Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyProč je strava klíčová pro zdraví?
proc-je-strava-klicova-pro-zdravi.png

Proč je strava klíčová pro zdraví?

Zveřejněno: 16.10.2017

Před dvaasedmdesáti lety vznikla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO) a zároveň je tento den každoročně připomínán jako Světový den výživy. Vedle nezdravé stravy je obecným problémem vyspělé části světa obezita. Ničí nejen klouby a srdce, ale likviduje i játra a tlusté střevo. 

Před dvaasedmdesáti lety vznikla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO) a zároveň je tento den každoročně připomínán jako Světový den výživy.

Vedle nezdravé stravy je obecným problémem vyspělé části světa obezita. Ničí nejen klouby a srdce, ale likviduje i játra a tlusté střevo. Alarmující zprávou je, že každé sedmé dítě v Česku trpí nadváhou, přičemž rodinná anamnéza je zásadní článek celého problému. A nejedná se jen o genetické faktory, ale také o zvyky v rodině, týkající se pohybu a stylu stravování. Platí zde známé pravidlo, že starší by měli jít příkladem.

Světová zdravotnická organizace (WHO) definovala čtyři rizikové živiny, které přispívají ke vzniku civilizačních chorob, mimo jiné i obezity. Patří mezi ně transmastné kyseliny (částečně ztužené tuky), nasycené mastné kyseliny (tuky živočišného původu), sodík (sůl) a přidaný cukr. Jejich množství ve stravě se pokuste co nejvíce snížit, zvláště u dětí.

Pro zajištění zdravého vývoje dítěte je nejvhodnější dostatečně pestrá strava, úměrná jeho věku a energetickým potřebám. Máme pro vás pár jednoduchých způsobů, jak se stravovat zdravěji.

TIPY, JAK JÍST ZDRAVĚJI:

* Zvyšte spotřebu ovoce a zeleniny (v poměru 1 : 2) na 600 g denně.

* Dopřejte si luštěniny – jsou bohatým zdrojem rostlinných bílkovin.

* Nahrazujte bílou mouku zdravější celozrnnou.

* Zaměřte se na kvalitní rostlinné tuky: řepkový, olivový, slunečnicový.

* Konzumujte ryby, hlavně mořské s omega-3 mastnými kyselinami.

* Nezapomínejte na pitný režim: 1,5 až 2 litry neslazených nápojů.

* Vyhněte se jídlu s prošlým datem trvanlivosti.

* Kontrolujte nutriční složení na etiketách potravin.

 

 Abeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši

Abeceda vitaminů: A pomáhá dobrému zraku

Doporučujeme


v-pripade-chronickych-infekci-mohou-pomoci-autovakciny.jpg

V případě chronických infekcí mohou pomoci autovakcíny

16.11.2018Trpíte opakovanými záněty dýchacích cest nebo močového měchýře? Pokud jde o akutní zánětlivé onemocnění, určitě je na místě léčba antibiotiky. V poslední době ale často dochází k jejich nadužívání, čímž se zvyšuje odolnost bakterií a antibiotika tak přestávají být účinná. Jejich dlouhodobé užívání má navíc negativní dopad na vaši mikroflóru, kde ničí „dobré“ bakterie, a narušuje tak celý imunitní systém. Jestliže se vám některé infekce často vracejí, můžete si nechat připravit autovakcínu, která posiluje aktivitu imunitního systému proti konkrétnímu původci vašeho onemocnění. Její hlavní výhodou je, že na rozdíl od antibiotik neničí ostatní bakterie v těle.
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.
renatin-blog-co-jsem-se-naucila-pro-dobrou-naladu.png

Renatin blog: Co jsem se naučila pro dobrou náladu

09.02.2018Dlouhá léta jsem se profesně věnovala cílové skupině náctiletých, pro něž je ono magické „být sám sebou“ jedním z velkých úkolů, kterými mají v tomto ožehavém období projít. Člověk je stíhán myšlenkami, co by ne/měl, ne/chtěl a jak moc je jeho pravé já ovlivněno rodinou, kamarády a dalšími vzory.