Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyRozhýbejte tělo. Vyhnete se řadě chorob a budete šťastnější
rozhybejte-telo-vyhnete-se-rade-chorob-a-budete-stastnejsi.png

Rozhýbejte tělo. Vyhnete se řadě chorob a budete šťastnější

Zveřejněno: 16.01.2017

Z dlouhodobého hlediska uděláte pro svůj pocit štěstí mnohem víc, pokud se pravidelně zapotíte během fyzické aktivity, než když pokles nálady zajíte čokoládovým dortíkem. Zvlášť v případě, že jako většina lidí trávíte značnou část dne vsedě. A je jedno, zda je to v důsledku sedavého zaměstnání, dlouhého dojíždění, nebo prostě proto, že rádi lenošíte. 

Z dlouhodobého hlediska uděláte pro svůj pocit štěstí mnohem víc, pokud se pravidelně zapotíte během fyzické aktivity, než když pokles nálady zajíte čokoládovým dortíkem. Zvlášť v případě, že jako většina lidí trávíte značnou část dne vsedě. A je jedno, zda je to v důsledku sedavého zaměstnání, dlouhého dojíždění, nebo prostě proto, že rádi lenošíte.

Za poslední století, kdy přibylo lidí se sedavým zaměstnáním, narostl počet nemocí spojovaných právě s tímto způsobem života. Ukazuje se souvislost mezi počtem prosezených hodin a větším výskytem obezity, diabetu, kardiovaskulárních onemocnění a dalších zdravotních potíží.

Hlavním viníkem není samotné sezení, ale biologické účinky, které v těle spouští. Dlouhodobé sezení může způsobit závažné metabolické následky a negativně ovlivňovat hladinu krevního cukru, tuků, cholesterolu, hodnotu krevního tlaku či hormonu chuti k jídlu – leptinu. To všechno jsou rizikové faktory, jež mohou přispívat k výše jmenovaným civilizačním chorobám.

Nejlepší prevence je samozřejmě pohyb. Hodina intenzivního cvičení po dlouhém týdnu stráveném za stolem ale nic moc neřeší, bez ohledu na to, kolik toho během tréninku vypotíte. Důležité je hýbat se každý den, a ne nárazově jednou za delší časový úsek. Optimální je zařadit do svého režimu cvičení s maximální dvoudenní přestávkou.

Abyste sklízeli všechny výhody pohybu včetně biochemických reakcí, které pomáhají snižovat riziko onemocnění a udržují vaše tělo čilé, musíte se trochu zapotit a pořádně rozpumpovat srdce. Každý den alespoň na čtvrt hodiny vyžeňte pulz o 50 % nad klidový stav. Nemusíte přitom lámat rekordy ve fitku nebo na běhacím pásu, i obyčejná svižná chůze se počítá. Klíčové je zvolit si aktivitu, která vám dělá radost, a ne cvičení, při němž se trápíte. 

Jak a proč trénovat paměť? 

Nemusíte hned běhat – začněte se svižnou chůzí a zdravotní přínosy vás neminou    

Doporučujeme


vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
renatin-blog-20-napadu-jak-si-uzit-jaro.png

Renatin blog: 20 nápadů, jak si užít jaro

20.04.2018Jarní období je plné možností. Tady je můj žebříček aktivit, které mám ráda. A co víc – dají se provádět pod širákem! Některé se řadí mezi starou dobrou klasiku, jiné jsou jen náhodné blázniviny. Spousta z nich se dá podnikat s dětmi, kterými občas neuškodí se zase stát...