Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyRozhýbejte tělo. Vyhnete se řadě chorob a budete šťastnější
rozhybejte-telo-vyhnete-se-rade-chorob-a-budete-stastnejsi.png

Rozhýbejte tělo. Vyhnete se řadě chorob a budete šťastnější

Zveřejněno: 16.01.2017

Z dlouhodobého hlediska uděláte pro svůj pocit štěstí mnohem víc, pokud se pravidelně zapotíte během fyzické aktivity, než když pokles nálady zajíte čokoládovým dortíkem. Zvlášť v případě, že jako většina lidí trávíte značnou část dne vsedě. A je jedno, zda je to v důsledku sedavého zaměstnání, dlouhého dojíždění, nebo prostě proto, že rádi lenošíte. 

Z dlouhodobého hlediska uděláte pro svůj pocit štěstí mnohem víc, pokud se pravidelně zapotíte během fyzické aktivity, než když pokles nálady zajíte čokoládovým dortíkem. Zvlášť v případě, že jako většina lidí trávíte značnou část dne vsedě. A je jedno, zda je to v důsledku sedavého zaměstnání, dlouhého dojíždění, nebo prostě proto, že rádi lenošíte.

Za poslední století, kdy přibylo lidí se sedavým zaměstnáním, narostl počet nemocí spojovaných právě s tímto způsobem života. Ukazuje se souvislost mezi počtem prosezených hodin a větším výskytem obezity, diabetu, kardiovaskulárních onemocnění a dalších zdravotních potíží.

Hlavním viníkem není samotné sezení, ale biologické účinky, které v těle spouští. Dlouhodobé sezení může způsobit závažné metabolické následky a negativně ovlivňovat hladinu krevního cukru, tuků, cholesterolu, hodnotu krevního tlaku či hormonu chuti k jídlu – leptinu. To všechno jsou rizikové faktory, jež mohou přispívat k výše jmenovaným civilizačním chorobám.

Nejlepší prevence je samozřejmě pohyb. Hodina intenzivního cvičení po dlouhém týdnu stráveném za stolem ale nic moc neřeší, bez ohledu na to, kolik toho během tréninku vypotíte. Důležité je hýbat se každý den, a ne nárazově jednou za delší časový úsek. Optimální je zařadit do svého režimu cvičení s maximální dvoudenní přestávkou.

Abyste sklízeli všechny výhody pohybu včetně biochemických reakcí, které pomáhají snižovat riziko onemocnění a udržují vaše tělo čilé, musíte se trochu zapotit a pořádně rozpumpovat srdce. Každý den alespoň na čtvrt hodiny vyžeňte pulz o 50 % nad klidový stav. Nemusíte přitom lámat rekordy ve fitku nebo na běhacím pásu, i obyčejná svižná chůze se počítá. Klíčové je zvolit si aktivitu, která vám dělá radost, a ne cvičení, při němž se trápíte. 

Jak a proč trénovat paměť? 

Nemusíte hned běhat – začněte se svižnou chůzí a zdravotní přínosy vás neminou    

Doporučujeme


planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
hlidejte-si-hladinu-cukru-v-krvi.jpg

Hlídejte si hladinu cukru v krvi

08.03.2019Diabetes mellitus čili cukrovka je složitá porucha látkové přeměny, které se projevuje zvýšenou hladinou cukru v krvi. Kvůli celosvětovému rozšíření si cukrovka vysloužila pojmenování epidemie třetího tisíciletí. Jen v Česku se aktuálně léčí přibližně 900 tisíc diabetiků. Nemoc může být dána geneticky, většinou je však způsobena nezdravým životním stylem, nadváhou a nedostatečnou fyzickou aktivitou. Pokud je cukrovka neléčená delší dobu, může vést k závažným zdravotním komplikacím. Pozorujete-li nadměrnou žízeň nebo časté močení, zajděte za svým praktickým lékařem nebo si nechte preventivně vyšetřit hladinu cukru v krvi.