Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyQuinoa aneb merlík chilský dodá tělu vitaminy skupiny B a neobsahuje lepek
quinoa-aneb-merlik-chilsky-doda-telu-vitaminy-skupiny-b-a-neobsahuje-lepek.jpg

Quinoa aneb merlík chilský dodá tělu vitaminy skupiny B a neobsahuje lepek

Zveřejněno: 19.08.2016

Merlík chilský se stejně jako pohanka nebo amarant řadí mezi takzvané pseudoobilniny. V praxi to znamená, že jej můžeme využít stejně jako většinu cereálií, ale neobsahuje lepek. Quinoa je díky tomu vhodná i pro celiaky. Ovšem do jídelníčku by ji měli kromě celiaků zařadit všichni, kdo chtějí jíst zdravě. Jak merlík chilský prospívá zdraví? 

Merlík chilský se stejně jako pohanka nebo amarant řadí mezi takzvané pseudoobilniny. V praxi to znamená, že jej můžeme využít stejně jako většinu cereálií, ale neobsahuje lepek. Quinoa je díky tomu vhodná i pro celiaky. Ovšem do jídelníčku by ji měli kromě celiaků zařadit všichni, kdo chtějí jíst zdravě. Jak merlík chilský prospívá zdraví?

Quinoa je mimo jiné cenným zdrojem vitaminů skupiny B (zejména thiaminu, riboflavinu a kyseliny listové), provitaminu A, vitaminu E a také vitaminu C. Z minerálních látek vám quinoa pomůže doplnit hlavně železo, vápník, fosfor a hořčík. Kromě vitaminů dodá merlík chilský organismu poměrně velké množství rostlinných bílkovin a díky tomu je to ideální potravina pro vegetariány, kterým může pomoci s pokrytím jejich denní potřeby.

Díky vysoké nutriční hodnotě a celé řadě zdraví prospěšných látek je jedním z jídel, které konzumují i astronauti na mezinárodní vesmírné stanici. Díky tomu, že quinoa vydrží čerstvá celou řadu měsíců bez lednice a je extrémně výživná, zkoumá NASA její možné využití jako potraviny pro výživu lidí během dlouhých vesmírných letů.

A jak si tuto téměř zázračnou potravinu připravit? Quinoa se vaří podobně jako rýže. Na jeden díl merlíku chilského přidejte dva díly vody a vařte zhruba 20 minut. Před vařením je vhodné quinou propláchnout. A co k merlíku přidat? Například orestovanou cibulku, mrkev, cuketu, rajčata nebo další zeleninu. Quinou si ale můžete připravit i nasladko, a to tak, že ji povaříte ve vodě jen 15 minut a zhruba na posledních 5 minut k ní přidáte kokosové mléko a hořkou čokoládu. Na talíři ji pak můžete dochutit oříšky nebo medem. 

Doporučujeme


4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.