Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySemínka – přírodní zdroj energie a dobré nálady
seminka-prirodni-zdroj-energie-a-dobre-nalady.png

Semínka – přírodní zdroj energie a dobré nálady

Zveřejněno: 19.05.2017

Mnoho z nás se neustále snaží hledat způsoby, jak tělu dopřát vitaminy a ostatní zdraví prospěšné látky, a přitom nemuset spoléhat pouze na doplňky stravy z lékárny. Jednou z možností je pravidelná konzumace semínek, která jsou vynikajícím zdrojem bílkovin, vitaminů, vlákniny, ale i minerálů a prospěšných tuků.

V posledních letech jsou u nás velice populární chia semínka, která řadíme mezi takzvané superpotraviny. Najdete v nich například pětkrát více vápníku než v mléce a devětkrát více omega-3 a omega-6 mastných kyselin než v sóje. Asi třetinu jejich hmotnosti tvoří vláknina, jež prospívá střevům. Protože jsou bohatým zdrojem bílkovin, hodí se i do jídelníčku vegetariánů.

Obsahují také boron, minerál potřebný pro stavbu kostí, jenž je ideální prevencí osteoporózy. Chia semínka jsou přírodním zdrojem zinku, železa, draslíku a hořčíku. Antioxidanty, které chrání organismus před volnými radikály, navíc prodlužují životnost omega-3 mastných kyselin. Mají protizánětlivé účinky a podporují detoxikaci organismu.

Díky svým hydrofilním vlastnostem na sebe vážou vodu a tvoří hustý, ale lehce stravitelný gel. Tím hydratují organismus, zpomalují přeměnu sacharidů na jednoduché cukry a ovlivňují tak hladinu cukru v krvi. Proto jsou chia semínka vhodná pro diabetiky. Energie z chia semínek se do těla uvolňuje postupně, proto jsou ideální pro vytrvalostní sportovce.

Pokud jsou pro vás chia semínka například špatně dostupná, prospěšné látky vám spolehlivě dodají i ta běžněji používaná, jako jsou slunečnicová, sezamová, lněná nebo dýňová.

Slunečnicová semínka obsahují například kyselinu linolovou, jež působí jako prevence aterosklerózy. Ta sezamová se zase kvůli vysokému obsahu železa doporučují lidem s chudokrevností a také snižují hladinu takzvaného špatného cholesterolu. Lněná semínka jsou osvědčeným a šetrným projímadlem, které se užívá při žaludečních vředech. V lidovém léčitelství jsou oblíbeným pomocníkem při depresích. Dobrou náladu podpoří také dýňová semínka. Dopřát si je můžete i při potížích s močovým měchýřem a ledvinami.
Jak a s čím vlastně semínka jíst? Fantazii se meze nekladou. Můžete je přidat do oblíbených salátů, pomazánek, těsta na chleba nebo na sušenky. Lehce opražená doplní například domácí müsli.

 

Klíčová slova: zdravé tipy

Doporučujeme


ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
predstavujeme-nej-limonadu-letosniho-leta.png

Představujeme NEJ limonádu letošního léta!

22.06.2018Dulenka neboli levandule patří mezi oblíbené jedlé rostliny a poslední dobou čím dál častěji nachází své místo právě v kuchyni. Modrofialové květy se přidávají do dezertů, sušenek, marmelád, polévek nebo jako součást marinád k masu. Punc originality má levandulový drink z vlastnoručně vyrobeného sirupu, který potěší vaše smysly.