Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyProč je důležité znát svůj srdeční tep?
proc-je-dulezite-znat-svuj-srdecni-tep.jpg

Proč je důležité znát svůj srdeční tep?

Zveřejněno: 04.06.2014

Řada studií nasvědčuje tomu, že nižší srdeční tep souvisí s dlouhověkostí. Čím pomaleji vaše srdce tepe, tím lépe pro vás. Pomalá srdeční frekvence je navíc jedním z ukazatelů fyzické zdatnosti. Srdce trénovaných sportovců totiž bijí téměř dvakrát pomaleji než srdce lidí, kteří vůbec necvičí. 

Co je srdeční tep?

Tep nebo taky puls je tlaková vlna v krevním řečišti. Srdce vypudí z levé komory okysličenou krev do aorty, odkud se pak krev tepnami šíří do zbytku těla. Jeden úder srdce proto odpovídá jednomu tepu, který si můžeme sami nahmatat třeba na zápěstích nebo na krční tepně. Průměrná srdeční frekvence při běžné denní aktivitě je 70 – 80 tepů za minutu. U vrcholových sportovců bývá ovšem tepová frekvence v porovnání s běžnou populací nižší. Srdce fyzicky aktivních lidí je totiž výkonnější a jedním stahem dokáže do těla vypumpovat větší množství krve. Logicky pak takovému srdci stačí tepat pomaleji a srdeční frekvence u zdatných sportovců se může pohybovat kolem 40 tepů za minutu.

Srdeční tep dětí

Děti mají běžně o dost vyšší tepovou frekvenci než dospělí lidé. Srdce novorozence tluče rychlostí 160 tepů za minutu, dvanáctiletí školáci mají běžně tep okolo 90 – 100 tepů za minutu. Na hodnoty dospělých se dětský puls dostává až po patnáctém roce věku.

Nižší rovná se lepší?

Řada odborníků spojuje dlouhověkost právě s nižší srdeční frekvencí. Nižší tep zřejmě mj. způsobuje to, že se srdce méně opotřebovává a déle vydrží. Vysoká srdeční frekvence bývá také spojována se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních chorob – zejména s infarktem.

Maximální tepová frekvence

Je to maximální rychlost tepu srdce, kterou je náš organismus schopen vyvinout a při zátěži i krátkodobě udržet. Pokud sportujete - třeba chodíte běhat – a chtěli byste sportem zhubnout, měli byste znát přibližnou hodnotu své maximální tepové frekvence. Ke spalování tuků totiž dochází při fyzické zátěži jen tehdy, pokud naše srdce pracuje na cca 60 – 75% naší maximální tepové frekvence. Při vyšším tepu se sice zapotíte a zadýcháte ke spalování tuků, ale nedojde. Jedna z metod, jak vypočítat orientační hodnotu své maximální tepové frekvence je následující: 208 – 0,7 x váš věk. 

Doporučujeme


je-mozne-zjistit-zda-nam-hrozi-skryte-riziko-infarktu-ci-mozkove-mrtvice.png

Je možné zjistit, zda nám hrozí skryté riziko infarktu či mozkové mrtvice?

15.05.2018U infarktu myokardu i mozkové mrtvice platí, že se lékaři v praxi bohužel setkávají se stále mladšími pacienty s ischemickou atakou a že i minuty do okamžiku, než se lidé dostanou k odborníkům do nemocniční péče, hrají důležitou roli. Vlastně tu nejdůležitější. Proto je lepší těmto stavům předcházet. Zde o to více platí, že prevence je klíčová. Jedná se především o změnu životního stylu, která může zahrnovat dietu, zvýšení fyzické aktivity, omezení stresu a zejména také zákaz kouření. Pomoci ale může i moderní laboratorní test.
pohlidejte-si-zly-cholesterol.jpg

Pohlídejte si „zlý“ cholesterol

08.03.2019Téměř tři čtvrtiny Čechů mají vysokou hladinu cholesterolu v těle. Většina naší populace z toho důvodu čelí hrozbě vážných kardiovaskulárních chorob, jako je například srdeční infarkt. To potvrzují i smutné údaje Ústavu pro zdravotnické informace a statistiku, podle kterých měly vloni tyto choroby v České republice na svědomí 40 % úmrtí. Abyste předešli vzniku takových zdravotních komplikací, je potřeba hlídat si hladiny „hodného“ HDL a „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Rozbor krve je vhodné podstoupit jednou ročně.
jarnim-uklidem-na-plisne.png

Jarním úklidem na plísně

02.03.2018Věřili byste tomu, že na houby nemusíte chodit jen do lesa? Možná rostou přímo ve vaší domácnosti. Jsou miniaturní a říká se jim plísně. Jarní úklid byste měli zaměřit i na ně. Jsou totiž hrozbou, kterou není radno podcenit.