Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyRybíz je ideální při křečových žilách a snižuje krevní tlak
rybiz-je-idealni-pri-krecovych-zilach-a-snizuje-krevni-tlak.jpg

Rybíz je ideální při křečových žilách a snižuje krevní tlak

Zveřejněno: 15.07.2016

Zhruba od poloviny června začíná sezóna rybízu. Bílý, červený i černý je nejen plný vitaminů, ale obsahuje také významné množství vlákniny. Na vitamin C je nejbohatší rybíz černý. Bílý je zase nejsladší. Nejčastěji se ale na českých zahrádkách a v obchodech setkáte s červeným rybízem. Co drobné, barevné kuličky přinesou našemu zdraví? 

Zhruba od poloviny června začíná sezóna rybízu. Bílý, červený i černý je nejen plný vitaminů, ale obsahuje také významné množství vlákniny. Na vitamin C je nejbohatší rybíz černý. Bílý je zase nejsladší. Nejčastěji se ale na českých zahrádkách a v obchodech setkáte s červeným rybízem. Co drobné, barevné kuličky přinesou našemu zdraví?

Sezóna rybízu sice ještě pár týdnů potrvá, ale i tak je dobré myslet na dobu, kdy už čerstvý neseženete. Výhodou tohoto drobného ovoce totiž je, že se dá snadno zamrazit. Udrží si tak velkou část látek prospěšných zdraví, a navíc si díky němu uprostřed zimních měsíců můžete aspoň na chvíli připomenout prázdninové dny.

Kromě mražení se dá rybíz také sušit. Nejlépe se dá takto zpracovat rybíz černý. Jeho nasušené kuličky se dají použít k přípravě ovocného čaje. Zachovají si část zdravých látek a v zimě šálek teplého ovocného čaje určitě přijde vhod. Stejně tak jako angrešt, obsahuje také rybíz v hojné míře pektin. Tento polysacharid má silné želírovací schopnosti, a díky tomu se z rybízu snadno připravují marmelády. Při tomto zpracování však na rozdíl od mražení ztrácí některé vitaminy. Vzhledem k tomu, že je ale nyní všude rybízu dostatek, je pro zdraví nejlepší dopřát si ho čerstvý a bez přislazování cukrem.

Rybíz je výborným zdrojem rutinu. Tento rostlinný glykosid pomáhá zvyšovat pružnost cévních stěn, a proto by si ho měli hojně dopřávat ti, kdo trpí křečovými žilami a hemoroidy. Rybíz by si měli do jídelníčku přidat také všichni, kdo trpí vysokým krevním tlakem. Díky tomuto ovoci vstřebáme také vitaminy skupiny B, které jsou mimo jiné klíčové pro správně fungující nervovou soustavu. Při stresu a vysokém pracovním vypětí si rybíz proto dejte jako zdravou svačinu a vaše psychika vám za to poděkuje.

Vysoký obsah antokyanových barviv a provitamínu A příznivě působí na lidský zrak a mimo jiné funguje jako prevence šerosleposti. 

Doporučujeme


osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?
kterym-napojum-dat-na-jare-zelenou.png

Kterým nápojům dát na jaře zelenou

27.03.2018Také milujete jaro? Všechno kvete a svět je najednou plný barev. Pokud bychom měli v tomto čase vybrat tu nejlepší, je to rozhodně zelená! Listy všech možných odstínů mixujte v nekonečných smoothie kombinacích. Čím vám zelené nápoje prospějí?
dokonala-dvojice-jahody-a-rebarbora.png

Dokonalá dvojice? Jahody a rebarbora!

25.05.2018Zhruba od poloviny května začíná sezóna rebarbory – zeleniny pro fajnšmekry. Zajímavá je tím, že i když chutná nakysle a zpracovává se jako ovoce, jedná se ve skutečnosti o zeleninu. A ne ledajakou.