Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPrevence ledvinových kamenů – hodně pít, málo solit
prevence-ledvinovych-kamenu-hodne-pit-malo-solit.jpg

Prevence ledvinových kamenů – hodně pít, málo solit

Zveřejněno: 11.07.2014

Ledvinové kameny se během života vyskytnou údajně až u 4 % obyvatel ČR. Dvakrát až třikrát častěji se kameny objevují u mužů než u žen a některé výzkumy ukazují, že první bolestivé příznaky ledvinových kamenů se nejčastěji dostavují v teplém letním počasí. Proč? A jaká je prevence jejich vzniku? 

Většina ledvinových kamenů je tvořena krystaly šťavelanu nebo fosforečnanu vápenatého. I proto se dlouho tradovalo, že za jejich vznik může vysoký příjem vápníku v potravě. Jiné aktuální studie ale naznačují, že hlavní důvody vzniku těchto kamenů musíme hledat jinde.

Mohou se kameny projevit častěji v létě?

Jako jeden z nejčastějších důvodů vzniku ledvinových kamenů se uvádí nedostatečný příjem tekutin. Pokud naše tělo nemá dostatek vody, je naše moč koncentrovanějším a obsahuje vyšší množství látek, které následně mohou v těle krystalizovat a vytvoří kameny. Nejsnazší prevencí je tedy dostatečně pít a v horkých měsících příjem tekutin ještě zvýšit. Někteří američtí lékaři přišli s teorií, že ledvinové kameny se častěji začínají tvořit v zimních měsících – zřejmě proto, že v zimě obecně méně pijeme a méně se hýbeme. Kámen se vytvoří a zůstane usazen na místě, kde vznikl. Bolestivé příznaky, které nás na jeho existenci upozorní, se ale dostaví až tehdy, když kámen začne putovat naším vylučovacím ústrojím – což může být tehdy, když se zvýší naše fyzická aktivita. A to se často děje právě v letních měsících.

Prevence

Ať už budeme této teorii věřit nebo ne, jisté je, že pokud už jsme jednou ledvinovými kameny trpěli, existuje až o 50 % vyšší riziko, že se tento problém bude opakovat. Prevence zahrnuje příjem dostatečného množství tekutin a to pravidelně po celý den, nikoliv nárazově. Klíčové totiž je neustále tělo zásobovat dostatkem vody, aby během žádné části dne nedocházelo ke zvýšení koncentrace moči. Dále se doporučuje omezit solení a snížit příjem živočišných bílkovin. Preventivně působí i pravidelná fyzická aktivita. 

Doporučujeme


personalizovana-medicina-jako-pomocnik-v-onkologii.png

Personalizovaná medicína jako pomocník v onkologii

20.11.2018Každý člověk je jedinečný, a tak se může stát, že různí pacienti se stejnou nemocí reagují na shodnou léčbu jinak. Účinky léčby totiž značně ovlivňují individuální charakteristiky jednotlivých lidí, jako jsou genetické dispozice nebo celkový zdravotní stav. Personalizovaná medicína je obor, který se cíleně zaměřuje na jednotlivce a snaží se upravit léčebné a diagnostické postupy tak, aby byly ušity na míru konkrétnímu pacientovi, a tím pádem byly účinnější. Výrazně pomáhá zejména v onkologické terapii.
5-tipu-jak-mit-pocit-uzasne-proziteho-vikendu.png

5 tipů, jak mít pocit úžasně prožitého víkendu

16.06.2017Také vám někdy v pondělí připadá, jako by víkend snad ani nebyl? Klíčem k příjemně naplněnému času, který neuteče jako voda, je poznávání nových věcí a ukládání zajímavých vzpomínek. 
renatin-blog-6-tipu-pro-perfektni-piknik.png

Renatin blog: 6 tipů pro perfektní piknik

03.05.2018Podle mě se dá „rozbít deka“ téměř všude, kde je zeleň, dobrý výhled a čerstvý vzduch. S oblibou piknikuji klidně jen pár kroků od domu, nevadí mi ruch města, ale své kouzlo má i romantický zámecký park nebo louka v přírodě.