Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySemínka – přírodní zdroj energie a dobré nálady
seminka-prirodni-zdroj-energie-a-dobre-nalady.png

Semínka – přírodní zdroj energie a dobré nálady

Zveřejněno: 19.05.2017

Mnoho z nás se neustále snaží hledat způsoby, jak tělu dopřát vitaminy a ostatní zdraví prospěšné látky, a přitom nemuset spoléhat pouze na doplňky stravy z lékárny. Jednou z možností je pravidelná konzumace semínek, která jsou vynikajícím zdrojem bílkovin, vitaminů, vlákniny, ale i minerálů a prospěšných tuků.

V posledních letech jsou u nás velice populární chia semínka, která řadíme mezi takzvané superpotraviny. Najdete v nich například pětkrát více vápníku než v mléce a devětkrát více omega-3 a omega-6 mastných kyselin než v sóje. Asi třetinu jejich hmotnosti tvoří vláknina, jež prospívá střevům. Protože jsou bohatým zdrojem bílkovin, hodí se i do jídelníčku vegetariánů.

Obsahují také boron, minerál potřebný pro stavbu kostí, jenž je ideální prevencí osteoporózy. Chia semínka jsou přírodním zdrojem zinku, železa, draslíku a hořčíku. Antioxidanty, které chrání organismus před volnými radikály, navíc prodlužují životnost omega-3 mastných kyselin. Mají protizánětlivé účinky a podporují detoxikaci organismu.

Díky svým hydrofilním vlastnostem na sebe vážou vodu a tvoří hustý, ale lehce stravitelný gel. Tím hydratují organismus, zpomalují přeměnu sacharidů na jednoduché cukry a ovlivňují tak hladinu cukru v krvi. Proto jsou chia semínka vhodná pro diabetiky. Energie z chia semínek se do těla uvolňuje postupně, proto jsou ideální pro vytrvalostní sportovce.

Pokud jsou pro vás chia semínka například špatně dostupná, prospěšné látky vám spolehlivě dodají i ta běžněji používaná, jako jsou slunečnicová, sezamová, lněná nebo dýňová.

Slunečnicová semínka obsahují například kyselinu linolovou, jež působí jako prevence aterosklerózy. Ta sezamová se zase kvůli vysokému obsahu železa doporučují lidem s chudokrevností a také snižují hladinu takzvaného špatného cholesterolu. Lněná semínka jsou osvědčeným a šetrným projímadlem, které se užívá při žaludečních vředech. V lidovém léčitelství jsou oblíbeným pomocníkem při depresích. Dobrou náladu podpoří také dýňová semínka. Dopřát si je můžete i při potížích s močovým měchýřem a ledvinami.
Jak a s čím vlastně semínka jíst? Fantazii se meze nekladou. Můžete je přidat do oblíbených salátů, pomazánek, těsta na chleba nebo na sušenky. Lehce opražená doplní například domácí müsli.

 

Klíčová slova: zdravé tipy

Doporučujeme


proc-je-patek-trinacteho-smolny.png

Proč je pátek třináctého smolný

13.04.2018Tento den je u mnoha lidí zažitý jako nešťastný. Očekávání katastrofy ji však možná ještě více přivolává, protože jak se říká, všechno začíná v hlavě. Obavy může následovat nervózní chování, které k neštěstí přispěje nebo ho způsobí.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
jake-bohatstvi-se-skryva-v-konopnem-seminku.png

Jaké bohatství se skrývá v konopném semínku

16.03.2018Konopí má možná pověst rostliny s omamnými účinky, ale nenechte se mýlit. V technickém konopí pro léčebné využití nenajdete prakticky žádné psychoaktivní THC. Oproti tomu obsahuje kanabidiol (CBD). Tato látka zpomaluje buněčné stárnutí, je vysoce protizánětlivá, působí na bolestivá onemocnění, například artritidu. Pomáhá také při epilepsii, problémech se spaním a depresích.