Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyProč tmavé pečivo neznamená automaticky zdravé pečivo?
proc-tmave-pecivo-neznamena-automaticky-zdrave-pecivo.png

Proč tmavé pečivo neznamená automaticky zdravé pečivo?

Zveřejněno: 06.04.2016

Kupujete raději tmavé pečivo než bílé, protože si myslíte, že je zdravější? To jste na omylu. Jeho barva totiž nic nevypovídá o obsahu vlákniny a tmavé pečivo se rozhodně automaticky nerovná zdravé. 

Kupujete raději tmavé pečivo než bílé, protože si myslíte, že je zdravější? To jste na omylu. Jeho barva totiž nic nevypovídá o obsahu vlákniny a tmavé pečivo se rozhodně automaticky nerovná zdravé.

Obchodníci vědí, že velká řada lidí se při nákupu pečiva orientuje právě podle jeho barvy. Někteří nakupující si dokonce to tmavé automaticky zařazují do kategorie celozrnné. Tak to ale není. Pečivo se totiž dá dobarvit, a to například praženým žitem nebo karamelem.

Hlavní rozdíl mezi obyčejným a tmavým rohlíkem pak je hlavně v barvě a nikoliv v obsahu vlákniny a látek prospěšných zdraví. Pokud na obalu nebo na regálu není vysloveně napsáno, že se jedná o pečivo celozrnné, pravděpodobně se jedná jen o vícezrnné nebo o zabarvené, které je jen na povrchu posypané zrny či semínky.

A jaký je mezi celozrnným a vícezrnným pečivem rozdíl? Do mouky pro pečivo celozrnné se melou zrna i se slupkami, které obsahují velké množství vlákniny. Právě proto je tak zdravé. V případě vícezrnného jde ale jen o to, že se mouka mele z více druhů zrn. To ale nemusí znamenat, že i se zdravými slupkami. Vícezrnné pečivo tedy vůbec nemusí být celozrnné. V případě pečiva se semínky na povrchu se může jednat jen o ozdobu nebo dochucení. Zrna na povrchu totiž nevypovídají o druhu mouky, ze které se peklo.

Nakupující by se tedy měl dívat právě na údaj o druhu použité mouky. Nejlepší je již zmiňovaná celozrnná. Jedním z vodítek při výběru zdravého pečiva je kromě druhu mouky také obsah vlákniny na 100 gramů. Výrobci ale nejsou povinni tento údaj uvádět, proto ho ne vždy v obchodě dohledáte.  

Doporučujeme


renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.
cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.
pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

28.11.2018Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?