Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySeriál o antioxidantech – zelený čaj, červené fazole, oregano a hřebíček
serial-o-antioxidantech-zeleny-caj-cervene-fazole-oregano-a-hrebicek.jpg

Seriál o antioxidantech – zelený čaj, červené fazole, oregano a hřebíček

Zveřejněno: 01.02.2016

Věděli jste, že nenápadné červené fazole jsou jednou z potravin s rekordně vysokým obsahem antioxidantů? Ve třetím pokračování našeho seriálu si kromě fazolí přiblížíme také účinky zeleného čaje a představíme si dvoje koření, která nejenže dochutí jídlo, ale hlavně dodají organismu vysoké množství antioxidačních látek. 

Věděli jste, že nenápadné červené fazole jsou jednou z potravin s rekordně vysokým obsahem antioxidantů? Ve třetím pokračování našeho seriálu si kromě fazolí přiblížíme také účinky zeleného čaje a představíme si dvoje koření, která nejenže dochutí jídlo, ale hlavně dodají organismu vysoké množství antioxidačních látek.

Zelený čaj

Černý i zelený čaj jsou lístky téže rostliny. Rozdíl je ale v jejich zpracování. Zjednodušeně řečeno zelený čaj neprochází procesem fermentace v takové míře jako černý. Pod názvem fermentace se skrývá několik chemických dějů, z nichž nejvýznamnější je oxidace. Z antioxidantů obsahuje zelený čaj převážně takzvané flavonoly. Kromě toho, že tělu dodá antioxidanty, povzbudí zelený čaj psychiku a metabolismus.

Odborníci upozorňují, že pro maximální zdravotní přínos je třeba zelený čaj správně připravit. Častou chybou bývá například špatná doba louhování. Ta může být pro první nálev půl minuty, ale i několik minut. Vždy záleží na druhu čaje a je nejlepší přesně se řídit pokyny výrobce. Pro zdraví je lepší vychutnávat si zelený čaj bez cukru.

Červené fazole

Tato luštěnina je nejen skvělým zdrojem antioxidantů, ale také bílkovin a vlákniny. Navíc mají fazole jen minimum tuku a organismu dodají potřebné železo a zinek. Na rozdíl od hrášku jsou luštěnina, která vyžaduje pečlivou tepelnou úpravu. Před kuchyňským zpracováním by se navíc měly dostatečně dlouho namočit. Kromě červených jsou na antioxidanty bohaté také strakaté fazole pinto.

Oregano a hřebíček

Možná by vás to nenapadlo, ale bohatým zdrojem antioxidantů může být i koření. K jeho nejvýznamnějším zdrojům patří dobromysl a hřebíček. I když se koření obvykle konzumuje ve velmi malém množství, díky vysoké koncentraci antioxidantů stačí pro zdraví špetka. Nejvyšší koncentrace antioxidantů se nachází v mletém hřebíčku a drceném oreganu, ale dost jich doplní i skořice. 

Doporučujeme


cerven-a-jeho-alergeny-dreviny-ustupuji-travy-a-byliny-buji.jpg

Červen a jeho alergeny. Dřeviny ustupují, trávy a byliny bují

11.06.2019Vrchol pylové sezóny je tady. Lidé alergičtí na dřeviny mají pomalu vyhráno, stromů už kvete jen malá hrstka. Ti, kteří jsou citliví na trávy, si ale zatím neodpočinou. Ještě hůř na tom mohou být osoby alergické na byliny, období jejich největšího rozpuku teprve začíná. Aby si alergici zbytečně nekazili začátek léta častým kýcháním a dalšími potížemi spojenými s alergiemi, měli by se problematickým rostlinám co nejméně vystavovat. Lidem, kteří netuší, na co přesně jsou alergičtí, pomůže krevní test.
proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?