Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySeriál o antioxidantech ̶ borůvky, brusinky, maliny, jablka a červená řepa
serial-o-antioxidantech-boruvky-brusinky-maliny-jablka-a-cervena-repa.jpg

Seriál o antioxidantech ̶ borůvky, brusinky, maliny, jablka a červená řepa

Zveřejněno: 08.02.2016

Věděli jste, že pokud chcete získat maximum antioxidantů z jablek, měli byste je jíst i se slupkou? V případě červené řepy si zase dejte pozor, abyste to nepřehnali s délkou tepelné úpravy. Další díl našeho seriálu o potravinách bohatých na antioxidanty připomene i fakt, že lidé s nedostatkem vápníku by se měli vyhnout nadměrné konzumaci brusinek. 

Věděli jste, že pokud chcete získat maximum antioxidantů z jablek, měli byste je jíst i se slupkou? V případě červené řepy si zase dejte pozor, abyste to nepřehnali s délkou tepelné úpravy. Další díl našeho seriálu o potravinách bohatých na antioxidanty připomene i fakt, že lidé s nedostatkem vápníku by se měli vyhnout nadměrné konzumaci brusinek.

Borůvky

Obsahují železo, draslík, hořčík, vitaminy A a C a hlavně velké množství barevných pigmentů s antioxidační silou. Hlavními účinnými látkami, které dokážou pomáhat buňkám proti působení volných radikálů, jsou modré pigmenty zvané antokyany. Pro zdraví je nejlepší konzumovat borůvky čerstvé, nicméně jejich příznivé účinky zůstávají zachovány i u zmrazených.

Brusinky

Jasně červené plody jsou příbuzné borůvkám a stejně jako ony mají i brusinky silnou antioxidační schopnost. Pozor by si na ně ale měli dát lidé, kteří trpí nedostatkem vápníku. V brusinkách obsažené šťavelany totiž zhoršují vstřebávání tohoto minerálu.

Maliny

Dle údajů ministerstva zemědělství mají maliny až o polovinu vyšší antioxidační schopnosti než jahody, desetkrát větší než rajčata a třikrát vyšší než kiwi. Silnými antioxidanty, které jsou v malinách hojně obsaženy, jsou kvercetin a kyselina gallová. Obě tyto látky bývají spojovány s prevencí rakoviny a kardiovaskulárních chorob.

Jablka

Abyste maximálně využili antioxidanty z jablek, měli byste je konzumovat včetně slupky. Právě slupka totiž obsahuje vysokou hladinu polyfenolů, což je skupina chemických sloučenin s významnou antioxidační schopností. I když však jablko oloupete, zůstane ideálním, a navíc celoročně dostupným zdrojem vitamínů, minerálů a vlákniny.

Červená řepa

Syrová červená řepa nebo šťáva z ní jsou jedny z nejzdravějších jídel, jaké si můžete dopřát. Tepelná úprava zdravotní benefity řepy snižuje, ale i tak jich pořád zůstává víc než dost. Za silnou antioxidační schopností červené řepy stojí převážně barevné pigmenty, které jí dodávají charakteristickou rubínovou barvu. Čím déle řepu tepelně zpracováváte, tím větší je ztráta těchto barviv, a tím se snižuje i množství antioxidantů.

Doporučujeme


zloutenka-c-skryta-hrozba-kterou-je-nutne-vcas-odhalit.jpg

Žloutenka C – skrytá hrozba, kterou je nutné včas odhalit

07.09.2018Žloutenka je nebezpečným virovým onemocněním, které může skončit až smrtí. Nejznámější jsou typy A, B a C. Zejména u hepatitidy C se v posledních letech zjišťuje, že je mnohem rozšířenější, než se dosud předpokládalo. Není totiž podle vnějších příznaků snadno odhalitelná a vyskytuje se i mimo tradiční rizikové skupiny, jako jsou drogově závislí. Zpozornět by měli především lidé, kteří dostali darovanou krev před rokem 1992, kdy se žloutenka C teprve začala diagnostikovat. Pokud je dlouhou dobu neléčená, způsobuje vážné poškození jater, které může vést až k úmrtí. Spolehlivě ji lze odhalit jen pomocí krevních testů.
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...
renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...