Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyProč je důležité znát svůj srdeční tep?
proc-je-dulezite-znat-svuj-srdecni-tep.jpg

Proč je důležité znát svůj srdeční tep?

Zveřejněno: 04.06.2014

Řada studií nasvědčuje tomu, že nižší srdeční tep souvisí s dlouhověkostí. Čím pomaleji vaše srdce tepe, tím lépe pro vás. Pomalá srdeční frekvence je navíc jedním z ukazatelů fyzické zdatnosti. Srdce trénovaných sportovců totiž bijí téměř dvakrát pomaleji než srdce lidí, kteří vůbec necvičí. 

Co je srdeční tep?

Tep nebo taky puls je tlaková vlna v krevním řečišti. Srdce vypudí z levé komory okysličenou krev do aorty, odkud se pak krev tepnami šíří do zbytku těla. Jeden úder srdce proto odpovídá jednomu tepu, který si můžeme sami nahmatat třeba na zápěstích nebo na krční tepně. Průměrná srdeční frekvence při běžné denní aktivitě je 70 – 80 tepů za minutu. U vrcholových sportovců bývá ovšem tepová frekvence v porovnání s běžnou populací nižší. Srdce fyzicky aktivních lidí je totiž výkonnější a jedním stahem dokáže do těla vypumpovat větší množství krve. Logicky pak takovému srdci stačí tepat pomaleji a srdeční frekvence u zdatných sportovců se může pohybovat kolem 40 tepů za minutu.

Srdeční tep dětí

Děti mají běžně o dost vyšší tepovou frekvenci než dospělí lidé. Srdce novorozence tluče rychlostí 160 tepů za minutu, dvanáctiletí školáci mají běžně tep okolo 90 – 100 tepů za minutu. Na hodnoty dospělých se dětský puls dostává až po patnáctém roce věku.

Nižší rovná se lepší?

Řada odborníků spojuje dlouhověkost právě s nižší srdeční frekvencí. Nižší tep zřejmě mj. způsobuje to, že se srdce méně opotřebovává a déle vydrží. Vysoká srdeční frekvence bývá také spojována se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních chorob – zejména s infarktem.

Maximální tepová frekvence

Je to maximální rychlost tepu srdce, kterou je náš organismus schopen vyvinout a při zátěži i krátkodobě udržet. Pokud sportujete - třeba chodíte běhat – a chtěli byste sportem zhubnout, měli byste znát přibližnou hodnotu své maximální tepové frekvence. Ke spalování tuků totiž dochází při fyzické zátěži jen tehdy, pokud naše srdce pracuje na cca 60 – 75% naší maximální tepové frekvence. Při vyšším tepu se sice zapotíte a zadýcháte ke spalování tuků, ale nedojde. Jedna z metod, jak vypočítat orientační hodnotu své maximální tepové frekvence je následující: 208 – 0,7 x váš věk. 

Doporučujeme


vymente-jarni-unavu-za-prival-energie.png

Vyměňte jarní únavu za příval energie!

13.03.2018Připadá vám jarní únava jen jako téma k postěžování si kamarádům u kafe? Nemyslete si, vyčerpání organismu po zimě může přepadnout i vás.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!