Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyQuinoa aneb merlík chilský dodá tělu vitaminy skupiny B a neobsahuje lepek
quinoa-aneb-merlik-chilsky-doda-telu-vitaminy-skupiny-b-a-neobsahuje-lepek.jpg

Quinoa aneb merlík chilský dodá tělu vitaminy skupiny B a neobsahuje lepek

Zveřejněno: 19.08.2016

Merlík chilský se stejně jako pohanka nebo amarant řadí mezi takzvané pseudoobilniny. V praxi to znamená, že jej můžeme využít stejně jako většinu cereálií, ale neobsahuje lepek. Quinoa je díky tomu vhodná i pro celiaky. Ovšem do jídelníčku by ji měli kromě celiaků zařadit všichni, kdo chtějí jíst zdravě. Jak merlík chilský prospívá zdraví? 

Merlík chilský se stejně jako pohanka nebo amarant řadí mezi takzvané pseudoobilniny. V praxi to znamená, že jej můžeme využít stejně jako většinu cereálií, ale neobsahuje lepek. Quinoa je díky tomu vhodná i pro celiaky. Ovšem do jídelníčku by ji měli kromě celiaků zařadit všichni, kdo chtějí jíst zdravě. Jak merlík chilský prospívá zdraví?

Quinoa je mimo jiné cenným zdrojem vitaminů skupiny B (zejména thiaminu, riboflavinu a kyseliny listové), provitaminu A, vitaminu E a také vitaminu C. Z minerálních látek vám quinoa pomůže doplnit hlavně železo, vápník, fosfor a hořčík. Kromě vitaminů dodá merlík chilský organismu poměrně velké množství rostlinných bílkovin a díky tomu je to ideální potravina pro vegetariány, kterým může pomoci s pokrytím jejich denní potřeby.

Díky vysoké nutriční hodnotě a celé řadě zdraví prospěšných látek je jedním z jídel, které konzumují i astronauti na mezinárodní vesmírné stanici. Díky tomu, že quinoa vydrží čerstvá celou řadu měsíců bez lednice a je extrémně výživná, zkoumá NASA její možné využití jako potraviny pro výživu lidí během dlouhých vesmírných letů.

A jak si tuto téměř zázračnou potravinu připravit? Quinoa se vaří podobně jako rýže. Na jeden díl merlíku chilského přidejte dva díly vody a vařte zhruba 20 minut. Před vařením je vhodné quinou propláchnout. A co k merlíku přidat? Například orestovanou cibulku, mrkev, cuketu, rajčata nebo další zeleninu. Quinou si ale můžete připravit i nasladko, a to tak, že ji povaříte ve vodě jen 15 minut a zhruba na posledních 5 minut k ní přidáte kokosové mléko a hořkou čokoládu. Na talíři ji pak můžete dochutit oříšky nebo medem. 

Doporučujeme


ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

27.04.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
rakytnik-je-zasobarna-vitaminu-a-posiluje-imunitu.png

Rakytník je zásobárna vitaminů a posiluje imunitu

11.09.2017Jeho latinský název Hippophae má původ ve staré řečtině a zjednodušeně znamená „třpytící se kůň“. Podle pověstí se prý koňům pasoucím se poblíž této dřeviny výborně dařilo a měli krásně lesklou srst. V Rusku mu přezdívají „sibiřský zázrak“ a v tradiční tibetské medicíně patří k oblíbeným prostředkům k regeneraci těla. Jeho plody si ale můžete natrhat i u nás. 
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?