Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySemínka – přírodní zdroj energie a dobré nálady
seminka-prirodni-zdroj-energie-a-dobre-nalady.png

Semínka – přírodní zdroj energie a dobré nálady

Zveřejněno: 19.05.2017

Mnoho z nás se neustále snaží hledat způsoby, jak tělu dopřát vitaminy a ostatní zdraví prospěšné látky, a přitom nemuset spoléhat pouze na doplňky stravy z lékárny. Jednou z možností je pravidelná konzumace semínek, která jsou vynikajícím zdrojem bílkovin, vitaminů, vlákniny, ale i minerálů a prospěšných tuků.

V posledních letech jsou u nás velice populární chia semínka, která řadíme mezi takzvané superpotraviny. Najdete v nich například pětkrát více vápníku než v mléce a devětkrát více omega-3 a omega-6 mastných kyselin než v sóje. Asi třetinu jejich hmotnosti tvoří vláknina, jež prospívá střevům. Protože jsou bohatým zdrojem bílkovin, hodí se i do jídelníčku vegetariánů.

Obsahují také boron, minerál potřebný pro stavbu kostí, jenž je ideální prevencí osteoporózy. Chia semínka jsou přírodním zdrojem zinku, železa, draslíku a hořčíku. Antioxidanty, které chrání organismus před volnými radikály, navíc prodlužují životnost omega-3 mastných kyselin. Mají protizánětlivé účinky a podporují detoxikaci organismu.

Díky svým hydrofilním vlastnostem na sebe vážou vodu a tvoří hustý, ale lehce stravitelný gel. Tím hydratují organismus, zpomalují přeměnu sacharidů na jednoduché cukry a ovlivňují tak hladinu cukru v krvi. Proto jsou chia semínka vhodná pro diabetiky. Energie z chia semínek se do těla uvolňuje postupně, proto jsou ideální pro vytrvalostní sportovce.

Pokud jsou pro vás chia semínka například špatně dostupná, prospěšné látky vám spolehlivě dodají i ta běžněji používaná, jako jsou slunečnicová, sezamová, lněná nebo dýňová.

Slunečnicová semínka obsahují například kyselinu linolovou, jež působí jako prevence aterosklerózy. Ta sezamová se zase kvůli vysokému obsahu železa doporučují lidem s chudokrevností a také snižují hladinu takzvaného špatného cholesterolu. Lněná semínka jsou osvědčeným a šetrným projímadlem, které se užívá při žaludečních vředech. V lidovém léčitelství jsou oblíbeným pomocníkem při depresích. Dobrou náladu podpoří také dýňová semínka. Dopřát si je můžete i při potížích s močovým měchýřem a ledvinami.
Jak a s čím vlastně semínka jíst? Fantazii se meze nekladou. Můžete je přidat do oblíbených salátů, pomazánek, těsta na chleba nebo na sušenky. Lehce opražená doplní například domácí müsli.

 

Klíčová slova: zdravé tipy

Doporučujeme


5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.