Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyRok 2016 je Mezinárodním rokem luštěnin
rok-2016-je-mezinarodnim-rokem-lustenin.jpg

Rok 2016 je Mezinárodním rokem luštěnin

Zveřejněno: 29.02.2016

Letošní rok vyhlásila OSN Mezinárodním rokem luštěnin. Proč? Luštěniny jsou celosvětově životně důležitým a cenově dostupným zdrojem rostlinných proteinů. Jako součást zdravého jídelníčku pomáhají při prevenci diabetu, kardiovaskulárních chorob a rakoviny. Přes všechny tyto výhody Češi v jejich konzumaci pořád zaostávají. Proč? 

Letošní rok vyhlásila OSN Mezinárodním rokem luštěnin. Proč? Luštěniny jsou celosvětově životně důležitým a cenově dostupným zdrojem rostlinných proteinů. Jako součást zdravého jídelníčku pomáhají při prevenci diabetu, kardiovaskulárních chorob a rakoviny. Přes všechny tyto výhody Češi v jejich konzumaci pořád zaostávají. Proč?

Luštěniny jsou zdravé, výživné, levné, a pokud se správně připraví, tak i velice chutné. I přes všechny tyto výhody je jejich spotřeba v České republice nízká. Podle aktuálně dostupných údajů je to necelých 2,5 kilogramu na osobu za rok. Například v Asii je to víc než 8 kilogramů a v jihoevropských zemích mluví statistiky zhruba o 6 kilogramech.

Češi se však luštěninám vyhýbají a jako důvody uvádějí následné potíže s nadýmáním a také to, že jim luštěniny nechutnají. Trávicím problémům spojeným s konzumací většího množství luštěnin lze ovšem velmi snadno předejít. Důvodem nadýmání jsou totiž těžko stravitelné sacharidy. Lidské tělo je začne zpracovávat až v tlustém střevě za součinnosti tamních mikroorganismů a výsledkem je velké množství plynů. Pokud ale luštěniny před úpravou dostatečně dlouho namáčíme, odstraníme z nich tyto sacharidy a následně je naše tělo dokáže strávit bez větších obtíží.

Ideální je nechat je namočené přes celou noc a konzumovat je až následující den. Mezi nejsnáze stravitelné luštěniny patří červená čočka, kterou můžete dokonce připravit úplně bez namáčení. Řešením, jak zvýšit jejich příjem bez nutnosti radikálně měnit jídelníček, je přidání menšího množství do pokrmů, na které jsme zvyklí. Například do klasických zeleninových salátů, do polévek či do pomazánek.

Pokud byste si chtěli připravit vyloženě luštěninové jídlo, je nejlepší zapátrat v receptech indické nebo španělské kuchyně. Tam se používají poměrně často. Kromě toho, že obsahují velké množství vlákniny, bílkovin a dalších zdraví prospěšných látek, mají luštěniny nízký glykemický index. Díky tomu dokáží zasytit na dlouhou dobu a představují tak skvělou potravinu pro všechny, kteří se snaží snížit svou hmotnost. 

Doporučujeme


neobjasnene-zdravotni-potize-na-vine-muze-byt-potravinova-intolerance.jpg

Neobjasněné zdravotní potíže? Na vině může být potravinová intolerance

05.10.2018Zažívací problémy, bolesti hlavy a kloubů, akné, únava. Seznam potíží, které může způsobovat potravinová intolerance, je však mnohem delší. Málokdo by hádal, že může být příčinou i takových problémů jako nespavost, snížená imunita, úzkostné stavy či deprese. Spolehlivou metodou k odhalení potravinové intolerance je krevní test, který identifikuje konkrétní problematické potraviny a umožní tak další léčbu.
nadmerne-padani-vlasu-se-da-resit-vcasnou-lecbou.jpg

Nadměrné padání vlasů se dá řešit včasnou léčbou

03.06.2019Padání vlasů je přirozenou součástí výměny vlasového porostu. Zdravému člověku běžně vypadne 50 až 80 vlasů za den. O nadměrném padání vlasů zvaném alopecie hovoříme v případě denního úbytku vyššího než 100 vlasů. Vlasy mohou řídnout a vypadávat rovnoměrně po celé hlavě, nebo zanechávat viditelné, jasně ohraničené lysinky. Oba typy nadměrného padání vlasů postihují muže i ženy a mohou být dědičné, přirozeně doprovázet stárnutí, ale také poukazovat na hormonální nerovnováhu nebo infekční či autoimunitní onemocnění. V případě zaznamenání většího úbytku vlasů je na místě navštívit praktického nebo kožního lékaře, který pomůže stanovit příčinu a určí vhodnou léčbu.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek.