Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySeriál o antioxidantech – vlašské a pekanové ořechy, brokolice, artyčoky
serial-o-antioxidantech-vlasske-a-pekanove-orechy-brokolice-artycoky.jpg

Seriál o antioxidantech – vlašské a pekanové ořechy, brokolice, artyčoky

Zveřejněno: 18.01.2016

Antioxidanty si určitě každý spojí s ochranou buněk lidského těla před stárnutím. Víte ale, v jakých potravinách jich najdete nejvíce? Ideální je konzumovat antioxidanty v jejich přirozené podobě – tedy jako součást zdravé stravy, která kromě antioxidantů navíc obsahuje celou řadu vitaminů a minerálních látek. V následujících týdnech vám přineseme sérii článků, které právě takové zdravé potraviny s vysokou koncentrací antioxidantů představí. Začínáme s vlašskými a pekanovými ořechy, brokolicí a artyčoky.

Antioxidanty si určitě každý spojí s ochranou buněk lidského těla před stárnutím. Víte ale, v jakých potravinách jich najdete nejvíce? Ideální je konzumovat antioxidanty v jejich přirozené podobě – tedy jako součást zdravé stravy, která kromě antioxidantů navíc obsahuje celou řadu vitaminů a minerálních látek. V následujících týdnech vám přineseme sérii článků, které právě takové zdravé potraviny s vysokou koncentrací antioxidantů představí. Začínáme s vlašskými a pekanovými ořechy, brokolicí a artyčoky.

Vlašské ořechy

Vlašské ořechy jsou významným zdrojem vitaminu E. Ten je nejen silným antioxidantem, ale podporuje i správné fungování nervového systému a pomáhá játrům při detoxikaci organismu. Kromě vitaminu E obsahují také větší množství zdraví prospěšných omega – 3 mastných kyselin. Ty blahodárně působí na kardiovaskulární systém. Pro maximální účinek je nejlepší vyloupat vlašské ořechy až těsně před konzumací a neskladovat je dlouhodobě bez skořápek.

Pekanové ořechy

V množství antioxidantů jsou na tom pekanové ořechy ještě o trochu lépe než vlašské. Jedním z těch významných je zinek, který je klíčový pro správně fungující imunitu, ale také pro zdravou pleť a zrak.

Brokolice

Zatímco u mnoha druhů zeleniny se tepelnou úpravou snižuje jejich prospěšnost pro zdraví, v případě brokolice to neplatí. Lidskému organismu prospívá jak syrová, tak vařená. Ideální je oba způsoby úpravy střídat. Při vaření se z brokolice neztratí například takzvané indoly. Tyto látky s antioxidační schopností, působí preventivně zejména proti rakovině prsu, děložního čípku a vaječníků.

Artyčoky

Jeden artyčok pokryje čtvrtinu denní potřeby vlákniny pro dospělého člověka. Kromě toho obsahuje tato chutná zelenina velké množství vitaminu C, který je významný antioxidant, a navíc v zimních měsících podpoří imunitu a přispěje k ochraně před chřipkou a nachlazením. Artyčoky též zrychlují metabolismus, a proto jsou vhodné i pro ty, kdo chtějí optimalizovat svou váhu.

Doporučujeme


jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
zloutenka-c-skryta-hrozba-kterou-je-nutne-vcas-odhalit.jpg

Žloutenka C – skrytá hrozba, kterou je nutné včas odhalit

07.09.2018Žloutenka je nebezpečným virovým onemocněním, které může skončit až smrtí. Nejznámější jsou typy A, B a C. Zejména u hepatitidy C se v posledních letech zjišťuje, že je mnohem rozšířenější, než se dosud předpokládalo. Není totiž podle vnějších příznaků snadno odhalitelná a vyskytuje se i mimo tradiční rizikové skupiny, jako jsou drogově závislí. Zpozornět by měli především lidé, kteří dostali darovanou krev před rokem 1992, kdy se žloutenka C teprve začala diagnostikovat. Pokud je dlouhou dobu neléčená, způsobuje vážné poškození jater, které může vést až k úmrtí. Spolehlivě ji lze odhalit jen pomocí krevních testů.