a hřebíček

Zveřejněno: 01.02.2016

Věděli jste, že nenápadné červené fazole jsou jednou z potravin s rekordně vysokým obsahem antioxidantů? Ve třetím pokračování našeho seriálu si kromě fazolí přiblížíme také účinky zeleného čaje a představíme si dvoje koření, která nejenže dochutí jídlo, ale hlavně dodají organismu vysoké množství antioxidačních látek. 

Věděli jste, že nenápadné červené fazole jsou jednou z potravin s rekordně vysokým obsahem antioxidantů? Ve třetím pokračování našeho seriálu si kromě fazolí přiblížíme také účinky zeleného čaje a představíme si dvoje koření, která nejenže dochutí jídlo, ale hlavně dodají organismu vysoké množství antioxidačních látek.

Zelený čaj

Černý i zelený čaj jsou lístky téže rostliny. Rozdíl je ale v jejich zpracování. Zjednodušeně řečeno zelený čaj neprochází procesem fermentace v takové míře jako černý. Pod názvem fermentace se skrývá několik chemických dějů, z nichž nejvýznamnější je oxidace. Z antioxidantů obsahuje zelený čaj převážně takzvané flavonoly. Kromě toho, že tělu dodá antioxidanty, povzbudí zelený čaj psychiku a metabolismus.

Odborníci upozorňují, že pro maximální zdravotní přínos je třeba zelený čaj správně připravit. Častou chybou bývá například špatná doba louhování. Ta může být pro první nálev půl minuty, ale i několik minut. Vždy záleží na druhu čaje a je nejlepší přesně se řídit pokyny výrobce. Pro zdraví je lepší vychutnávat si zelený čaj bez cukru.

Červené fazole

Tato luštěnina je nejen skvělým zdrojem antioxidantů, ale také bílkovin a vlákniny. Navíc mají fazole jen minimum tuku a organismu dodají potřebné železo a zinek. Na rozdíl od hrášku jsou luštěnina, která vyžaduje pečlivou tepelnou úpravu. Před kuchyňským zpracováním by se navíc měly dostatečně dlouho namočit. Kromě červených jsou na antioxidanty bohaté také strakaté fazole pinto.

Oregano a hřebíček

Možná by vás to nenapadlo, ale bohatým zdrojem antioxidantů může být i koření. K jeho nejvýznamnějším zdrojům patří dobromysl a hřebíček. I když se koření obvykle konzumuje ve velmi malém množství, díky vysoké koncentraci antioxidantů stačí pro zdraví špetka. Nejvyšší koncentrace antioxidantů se nachází v mletém hřebíčku a drceném oreganu, ale dost jich doplní i skořice. 

Doporučujeme


renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.
nakazenych-klistovou-encefalitidou-a-borreliozou-pribyva.jpg

Nakažených klíšťovou encefalitidou a borreliózou přibývá

04.09.2018Klíště je kvůli nemocem, které přenáší, jedním z nejnebezpečnějších parazitů v České republice. Počet nakažených je u nás nejvyšší v Evropě a každoročně se dál zvyšuje. Ačkoliv se léto chýlí ke konci, klíšťová sezóna je stále v plném proudu. Přečtěte si, jak na tyto parazity můžete vyzrát a vyhnout se tak nebezpečným onemocněním.