Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyProč by Češi měli přijímat víc vlákniny?
proc-by-cesi-meli-prijimat-vic-vlakniny.jpg

Proč by Češi měli přijímat víc vlákniny?

Zveřejněno: 09.07.2014

Podle údajů Masarykova onkologického ústavu je v ČR ročně zjištěno cca 5500 nových případů rakoviny tlustého střeva a více než 2000 lidem je nově diagnostikována rakovina konečníku. Dlouhodobě tak ČR patří přední místa na smutném žebříčku těchto typů nádorů. Řada odborníků to dává do souvislosti s tím, že Češi konzumují málo vlákniny. 

Vláknina je souhrnný pojem, kterým označujeme všechny nestravitelné části rostlinné stravy. Náš organismus si z většiny vlákniny neumí vzít žádnou energii, přesto je pro správné fungování lidského těla vláknina nezbytná. Základní dělení vlákniny je na rozpustnou a nerozpustnou ve vodě.

Rozpustná vláknina ovlivňuje hladinu cukru v krvi a někdy reguluje i hladinu cholesterolu. Navíc rozpustná vláknina v trávicím traktu naváže vodu a tím nabobtná. Následně prodlužuje pocit nasycení, a proto se potraviny bohaté na vlákninu doporučují lidem, kteří chtějí zhubnout. Hlavními zdroji tohoto typu vlákniny jsou ovoce, kořenová zelenina a luštěniny.

Nerozpustná vláknina zlepšuje střevní peristaltiku, protože svou přítomností v trávicím traktu urychluje vyprázdění tlustého střeva. Mezi hlavní zdravotní benefity vlákniny obecně patří to, že vláknina pomáhá regulovat trávení a zabraňuje vzniku zácpy. Je prevencí proti rakovině tlustého střeva a konečníku a zabraňuje vzniku hemoroidů.

Tím, že vláknina reguluje hladinu cholesterolu a krevního cukru je prevencí proti kardiovaskulárním chorobám a diabetu. Mezi potraviny bohaté na vlákninu patří celozrnné pečivo, luštěniny a ořechy. Z ovoce jsou na vlákninu bohaté švestky, jablka, hrušky, hrozny, angrešt a rybíz. Mezi zeleninu s vyšším obsahem vlákniny patří brokolice, mrkev, celer, květák, cuketa, růžičková kapusta a zelí. Odborníci doporučují denně přijmout cca 25 – 35 gramů vlákniny. Většina lidí ale bohužel přijímá množství mnohem menší. 

Doporučujeme


cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.
proc-ma-pro-vas-laboratorni-vysetreni-smysl.png

Proč má pro vás laboratorní vyšetření smysl

10.08.2018Berete návštěvu lékaře spojenou s laboratorním vyšetřením jako nutnost nebo běžnou rutinu? Možná netušíte, jak cenné údaje o vašem těle může poskytnout, co se děje v zákulisí odběrového pracoviště a jak můžete výsledek vyšetření sami ovlivnit.
osvojte-si-lasku-k-jidlu-a-neplytvani.png

Osvojte si lásku k jídlu a neplýtvání

18.04.2018Životní styl „zero waste“ neboli život bez odpadu je poslední dobou na vzestupu. Jak název této filozofie napovídá, ideálem je nulový odpad. Snaha o prevenci a omezení plýtvání má za cíl ovlivnit vyčerpávání přírodních zdrojů a alarmující znečištění planety, které ohrožuje zdraví lidí, zvířat a rostlin. Základem je opětovné využívání všech možných zdrojů, s nimiž se v životě potkáváme. Co to znamená v praxi?