Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyProč je strava klíčová pro zdraví?
proc-je-strava-klicova-pro-zdravi.png

Proč je strava klíčová pro zdraví?

Zveřejněno: 16.10.2017

Před dvaasedmdesáti lety vznikla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO) a zároveň je tento den každoročně připomínán jako Světový den výživy. Vedle nezdravé stravy je obecným problémem vyspělé části světa obezita. Ničí nejen klouby a srdce, ale likviduje i játra a tlusté střevo. 

Před dvaasedmdesáti lety vznikla Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO) a zároveň je tento den každoročně připomínán jako Světový den výživy.

Vedle nezdravé stravy je obecným problémem vyspělé části světa obezita. Ničí nejen klouby a srdce, ale likviduje i játra a tlusté střevo. Alarmující zprávou je, že každé sedmé dítě v Česku trpí nadváhou, přičemž rodinná anamnéza je zásadní článek celého problému. A nejedná se jen o genetické faktory, ale také o zvyky v rodině, týkající se pohybu a stylu stravování. Platí zde známé pravidlo, že starší by měli jít příkladem.

Světová zdravotnická organizace (WHO) definovala čtyři rizikové živiny, které přispívají ke vzniku civilizačních chorob, mimo jiné i obezity. Patří mezi ně transmastné kyseliny (částečně ztužené tuky), nasycené mastné kyseliny (tuky živočišného původu), sodík (sůl) a přidaný cukr. Jejich množství ve stravě se pokuste co nejvíce snížit, zvláště u dětí.

Pro zajištění zdravého vývoje dítěte je nejvhodnější dostatečně pestrá strava, úměrná jeho věku a energetickým potřebám. Máme pro vás pár jednoduchých způsobů, jak se stravovat zdravěji.

TIPY, JAK JÍST ZDRAVĚJI:

* Zvyšte spotřebu ovoce a zeleniny (v poměru 1 : 2) na 600 g denně.

* Dopřejte si luštěniny – jsou bohatým zdrojem rostlinných bílkovin.

* Nahrazujte bílou mouku zdravější celozrnnou.

* Zaměřte se na kvalitní rostlinné tuky: řepkový, olivový, slunečnicový.

* Konzumujte ryby, hlavně mořské s omega-3 mastnými kyselinami.

* Nezapomínejte na pitný režim: 1,5 až 2 litry neslazených nápojů.

* Vyhněte se jídlu s prošlým datem trvanlivosti.

* Kontrolujte nutriční složení na etiketách potravin.

 

 Abeceda vitaminů: B1 je balzám pro duši

Abeceda vitaminů: A pomáhá dobrému zraku

Doporučujeme


nemuzete-otehotnet-jednoduchy-test-zjisti-zda-mate-v-poradku-vajecniky.jpg

Nemůžete otěhotnět? Jednoduchý test zjistí, zda máte v pořádku vaječníky

21.06.2019Stále více párů se potýká s problémy s otěhotněním. Příčinou potíží s početím miminka může být mnoho, nejčastějším důvodem je však nedostatečná ovariální rezerva neboli nízký počet oplodnitelných vajíček ve vaječnících. Jak na tom vaše vaječníky jsou, zjistíte pomocí testu AMH PLUS. Stačí si zajít na odběr krve.
zloutenka-c-skryta-hrozba-kterou-je-nutne-vcas-odhalit.jpg

Žloutenka C – skrytá hrozba, kterou je nutné včas odhalit

07.09.2018Žloutenka je nebezpečným virovým onemocněním, které může skončit až smrtí. Nejznámější jsou typy A, B a C. Zejména u hepatitidy C se v posledních letech zjišťuje, že je mnohem rozšířenější, než se dosud předpokládalo. Není totiž podle vnějších příznaků snadno odhalitelná a vyskytuje se i mimo tradiční rizikové skupiny, jako jsou drogově závislí. Zpozornět by měli především lidé, kteří dostali darovanou krev před rokem 1992, kdy se žloutenka C teprve začala diagnostikovat. Pokud je dlouhou dobu neléčená, způsobuje vážné poškození jater, které může vést až k úmrtí. Spolehlivě ji lze odhalit jen pomocí krevních testů.
ktere-caje-muzete-pit-kazdy-den.png

Které čaje můžete pít každý den?

31.07.2018Možná někdy marně přemýšlíte, co by vám pomohlo zbavit se únavy, podrážděnosti nebo bolesti hlavy. Přitom řešení může být překvapivě snadné. Napít se. Na vodě totiž závisí fungování všech orgánových systémů. Proč neosvěžit pitný režim, abyste tekutiny doplňovali s chutí?