Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPrevence ledvinových kamenů – hodně pít, málo solit
prevence-ledvinovych-kamenu-hodne-pit-malo-solit.jpg

Prevence ledvinových kamenů – hodně pít, málo solit

Zveřejněno: 11.07.2014

Ledvinové kameny se během života vyskytnou údajně až u 4 % obyvatel ČR. Dvakrát až třikrát častěji se kameny objevují u mužů než u žen a některé výzkumy ukazují, že první bolestivé příznaky ledvinových kamenů se nejčastěji dostavují v teplém letním počasí. Proč? A jaká je prevence jejich vzniku? 

Většina ledvinových kamenů je tvořena krystaly šťavelanu nebo fosforečnanu vápenatého. I proto se dlouho tradovalo, že za jejich vznik může vysoký příjem vápníku v potravě. Jiné aktuální studie ale naznačují, že hlavní důvody vzniku těchto kamenů musíme hledat jinde.

Mohou se kameny projevit častěji v létě?

Jako jeden z nejčastějších důvodů vzniku ledvinových kamenů se uvádí nedostatečný příjem tekutin. Pokud naše tělo nemá dostatek vody, je naše moč koncentrovanějším a obsahuje vyšší množství látek, které následně mohou v těle krystalizovat a vytvoří kameny. Nejsnazší prevencí je tedy dostatečně pít a v horkých měsících příjem tekutin ještě zvýšit. Někteří američtí lékaři přišli s teorií, že ledvinové kameny se častěji začínají tvořit v zimních měsících – zřejmě proto, že v zimě obecně méně pijeme a méně se hýbeme. Kámen se vytvoří a zůstane usazen na místě, kde vznikl. Bolestivé příznaky, které nás na jeho existenci upozorní, se ale dostaví až tehdy, když kámen začne putovat naším vylučovacím ústrojím – což může být tehdy, když se zvýší naše fyzická aktivita. A to se často děje právě v letních měsících.

Prevence

Ať už budeme této teorii věřit nebo ne, jisté je, že pokud už jsme jednou ledvinovými kameny trpěli, existuje až o 50 % vyšší riziko, že se tento problém bude opakovat. Prevence zahrnuje příjem dostatečného množství tekutin a to pravidelně po celý den, nikoliv nárazově. Klíčové totiž je neustále tělo zásobovat dostatkem vody, aby během žádné části dne nedocházelo ke zvýšení koncentrace moči. Dále se doporučuje omezit solení a snížit příjem živočišných bílkovin. Preventivně působí i pravidelná fyzická aktivita. 

Doporučujeme


mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.
renatin-blog-poznejte-me-overene-pecovatele-o-zdravou-pokozku.png

Renatin blog: Poznejte mé ověřené pečovatele o zdravou pokožku

08.04.2018Atopický ekzém, akné, lupénka... Pokud máte štěstí, o těchto kožních problémech jste možná jen slyšeli. Kdo je zažil na vlastní kůži, ví, jak jsou úporné. Omezují nejen fyzicky, ale i psychicky. Člověk se za ně jednoduše stydí.
4-tipy-pro-posileni-imunity-s-vitaminem-d.png

4 tipy pro posílení imunity s vitaminem D

06.02.2018Také vám v zimě chybí sluníčko? Má vliv nejen na psychickou pohodu, ale i na tělesnou kondici.