Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyProč je strava klíčová pro zdraví?
proc-je-strava-klicova-pro-zdravi.png

Proč je strava klíčová pro zdraví?

Zveřejněno: 16.10.2017

Před dvaasedmdesáti lety vznikla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO) a zároveň je tento den každoročně připomínán jako Světový den výživy. Vedle nezdravé stravy je obecným problémem vyspělé části světa obezita. Ničí nejen klouby a srdce, ale likviduje i játra a tlusté střevo. 

Před dvaasedmdesáti lety vznikla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO) a zároveň je tento den každoročně připomínán jako Světový den výživy.

Vedle nezdravé stravy je obecným problémem vyspělé části světa obezita. Ničí nejen klouby a srdce, ale likviduje i játra a tlusté střevo. Alarmující zprávou je, že každé sedmé dítě v Česku trpí nadváhou, přičemž rodinná anamnéza je zásadní článek celého problému. A nejedná se jen o genetické faktory, ale také o zvyky v rodině, týkající se pohybu a stylu stravování. Platí zde známé pravidlo, že starší by měli jít příkladem.

Světová zdravotnická organizace (WHO) definovala čtyři rizikové živiny, které přispívají ke vzniku civilizačních chorob, mimo jiné i obezity. Patří mezi ně transmastné kyseliny (částečně ztužené tuky), nasycené mastné kyseliny (tuky živočišného původu), sodík (sůl) a přidaný cukr. Jejich množství ve stravě se pokuste co nejvíce snížit, zvláště u dětí.

Pro zajištění zdravého vývoje dítěte je nejvhodnější dostatečně pestrá strava, úměrná jeho věku a energetickým potřebám. Máme pro vás pár jednoduchých způsobů, jak se stravovat zdravěji.

TIPY, JAK JÍST ZDRAVĚJI:

* Zvyšte spotřebu ovoce a zeleniny (v poměru 1 : 2) na 600 g denně.

* Dopřejte si luštěniny – jsou bohatým zdrojem rostlinných bílkovin.

* Nahrazujte bílou mouku zdravější celozrnnou.

* Zaměřte se na kvalitní rostlinné tuky: řepkový, olivový, slunečnicový.

* Konzumujte ryby, hlavně mořské s omega-3 mastnými kyselinami.

* Nezapomínejte na pitný režim: 1,5 až 2 litry neslazených nápojů.

* Vyhněte se jídlu s prošlým datem trvanlivosti.

* Kontrolujte nutriční složení na etiketách potravin.

 

 Abeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši

Abeceda vitaminů: A pomáhá dobrému zraku

Doporučujeme


renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek.