Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyProti řídnutí kostí nasaďte vápník a pohyb
proti-ridnuti-kosti-nasadte-vapnik-a-pohyb.png

Proti řídnutí kostí nasaďte vápník a pohyb

Zveřejněno: 24.10.2017

Dnešní Světový den proti osteoporóze klade důraz na správnou životosprávu, zdravou fyzickou aktivitu, a především na prevenci této vážné nemoci. 

Zvýšená křehkost kostí se nejvíce projevuje u seniorů kolem 60 let, ohroženější jsou ženy po menopauze. V tomto období dochází ke ztrátě hormonu estrogenu, který řídnutí kostní tkáně zpomaluje. Nedostatek minerálů v kostech mohou pociťovat i lidé s velmi nízkou tělesnou hmotností, kuřáci nebo lidé s chronickým onemocněním.

Mezi příznaky patří bolest zad nebo snížení tělesné výšky až o několik centimetrů. Typickým projevem jsou „kulatá záda“. Nebezpečím pro takto oslabené kosti je zlomenina, často obratlů či předloktí. Zvláště riziková je zlomenina krčku kosti stehenní, protože tloušťka kosti v této oblasti je velice tenká.

Pokud pozorujete některé z výše uvedených příznaků, objednejte se na vyšetření kostního metabolismu. Včasná diagnóza je zásadní pro následnou léčbu.

Jak můžete osteoporóze předcházet?

Prospěje vám přiměřený pohyb, který je podmínkou průběžného obnovování kostí. Důležitý je v období růstu a dospívání. Fyzicky aktivní muži a ženy mají i ve vyšším věku nižší riziko zlomenin než osoby se sedavým způsobem života.

Zajistěte kostem kvalitní výživu, jejímž základem jsou vápník a vitamin D. Dobrým zdrojem vápníku je mléko, tvaroh, sýr nebo bílý jogurt. Sluneční záření vytváří vitamin D v kůži jen během pár letních měsíců, proto je třeba ho doplňovat v jídelníčku. Najdete ho například v oleji z tresčích jater, lososovi, sardinkách, vaječných žloutcích a avokádu.

Co se děje v kostech

Při osteoporóze se snižuje pevnost kostí v důsledku změn množství a kvality kostní hmoty, což vede ke zvýšenému riziku zlomenin.

Nenechte se svázat bolestí kloubů

Proč je strava klíčová pro zdraví?

Doporučujeme


5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?