Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyRybíz je ideální při křečových žilách a snižuje krevní tlak
rybiz-je-idealni-pri-krecovych-zilach-a-snizuje-krevni-tlak.jpg

Rybíz je ideální při křečových žilách a snižuje krevní tlak

Zveřejněno: 15.07.2016

Zhruba od poloviny června začíná sezóna rybízu. Bílý, červený i černý je nejen plný vitaminů, ale obsahuje také významné množství vlákniny. Na vitamin C je nejbohatší rybíz černý. Bílý je zase nejsladší. Nejčastěji se ale na českých zahrádkách a v obchodech setkáte s červeným rybízem. Co drobné, barevné kuličky přinesou našemu zdraví? 

Zhruba od poloviny června začíná sezóna rybízu. Bílý, červený i černý je nejen plný vitaminů, ale obsahuje také významné množství vlákniny. Na vitamin C je nejbohatší rybíz černý. Bílý je zase nejsladší. Nejčastěji se ale na českých zahrádkách a v obchodech setkáte s červeným rybízem. Co drobné, barevné kuličky přinesou našemu zdraví?

Sezóna rybízu sice ještě pár týdnů potrvá, ale i tak je dobré myslet na dobu, kdy už čerstvý neseženete. Výhodou tohoto drobného ovoce totiž je, že se dá snadno zamrazit. Udrží si tak velkou část látek prospěšných zdraví, a navíc si díky němu uprostřed zimních měsíců můžete aspoň na chvíli připomenout prázdninové dny.

Kromě mražení se dá rybíz také sušit. Nejlépe se dá takto zpracovat rybíz černý. Jeho nasušené kuličky se dají použít k přípravě ovocného čaje. Zachovají si část zdravých látek a v zimě šálek teplého ovocného čaje určitě přijde vhod. Stejně tak jako angrešt, obsahuje také rybíz v hojné míře pektin. Tento polysacharid má silné želírovací schopnosti, a díky tomu se z rybízu snadno připravují marmelády. Při tomto zpracování však na rozdíl od mražení ztrácí některé vitaminy. Vzhledem k tomu, že je ale nyní všude rybízu dostatek, je pro zdraví nejlepší dopřát si ho čerstvý a bez přislazování cukrem.

Rybíz je výborným zdrojem rutinu. Tento rostlinný glykosid pomáhá zvyšovat pružnost cévních stěn, a proto by si ho měli hojně dopřávat ti, kdo trpí křečovými žilami a hemoroidy. Rybíz by si měli do jídelníčku přidat také všichni, kdo trpí vysokým krevním tlakem. Díky tomuto ovoci vstřebáme také vitaminy skupiny B, které jsou mimo jiné klíčové pro správně fungující nervovou soustavu. Při stresu a vysokém pracovním vypětí si rybíz proto dejte jako zdravou svačinu a vaše psychika vám za to poděkuje.

Vysoký obsah antokyanových barviv a provitamínu A příznivě působí na lidský zrak a mimo jiné funguje jako prevence šerosleposti. 

Doporučujeme


jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.
podcenovany-supervitamin-d-nam-chybi-predevsim-v-zime.jpg

Podceňovaný supervitamín D nám chybí především v zimě

19.11.2018Podle výzkumu Státního zdravotního ústavu chybí vitamín D drtivé většině české populace. Přitom právě „déčko“ chrání naše tělo před infekcemi a běžnými i chronickými nemocemi. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.