Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySemínka – přírodní zdroj energie a dobré nálady
seminka-prirodni-zdroj-energie-a-dobre-nalady.png

Semínka – přírodní zdroj energie a dobré nálady

Zveřejněno: 19.05.2017

Mnoho z nás se neustále snaží hledat způsoby, jak tělu dopřát vitaminy a ostatní zdraví prospěšné látky, a přitom nemuset spoléhat pouze na doplňky stravy z lékárny. Jednou z možností je pravidelná konzumace semínek, která jsou vynikajícím zdrojem bílkovin, vitaminů, vlákniny, ale i minerálů a prospěšných tuků.

V posledních letech jsou u nás velice populární chia semínka, která řadíme mezi takzvané superpotraviny. Najdete v nich například pětkrát více vápníku než v mléce a devětkrát více omega-3 a omega-6 mastných kyselin než v sóje. Asi třetinu jejich hmotnosti tvoří vláknina, jež prospívá střevům. Protože jsou bohatým zdrojem bílkovin, hodí se i do jídelníčku vegetariánů.

Obsahují také boron, minerál potřebný pro stavbu kostí, jenž je ideální prevencí osteoporózy. Chia semínka jsou přírodním zdrojem zinku, železa, draslíku a hořčíku. Antioxidanty, které chrání organismus před volnými radikály, navíc prodlužují životnost omega-3 mastných kyselin. Mají protizánětlivé účinky a podporují detoxikaci organismu.

Díky svým hydrofilním vlastnostem na sebe vážou vodu a tvoří hustý, ale lehce stravitelný gel. Tím hydratují organismus, zpomalují přeměnu sacharidů na jednoduché cukry a ovlivňují tak hladinu cukru v krvi. Proto jsou chia semínka vhodná pro diabetiky. Energie z chia semínek se do těla uvolňuje postupně, proto jsou ideální pro vytrvalostní sportovce.

Pokud jsou pro vás chia semínka například špatně dostupná, prospěšné látky vám spolehlivě dodají i ta běžněji používaná, jako jsou slunečnicová, sezamová, lněná nebo dýňová.

Slunečnicová semínka obsahují například kyselinu linolovou, jež působí jako prevence aterosklerózy. Ta sezamová se zase kvůli vysokému obsahu železa doporučují lidem s chudokrevností a také snižují hladinu takzvaného špatného cholesterolu. Lněná semínka jsou osvědčeným a šetrným projímadlem, které se užívá při žaludečních vředech. V lidovém léčitelství jsou oblíbeným pomocníkem při depresích. Dobrou náladu podpoří také dýňová semínka. Dopřát si je můžete i při potížích s močovým měchýřem a ledvinami.
Jak a s čím vlastně semínka jíst? Fantazii se meze nekladou. Můžete je přidat do oblíbených salátů, pomazánek, těsta na chleba nebo na sušenky. Lehce opražená doplní například domácí müsli.

 

Klíčová slova: zdravé tipy

Doporučujeme


jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.
proc-nepodcenovat-spalnicky.png

Proč nepodceňovat spalničky

10.05.2018Spalničky patří mezi nejvíce nakažlivé infekce. Dříve je lékaři považovali za téměř vymýcené, v současné době však dochází k návratu této nemoci.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.