Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkySalmonelóza – jedno z nejčastějších letních onemocnění
salmoneloza-jedno-z-nejcastejsich-letnich-onemocneni.jpg

Salmonelóza – jedno z nejčastějších letních onemocnění

Zveřejněno: 06.06.2014

Zmrzlina, grilované maso, zeleninové saláty s majonézou a ovocné dorty se žloutkovým krémem – všechny tyhle pochoutky, které máme spojené s časem prázdnin a s letní dovolenou, mohou být zdrojem bakterií rodu Salmonella. Jak se před salmonelózou v létě chránit?

Vyšší letní teploty vytváří ideální podmínky pro množení bakterií. Logicky proto stoupá pravděpodobnost, že se potom některé z těchto bakterií dostanou i do našeho organismu. Zejména průjmová bakteriální onemocnění patří k častým letním nepříjemnostem, které nám a našim dětem mohou pokazit rodinnou dovolenou. Jednou z nejčastějších takových střevních infekcí v České republice je salmonelóza.

Jak se nakazíte a jaká je prevence?

K přenosu salmonelózy nejčastěji dochází tak, že zkonzumujeme potraviny, ve kterých se živé bakterie nachází – zejména se jedná o maso a vajíčka. Bakterie salmonely nedokáží přežít, pokud jsou vystaveny vyšší teplotě než 70° Celsia a to po dobu několika minut. Řádná tepelná úprava masa a vajíček je proto ideální prevence. V případě oblíbeného grilovaného masa to ale může být problém, protože ho sice často důkladně ogrilujeme zvrchu, uvnitř ale zůstává syrové nebo málo propečené. A právě v těchto částech pak zůstávají živé bakterie. Syrová vajíčka, která jsou dalším z častých zdrojů nakázy, se běžně dávají do majónezy, tiramisu nebo do žloutkových krémů. U zmrzliny dnes už nepředstavuje takové riziko použití málo tepelně upravených vajíček, protože většina točených a kopečkových zmrzlin se už vyrábí z různých práškových směsí a ne z čerstvých vajec. Bakterie se ale mohou vyskytnout i zde a to tehdy, pokud prodejce správně nedodržuje všechna hygienická opatření.

Příznaky salmonelózy

Po průniku bakterií Salmonella do našeho těla nějakou dobu trvá, než se objeví první problémy. Tzv. inkubační doba trvá obvykle 6 – 48 hodin. Pokud se vám tedy bakterie dostane do těla například v grilovaném steaku, který sníte k obědu, je pravděpodobné, že první problémy pocítíte už večer. Hlavním příznakem je akutní průjem, bolest břicha, zvracení a ve vážnějších případech horečka.

Léčba salmonelózy

Při průjmu dochází k dehydrataci, proto je nutné hodně doplňovat tekutiny. Vhodný je neslazený slabý čaj a voda. Je vhodné podávat živočišné uhlí a léky, které dezinfikují střeva jako je například Endiaron. Nemocný by ale hlavně měl dodržovat dietní režim. Mezi doporučované potraviny patří banány, suché pečivo, rýže nebo čistý masový vývar. Pokud průjem trvá několik dní, objeví se vysoká teplota nebo zvracení neustává, určitě se nespoléhejte na vlastní síly a vyhledejte lékaře! 

Doporučujeme


renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.
podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.