Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySeriál o antioxidantech ̶ borůvky, brusinky, maliny, jablka a červená řepa
serial-o-antioxidantech-boruvky-brusinky-maliny-jablka-a-cervena-repa.jpg

Seriál o antioxidantech ̶ borůvky, brusinky, maliny, jablka a červená řepa

Zveřejněno: 08.02.2016

Věděli jste, že pokud chcete získat maximum antioxidantů z jablek, měli byste je jíst i se slupkou? V případě červené řepy si zase dejte pozor, abyste to nepřehnali s délkou tepelné úpravy. Další díl našeho seriálu o potravinách bohatých na antioxidanty připomene i fakt, že lidé s nedostatkem vápníku by se měli vyhnout nadměrné konzumaci brusinek. 

Věděli jste, že pokud chcete získat maximum antioxidantů z jablek, měli byste je jíst i se slupkou? V případě červené řepy si zase dejte pozor, abyste to nepřehnali s délkou tepelné úpravy. Další díl našeho seriálu o potravinách bohatých na antioxidanty připomene i fakt, že lidé s nedostatkem vápníku by se měli vyhnout nadměrné konzumaci brusinek.

Borůvky

Obsahují železo, draslík, hořčík, vitaminy A a C a hlavně velké množství barevných pigmentů s antioxidační silou. Hlavními účinnými látkami, které dokážou pomáhat buňkám proti působení volných radikálů, jsou modré pigmenty zvané antokyany. Pro zdraví je nejlepší konzumovat borůvky čerstvé, nicméně jejich příznivé účinky zůstávají zachovány i u zmrazených.

Brusinky

Jasně červené plody jsou příbuzné borůvkám a stejně jako ony mají i brusinky silnou antioxidační schopnost. Pozor by si na ně ale měli dát lidé, kteří trpí nedostatkem vápníku. V brusinkách obsažené šťavelany totiž zhoršují vstřebávání tohoto minerálu.

Maliny

Dle údajů ministerstva zemědělství mají maliny až o polovinu vyšší antioxidační schopnosti než jahody, desetkrát větší než rajčata a třikrát vyšší než kiwi. Silnými antioxidanty, které jsou v malinách hojně obsaženy, jsou kvercetin a kyselina gallová. Obě tyto látky bývají spojovány s prevencí rakoviny a kardiovaskulárních chorob.

Jablka

Abyste maximálně využili antioxidanty z jablek, měli byste je konzumovat včetně slupky. Právě slupka totiž obsahuje vysokou hladinu polyfenolů, což je skupina chemických sloučenin s významnou antioxidační schopností. I když však jablko oloupete, zůstane ideálním, a navíc celoročně dostupným zdrojem vitamínů, minerálů a vlákniny.

Červená řepa

Syrová červená řepa nebo šťáva z ní jsou jedny z nejzdravějších jídel, jaké si můžete dopřát. Tepelná úprava zdravotní benefity řepy snižuje, ale i tak jich pořád zůstává víc než dost. Za silnou antioxidační schopností červené řepy stojí převážně barevné pigmenty, které jí dodávají charakteristickou rubínovou barvu. Čím déle řepu tepelně zpracováváte, tím větší je ztráta těchto barviv, a tím se snižuje i množství antioxidantů.

Doporučujeme


bylinka-kterou-si-nespletete-kontryhel.png

Bylinka, kterou si nespletete. Kontryhel!

08.06.2018Právě v tomto období je v rozkvětu kontryhel obecný, pro jehož anglický název „Our Lady's Mantle“ (plášť Panny Marie) byly inspirací listy, na nichž se třpytí kapky rosy či deště. Ve středověku se tyto malé drahokamy považovaly za „nebeskou vodu“ a využití nacházely v alchymii. Odtud pochází latinské jméno kontryhelu – Alchemilla. Tato tradiční léčivka je oblíbená hlavně u žen.
soutez-ukaz-knir-o-5-phi-testu.jpg

Soutěž „Ukaž knír“ o 5 PHI testů

14.11.2018Listopad je již tradičně měsícem boje proti rakovině prostaty, kterou v České republice ročně onemocní téměř 8 000 mužů. U této příležitosti si pánové po celém světě pečlivě pěstují svůj knír, čímž dávají najevo, že jsou součástí hnutí, které se snaží změnit tvář mužského zdraví k lepšímu. SYNLAB tuto iniciativu podporuje, a proto vyhlašujeme soutěž o pět testů PHI, které slouží k určení indexu zdravé prostaty.
jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.