Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySeriál o antioxidantech – rajčata, nepražené kakaové boby, avokádo
serial-o-antioxidantech-rajcata-neprazene-kakaove-boby-avokado.jpg

Seriál o antioxidantech – rajčata, nepražené kakaové boby, avokádo

Zveřejněno: 25.01.2016

V druhém díle seriálu o antioxidantech si představíme další potraviny, které jsou ideálním zdrojem látek chránících buňky před volnými radikály. Protože v zimních měsících je ovoce bohaté na antioxidanty hůře dostupné, vybrali jsme pro vás tři potraviny, které jsou běžně k sehnání i v lednu a zároveň lidskému zdraví prospějí minimálně stejně jako čerstvé letní ovoce. 

V druhém díle seriálu o antioxidantech si představíme další potraviny, které jsou ideálním zdrojem látek chránících buňky před volnými radikály. Protože v zimních měsících je ovoce bohaté na antioxidanty hůře dostupné, vybrali jsme pro vás tři potraviny, které jsou běžně k sehnání i v lednu a zároveň lidskému zdraví prospějí minimálně stejně jako čerstvé letní ovoce.

Rajčata

Rajčata obsahují vysoký podíl vody a vlákniny a minimum tuků. Zralá rajčata organismu dodají větší množství vitaminu C, vitaminy skupiny B a také draslík, který napomáhá snížení krevního tlaku a je klíčový pro správně fungující nervový systém. Jejich nejvýznamnějším antioxidantem je lykopen. Toto červené rostlinné barvivo chrání lidské buňky a dává se do souvislosti s prevencí rakoviny. Pro lepší vstřebávání lykopenu bychom měli syrová rajčata zakápnout trochou oleje, nebo je krátce podusit.

Nepražené kakaové boby

Hořčík, zinek, železo, mangan, měď a hlavně velmi vysoké množství antioxidačních flavonoidů. Nepražené kakaové boby jsou právem považovány za superpotravinu nabitou látkami prospěšnými zdraví. Důležité je konzumovat kakaové boby nepražené, protože při procesu pražení se velké množství jejich zdravotních benefitů ztratí. Nepražené kakaové boby jsou pravděpodobně jedním z nejkoncentrovanějších antioxidantů na světě. Dle některých měření jich obsahují víc než zelený čaj.

Avokádo                                             

Ke konzumaci jsou vhodné měkké plody avokáda, právě ty obsahují vitaminy C, E, draslík, měď, zdravé tuky a hlavně velké množství karotenů a luteinu, které mají velmi silné antioxidační účinky. Nezralá a tvrdá avokáda pak při pokojové teplotě obvykle dozrají zhruba do tří dnů. Avokádům by se měly vyhnout osoby s alergií na latex, protože enzymy obsažené v avokádu mohou u takových jedinců spustit alergickou reakci. 

Doporučujeme


alergici-vite-kterym-rostlinam-se-v-kvetnu-vyhnout.jpg

Alergici, víte, kterým rostlinám se v květnu vyhnout?

06.05.2019Květen je pro lidi citlivé na pylové alergeny jedním z nejkritičtějších měsíců. K dřevinám, které jsou v největším rozpuku v březnu a dubnu, se nyní hojně přidávají trávy a byliny. Pokud na sobě pozorujete typické alergické reakce, ale nevíte, které rostliny vám způsobují potíže, nebo se s alergií setkáváte poprvé, požádejte svého lékaře o diagnostiku alergenů z krve. Na základě výsledků se pak kritickým rostlinám můžete lépe vyhnout a krásných jarních dní si budete moct užívat bez nepříjemných komplikací.
proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek.