Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyProč je strava klíčová pro zdraví?
proc-je-strava-klicova-pro-zdravi.png

Proč je strava klíčová pro zdraví?

Zveřejněno: 16.10.2017

Před dvaasedmdesáti lety vznikla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO) a zároveň je tento den každoročně připomínán jako Světový den výživy. Vedle nezdravé stravy je obecným problémem vyspělé části světa obezita. Ničí nejen klouby a srdce, ale likviduje i játra a tlusté střevo. 

Před dvaasedmdesáti lety vznikla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO) a zároveň je tento den každoročně připomínán jako Světový den výživy.

Vedle nezdravé stravy je obecným problémem vyspělé části světa obezita. Ničí nejen klouby a srdce, ale likviduje i játra a tlusté střevo. Alarmující zprávou je, že každé sedmé dítě v Česku trpí nadváhou, přičemž rodinná anamnéza je zásadní článek celého problému. A nejedná se jen o genetické faktory, ale také o zvyky v rodině, týkající se pohybu a stylu stravování. Platí zde známé pravidlo, že starší by měli jít příkladem.

Světová zdravotnická organizace (WHO) definovala čtyři rizikové živiny, které přispívají ke vzniku civilizačních chorob, mimo jiné i obezity. Patří mezi ně transmastné kyseliny (částečně ztužené tuky), nasycené mastné kyseliny (tuky živočišného původu), sodík (sůl) a přidaný cukr. Jejich množství ve stravě se pokuste co nejvíce snížit, zvláště u dětí.

Pro zajištění zdravého vývoje dítěte je nejvhodnější dostatečně pestrá strava, úměrná jeho věku a energetickým potřebám. Máme pro vás pár jednoduchých způsobů, jak se stravovat zdravěji.

TIPY, JAK JÍST ZDRAVĚJI:

* Zvyšte spotřebu ovoce a zeleniny (v poměru 1 : 2) na 600 g denně.

* Dopřejte si luštěniny – jsou bohatým zdrojem rostlinných bílkovin.

* Nahrazujte bílou mouku zdravější celozrnnou.

* Zaměřte se na kvalitní rostlinné tuky: řepkový, olivový, slunečnicový.

* Konzumujte ryby, hlavně mořské s omega-3 mastnými kyselinami.

* Nezapomínejte na pitný režim: 1,5 až 2 litry neslazených nápojů.

* Vyhněte se jídlu s prošlým datem trvanlivosti.

* Kontrolujte nutriční složení na etiketách potravin.

 

 Abeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši

Abeceda vitaminů: A pomáhá dobrému zraku

Doporučujeme


pet-rad-jak-se-pripravit-na-odber-krve.jpg

Pět rad, jak se připravit na odběr krve

28.11.2018Krevní test dokáže odhalit spoustu potíží, od banálních infekcí až po závažná onemocnění. Díky preventivnímu vyšetření je můžete začít řešit dříve, než se rozvinou a zkomplikují. Pro správné vyhodnocení výsledků je důležitá kvalita krevního rozboru, na kterou může mít vliv celá řada maličkostí. Je jasné, že sladká limonáda zvedne hladinu krevního cukru, výsledky ale může ovlivnit například i rozčilení nebo chůze do schodů. Na odběr krve je proto dobré chodit v co nejlepší náladě a mít při tom na paměti několik základních doporučení. Čeho je tedy dobré se před odběrem vyvarovat?
planujete-cestu-do-zahranici-nezapomente-se-ockovat.jpg

Plánujete cestu do zahraničí? Nezapomeňte se očkovat!

31.07.2018Kdo by chtěl před odjezdem na dovolenou myslet na něco jiného než koupání, sluníčko, odpočinek a dobrodružství… Vysněný výlet se ale snadno může změnit v noční můru, když podceníte prevenci infekčních onemocnění. Nejrizikovější jsou země Afriky, Asie a Střední a Jižní Ameriky. Zcela bezpečné ale nejsou ani státy jižní Evropy. Přečtěte si, před kterými nemocemi je vhodné se nechat očkovat.
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.