Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyRozhýbejte tělo. Vyhnete se řadě chorob a budete šťastnější
rozhybejte-telo-vyhnete-se-rade-chorob-a-budete-stastnejsi.png

Rozhýbejte tělo. Vyhnete se řadě chorob a budete šťastnější

Zveřejněno: 16.01.2017

Z dlouhodobého hlediska uděláte pro svůj pocit štěstí mnohem víc, pokud se pravidelně zapotíte během fyzické aktivity, než když pokles nálady zajíte čokoládovým dortíkem. Zvlášť v případě, že jako většina lidí trávíte značnou část dne vsedě. A je jedno, zda je to v důsledku sedavého zaměstnání, dlouhého dojíždění, nebo prostě proto, že rádi lenošíte. 

Z dlouhodobého hlediska uděláte pro svůj pocit štěstí mnohem víc, pokud se pravidelně zapotíte během fyzické aktivity, než když pokles nálady zajíte čokoládovým dortíkem. Zvlášť v případě, že jako většina lidí trávíte značnou část dne vsedě. A je jedno, zda je to v důsledku sedavého zaměstnání, dlouhého dojíždění, nebo prostě proto, že rádi lenošíte.

Za poslední století, kdy přibylo lidí se sedavým zaměstnáním, narostl počet nemocí spojovaných právě s tímto způsobem života. Ukazuje se souvislost mezi počtem prosezených hodin a větším výskytem obezity, diabetu, kardiovaskulárních onemocnění a dalších zdravotních potíží.

Hlavním viníkem není samotné sezení, ale biologické účinky, které v těle spouští. Dlouhodobé sezení může způsobit závažné metabolické následky a negativně ovlivňovat hladinu krevního cukru, tuků, cholesterolu, hodnotu krevního tlaku či hormonu chuti k jídlu – leptinu. To všechno jsou rizikové faktory, jež mohou přispívat k výše jmenovaným civilizačním chorobám.

Nejlepší prevence je samozřejmě pohyb. Hodina intenzivního cvičení po dlouhém týdnu stráveném za stolem ale nic moc neřeší, bez ohledu na to, kolik toho během tréninku vypotíte. Důležité je hýbat se každý den, a ne nárazově jednou za delší časový úsek. Optimální je zařadit do svého režimu cvičení s maximální dvoudenní přestávkou.

Abyste sklízeli všechny výhody pohybu včetně biochemických reakcí, které pomáhají snižovat riziko onemocnění a udržují vaše tělo čilé, musíte se trochu zapotit a pořádně rozpumpovat srdce. Každý den alespoň na čtvrt hodiny vyžeňte pulz o 50 % nad klidový stav. Nemusíte přitom lámat rekordy ve fitku nebo na běhacím pásu, i obyčejná svižná chůze se počítá. Klíčové je zvolit si aktivitu, která vám dělá radost, a ne cvičení, při němž se trápíte. 

Jak a proč trénovat paměť? 

Nemusíte hned běhat – začněte se svižnou chůzí a zdravotní přínosy vás neminou    

Doporučujeme


je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!