Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPrevence ledvinových kamenů – hodně pít, málo solit
prevence-ledvinovych-kamenu-hodne-pit-malo-solit.jpg

Prevence ledvinových kamenů – hodně pít, málo solit

Zveřejněno: 11.07.2014

Ledvinové kameny se během života vyskytnou údajně až u 4 % obyvatel ČR. Dvakrát až třikrát častěji se kameny objevují u mužů než u žen a některé výzkumy ukazují, že první bolestivé příznaky ledvinových kamenů se nejčastěji dostavují v teplém letním počasí. Proč? A jaká je prevence jejich vzniku? 

Většina ledvinových kamenů je tvořena krystaly šťavelanu nebo fosforečnanu vápenatého. I proto se dlouho tradovalo, že za jejich vznik může vysoký příjem vápníku v potravě. Jiné aktuální studie ale naznačují, že hlavní důvody vzniku těchto kamenů musíme hledat jinde.

Mohou se kameny projevit častěji v létě?

Jako jeden z nejčastějších důvodů vzniku ledvinových kamenů se uvádí nedostatečný příjem tekutin. Pokud naše tělo nemá dostatek vody, je naše moč koncentrovanějším a obsahuje vyšší množství látek, které následně mohou v těle krystalizovat a vytvoří kameny. Nejsnazší prevencí je tedy dostatečně pít a v horkých měsících příjem tekutin ještě zvýšit. Někteří američtí lékaři přišli s teorií, že ledvinové kameny se častěji začínají tvořit v zimních měsících – zřejmě proto, že v zimě obecně méně pijeme a méně se hýbeme. Kámen se vytvoří a zůstane usazen na místě, kde vznikl. Bolestivé příznaky, které nás na jeho existenci upozorní, se ale dostaví až tehdy, když kámen začne putovat naším vylučovacím ústrojím – což může být tehdy, když se zvýší naše fyzická aktivita. A to se často děje právě v letních měsících.

Prevence

Ať už budeme této teorii věřit nebo ne, jisté je, že pokud už jsme jednou ledvinovými kameny trpěli, existuje až o 50 % vyšší riziko, že se tento problém bude opakovat. Prevence zahrnuje příjem dostatečného množství tekutin a to pravidelně po celý den, nikoliv nárazově. Klíčové totiž je neustále tělo zásobovat dostatkem vody, aby během žádné části dne nedocházelo ke zvýšení koncentrace moči. Dále se doporučuje omezit solení a snížit příjem živočišných bílkovin. Preventivně působí i pravidelná fyzická aktivita. 

Doporučujeme


zloutenka-c-skryta-hrozba-kterou-je-nutne-vcas-odhalit.jpg

Žloutenka C – skrytá hrozba, kterou je nutné včas odhalit

07.09.2018Žloutenka je nebezpečným virovým onemocněním, které může skončit až smrtí. Nejznámější jsou typy A, B a C. Zejména u hepatitidy C se v posledních letech zjišťuje, že je mnohem rozšířenější, než se dosud předpokládalo. Není totiž podle vnějších příznaků snadno odhalitelná a vyskytuje se i mimo tradiční rizikové skupiny, jako jsou drogově závislí. Zpozornět by měli především lidé, kteří dostali darovanou krev před rokem 1992, kdy se žloutenka C teprve začala diagnostikovat. Pokud je dlouhou dobu neléčená, způsobuje vážné poškození jater, které může vést až k úmrtí. Spolehlivě ji lze odhalit jen pomocí krevních testů.
renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...
renatin-blog-zkuste-plank-cviceni-pro-lenochy-s-vydrzi.png

Renatin blog: Zkuste plank – cvičení pro lenochy s výdrží

09.03.2018O nejrůznější výzvy není na Facebooku nouze. Tuhle mě zaujala jedna, slibující celkové zpevnění postavy, a především středu těla. Pouze jedním cvikem, který navíc vypadá naprosto jednoduše. A že v této pozici máte za měsíc umět vydržet kolem 2–5 minut? Proč ne... Však to je tolik času, kolik zabere ranní hygiena. Pohoda!