Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyRozhýbejte tělo. Vyhnete se řadě chorob a budete šťastnější
rozhybejte-telo-vyhnete-se-rade-chorob-a-budete-stastnejsi.png

Rozhýbejte tělo. Vyhnete se řadě chorob a budete šťastnější

Zveřejněno: 16.01.2017

Z dlouhodobého hlediska uděláte pro svůj pocit štěstí mnohem víc, pokud se pravidelně zapotíte během fyzické aktivity, než když pokles nálady zajíte čokoládovým dortíkem. Zvlášť v případě, že jako většina lidí trávíte značnou část dne vsedě. A je jedno, zda je to v důsledku sedavého zaměstnání, dlouhého dojíždění, nebo prostě proto, že rádi lenošíte. 

Z dlouhodobého hlediska uděláte pro svůj pocit štěstí mnohem víc, pokud se pravidelně zapotíte během fyzické aktivity, než když pokles nálady zajíte čokoládovým dortíkem. Zvlášť v případě, že jako většina lidí trávíte značnou část dne vsedě. A je jedno, zda je to v důsledku sedavého zaměstnání, dlouhého dojíždění, nebo prostě proto, že rádi lenošíte.

Za poslední století, kdy přibylo lidí se sedavým zaměstnáním, narostl počet nemocí spojovaných právě s tímto způsobem života. Ukazuje se souvislost mezi počtem prosezených hodin a větším výskytem obezity, diabetu, kardiovaskulárních onemocnění a dalších zdravotních potíží.

Hlavním viníkem není samotné sezení, ale biologické účinky, které v těle spouští. Dlouhodobé sezení může způsobit závažné metabolické následky a negativně ovlivňovat hladinu krevního cukru, tuků, cholesterolu, hodnotu krevního tlaku či hormonu chuti k jídlu – leptinu. To všechno jsou rizikové faktory, jež mohou přispívat k výše jmenovaným civilizačním chorobám.

Nejlepší prevence je samozřejmě pohyb. Hodina intenzivního cvičení po dlouhém týdnu stráveném za stolem ale nic moc neřeší, bez ohledu na to, kolik toho během tréninku vypotíte. Důležité je hýbat se každý den, a ne nárazově jednou za delší časový úsek. Optimální je zařadit do svého režimu cvičení s maximální dvoudenní přestávkou.

Abyste sklízeli všechny výhody pohybu včetně biochemických reakcí, které pomáhají snižovat riziko onemocnění a udržují vaše tělo čilé, musíte se trochu zapotit a pořádně rozpumpovat srdce. Každý den alespoň na čtvrt hodiny vyžeňte pulz o 50 % nad klidový stav. Nemusíte přitom lámat rekordy ve fitku nebo na běhacím pásu, i obyčejná svižná chůze se počítá. Klíčové je zvolit si aktivitu, která vám dělá radost, a ne cvičení, při němž se trápíte. 

Jak a proč trénovat paměť? 

Nemusíte hned běhat – začněte se svižnou chůzí a zdravotní přínosy vás neminou    

Doporučujeme


stitna-zlaza-u-zvirat-nebezpecny-a-drahy-nepritel.png

Štítná žláza u zvířat – nebezpečný a drahý nepřítel

20.03.2018Ročně Češi vynaloží až dvě miliardy korun na zdravotní péči o domácí mazlíčky. Stejně jako u lidí přitom pouhý krevní rozbor napoví, co zvíře trápí, a lze tedy včas zahájit léčbu, která pak může být nejen účinnější, ale i levnější. Jak ukazují zjištění laboratoří synlab czech, velmi častým problémem psů i koček je onemocnění štítné žlázy. Často však u nich bývá odhaleno pozdě a o zvíře tak není adekvátně postaráno.
renatin-blog-10-duvodu-proc-miluju-leto.png

Renatin blog: 10 důvodů, proč miluju léto

27.06.2018Že je sluníčko důležité pro tvorbu vitaminu D, už všichni víme. :-) Pro mě je léto hlavně o emocích, pocitech a zážitcích, které mi pak dokážou proslunit další dny. Když se řekne léto, běží mi hlavou...
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

13.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.