Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyProč by Češi měli přijímat víc vlákniny?
proc-by-cesi-meli-prijimat-vic-vlakniny.jpg

Proč by Češi měli přijímat víc vlákniny?

Zveřejněno: 09.07.2014

Podle údajů Masarykova onkologického ústavu je v ČR ročně zjištěno cca 5500 nových případů rakoviny tlustého střeva a více než 2000 lidem je nově diagnostikována rakovina konečníku. Dlouhodobě tak ČR patří přední místa na smutném žebříčku těchto typů nádorů. Řada odborníků to dává do souvislosti s tím, že Češi konzumují málo vlákniny. 

Vláknina je souhrnný pojem, kterým označujeme všechny nestravitelné části rostlinné stravy. Náš organismus si z většiny vlákniny neumí vzít žádnou energii, přesto je pro správné fungování lidského těla vláknina nezbytná. Základní dělení vlákniny je na rozpustnou a nerozpustnou ve vodě.

Rozpustná vláknina ovlivňuje hladinu cukru v krvi a někdy reguluje i hladinu cholesterolu. Navíc rozpustná vláknina v trávicím traktu naváže vodu a tím nabobtná. Následně prodlužuje pocit nasycení, a proto se potraviny bohaté na vlákninu doporučují lidem, kteří chtějí zhubnout. Hlavními zdroji tohoto typu vlákniny jsou ovoce, kořenová zelenina a luštěniny.

Nerozpustná vláknina zlepšuje střevní peristaltiku, protože svou přítomností v trávicím traktu urychluje vyprázdění tlustého střeva. Mezi hlavní zdravotní benefity vlákniny obecně patří to, že vláknina pomáhá regulovat trávení a zabraňuje vzniku zácpy. Je prevencí proti rakovině tlustého střeva a konečníku a zabraňuje vzniku hemoroidů.

Tím, že vláknina reguluje hladinu cholesterolu a krevního cukru je prevencí proti kardiovaskulárním chorobám a diabetu. Mezi potraviny bohaté na vlákninu patří celozrnné pečivo, luštěniny a ořechy. Z ovoce jsou na vlákninu bohaté švestky, jablka, hrušky, hrozny, angrešt a rybíz. Mezi zeleninu s vyšším obsahem vlákniny patří brokolice, mrkev, celer, květák, cuketa, růžičková kapusta a zelí. Odborníci doporučují denně přijmout cca 25 – 35 gramů vlákniny. Většina lidí ale bohužel přijímá množství mnohem menší. 

Doporučujeme


4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.
zloutenka-c-skryta-hrozba-kterou-je-nutne-vcas-odhalit.jpg

Žloutenka C – skrytá hrozba, kterou je nutné včas odhalit

07.09.2018Žloutenka je nebezpečným virovým onemocněním, které může skončit až smrtí. Nejznámější jsou typy A, B a C. Zejména u hepatitidy C se v posledních letech zjišťuje, že je mnohem rozšířenější, než se dosud předpokládalo. Není totiž podle vnějších příznaků snadno odhalitelná a vyskytuje se i mimo tradiční rizikové skupiny, jako jsou drogově závislí. Zpozornět by měli především lidé, kteří dostali darovanou krev před rokem 1992, kdy se žloutenka C teprve začala diagnostikovat. Pokud je dlouhou dobu neléčená, způsobuje vážné poškození jater, které může vést až k úmrtí. Spolehlivě ji lze odhalit jen pomocí krevních testů.
jak-se-chranit-pred-nemocemi-spinavych-rukou.png

Jak se chránit před nemocemi špinavých rukou

29.01.2018Vedli nás k tomu už od dětství: umyj si ruce před jídlem a po použití toalety. Pokud jste si tuto vštěpovanou radu vzali k srdci, dobře pro vás. Výrazně tím omezujete riziko řady vážných nemocí. Chřipka, žloutenka typu A, toxoplazmóza, listerióza, ale i běžnější rýma a nachlazení se vám můžou vyhnout, pokud věnujete pouhých 20 vteřin této základní hygieně.