Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySeriál o antioxidantech ̶ borůvky, brusinky, maliny, jablka a červená řepa
serial-o-antioxidantech-boruvky-brusinky-maliny-jablka-a-cervena-repa.jpg

Seriál o antioxidantech ̶ borůvky, brusinky, maliny, jablka a červená řepa

Zveřejněno: 08.02.2016

Věděli jste, že pokud chcete získat maximum antioxidantů z jablek, měli byste je jíst i se slupkou? V případě červené řepy si zase dejte pozor, abyste to nepřehnali s délkou tepelné úpravy. Další díl našeho seriálu o potravinách bohatých na antioxidanty připomene i fakt, že lidé s nedostatkem vápníku by se měli vyhnout nadměrné konzumaci brusinek. 

Věděli jste, že pokud chcete získat maximum antioxidantů z jablek, měli byste je jíst i se slupkou? V případě červené řepy si zase dejte pozor, abyste to nepřehnali s délkou tepelné úpravy. Další díl našeho seriálu o potravinách bohatých na antioxidanty připomene i fakt, že lidé s nedostatkem vápníku by se měli vyhnout nadměrné konzumaci brusinek.

Borůvky

Obsahují železo, draslík, hořčík, vitaminy A a C a hlavně velké množství barevných pigmentů s antioxidační silou. Hlavními účinnými látkami, které dokážou pomáhat buňkám proti působení volných radikálů, jsou modré pigmenty zvané antokyany. Pro zdraví je nejlepší konzumovat borůvky čerstvé, nicméně jejich příznivé účinky zůstávají zachovány i u zmrazených.

Brusinky

Jasně červené plody jsou příbuzné borůvkám a stejně jako ony mají i brusinky silnou antioxidační schopnost. Pozor by si na ně ale měli dát lidé, kteří trpí nedostatkem vápníku. V brusinkách obsažené šťavelany totiž zhoršují vstřebávání tohoto minerálu.

Maliny

Dle údajů ministerstva zemědělství mají maliny až o polovinu vyšší antioxidační schopnosti než jahody, desetkrát větší než rajčata a třikrát vyšší než kiwi. Silnými antioxidanty, které jsou v malinách hojně obsaženy, jsou kvercetin a kyselina gallová. Obě tyto látky bývají spojovány s prevencí rakoviny a kardiovaskulárních chorob.

Jablka

Abyste maximálně využili antioxidanty z jablek, měli byste je konzumovat včetně slupky. Právě slupka totiž obsahuje vysokou hladinu polyfenolů, což je skupina chemických sloučenin s významnou antioxidační schopností. I když však jablko oloupete, zůstane ideálním, a navíc celoročně dostupným zdrojem vitamínů, minerálů a vlákniny.

Červená řepa

Syrová červená řepa nebo šťáva z ní jsou jedny z nejzdravějších jídel, jaké si můžete dopřát. Tepelná úprava zdravotní benefity řepy snižuje, ale i tak jich pořád zůstává víc než dost. Za silnou antioxidační schopností červené řepy stojí převážně barevné pigmenty, které jí dodávají charakteristickou rubínovou barvu. Čím déle řepu tepelně zpracováváte, tím větší je ztráta těchto barviv, a tím se snižuje i množství antioxidantů.

Doporučujeme


proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.