Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyProti řídnutí kostí nasaďte vápník a pohyb
proti-ridnuti-kosti-nasadte-vapnik-a-pohyb.png

Proti řídnutí kostí nasaďte vápník a pohyb

Zveřejněno: 24.10.2017

Dnešní Světový den proti osteoporóze klade důraz na správnou životosprávu, zdravou fyzickou aktivitu, a především na prevenci této vážné nemoci. 

Zvýšená křehkost kostí se nejvíce projevuje u seniorů kolem 60 let, ohroženější jsou ženy po menopauze. V tomto období dochází ke ztrátě hormonu estrogenu, který řídnutí kostní tkáně zpomaluje. Nedostatek minerálů v kostech mohou pociťovat i lidé s velmi nízkou tělesnou hmotností, kuřáci nebo lidé s chronickým onemocněním.

Mezi příznaky patří bolest zad nebo snížení tělesné výšky až o několik centimetrů. Typickým projevem jsou „kulatá záda“. Nebezpečím pro takto oslabené kosti je zlomenina, často obratlů či předloktí. Zvláště riziková je zlomenina krčku kosti stehenní, protože tloušťka kosti v této oblasti je velice tenká.

Pokud pozorujete některé z výše uvedených příznaků, objednejte se na vyšetření kostního metabolismu. Včasná diagnóza je zásadní pro následnou léčbu.

Jak můžete osteoporóze předcházet?

Prospěje vám přiměřený pohyb, který je podmínkou průběžného obnovování kostí. Důležitý je v období růstu a dospívání. Fyzicky aktivní muži a ženy mají i ve vyšším věku nižší riziko zlomenin než osoby se sedavým způsobem života.

Zajistěte kostem kvalitní výživu, jejímž základem jsou vápník a vitamin D. Dobrým zdrojem vápníku je mléko, tvaroh, sýr nebo bílý jogurt. Sluneční záření vytváří vitamin D v kůži jen během pár letních měsíců, proto je třeba ho doplňovat v jídelníčku. Najdete ho například v oleji z tresčích jater, lososovi, sardinkách, vaječných žloutcích a avokádu.

Co se děje v kostech

Při osteoporóze se snižuje pevnost kostí v důsledku změn množství a kvality kostní hmoty, což vede ke zvýšenému riziku zlomenin.

Nenechte se svázat bolestí kloubů

Proč je strava klíčová pro zdraví?

Doporučujeme


v-pripade-chronickych-infekci-mohou-pomoci-autovakciny.jpg

V případě chronických infekcí mohou pomoci autovakcíny

16.11.2018Trpíte opakovanými záněty dýchacích cest nebo močového měchýře? Pokud jde o akutní zánětlivé onemocnění, určitě je na místě léčba antibiotiky. V poslední době ale často dochází k jejich nadužívání, čímž se zvyšuje odolnost bakterií a antibiotika tak přestávají být účinná. Jejich dlouhodobé užívání má navíc negativní dopad na vaši mikroflóru, kde ničí „dobré“ bakterie, a narušuje tak celý imunitní systém. Jestliže se vám některé infekce často vracejí, můžete si nechat připravit autovakcínu, která posiluje aktivitu imunitního systému proti konkrétnímu původci vašeho onemocnění. Její hlavní výhodou je, že na rozdíl od antibiotik neničí ostatní bakterie v těle.
vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
nedostatkem-testosteronu-trpi-krome-padesatniku-i-cim-dal-vice-mladych-muzu.jpg

Nedostatkem testosteronu trpí kromě padesátníků i čím dál více mladých mužů

22.01.2019Syndrom nedostatku testosteronu neboli mužský „přechod“ je v mnohém podobný ženskému klimakteriu. K jeho nástupu dochází zpravidla mezi 45. a 60. rokem věku, kdy hladina tohoto hormonu může klesnout až o 70 %. Stále častěji však jeho nedostatkem trpí i mladší muži. Kromě přirozeného procesu stárnutí má na výši hladiny testosteronu v krvi vliv také řada externích faktorů, například stres nebo špatná strava. Právě zdravá životospráva je tak základní cestou, jak mohou muži množství tohoto hormonu pozitivně ovlivnit a snížit tím související zdravotní rizika, mezi která vedle pocitu únavy, ztráty síly či sklonům k přibírání v oblasti břicha patří i závažná onemocnění jako cukrovka či onemocnění srdce.