Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPozor na skryté zdroje soli! Jste si jistí, že jí nekonzumujete přespříliš?
pozor-na-skryte-zdroje-soli-jste-si-jisti-ze-ji-nekonzumujete-presprilis.png

Pozor na skryté zdroje soli! Jste si jistí, že jí nekonzumujete přespříliš?

Zveřejněno: 19.10.2016

Proč si dávat pozor na sůl? Pravidelný příjem nadměrného množství soli zatěžuje především ledviny a oběhový systém. V dlouhodobějším horizontu si přemrštěným solením můžete přivodit také vysoký krevní tlak. A s ním jde ruku v ruce celá řada zdravotních rizik – mimo jiné infarkt a mrtvice. Zamýšleli jste se někdy, kolik soli za den sníte?

Proč si dávat pozor na sůl? Pravidelný příjem nadměrného množství soli zatěžuje především ledviny a oběhový systém. V dlouhodobějším horizontu si přemrštěným solením můžete přivodit také vysoký krevní tlak. A s ním jde ruku v ruce celá řada zdravotních rizik – mimo jiné infarkt a mrtvice. Zamýšleli jste se někdy, kolik soli za den sníte?

Za nadměrný přísun soli se považuje množství větší než 5 gramů denně. Odborníci ale upozorňují, že někteří Češi přijímají až třikrát vyšší množství. Doporučenou dávku překračují i předškolní děti, což je alarmující. Doporučený denní příjem soli pro děti ve věku 4 až 6 let je přitom 3 gramy. Možná si teď říkáte, že přece tolik nesolíte a slánku doma používáte minimálně.

Avšak dosolování hotových pokrmů a přisolování potravin při vaření tvoří jen malou část z celkové spotřeby kuchyňské soli. Většinu ji totiž často zkonzumujeme, aniž bychom si to uvědomovali. Třeba jako nedílnou součást uzenin, paštik, balených pomazánek, pečiva, instantních polévek, konzerv, průmyslově vyráběných omáček a dalších polotovarů. Abyste příjem soli snížili, stačí dodržovat pár snadných tipů.

Vařte z primárních surovin a snažte se omezit konzumaci polotovarů. Než byste pomazánky kupovali, připravte si doma vlastní. Místo nakládané zeleniny, která obsahuje soli poměrně dost, si dopřejte tu čerstvou. Nepoužívejte předpřipravené kořenicí směsi, i ty mohou obsahovat vyšší množství soli. Zkuste k dochucení využít sušené bylinky, česnek a cibuli. Začněte zkrátka při nákupu studovat etikety potravin a hledejte na nich i množství obsažené soli. V neposlední řadě nezapomínejte na to, že se stravovací návyky utváří už v dětství. Neučte tedy děti jíst přesolená jídla už v útlém věku, mohly by si na solení zvyknout, a zadělat si tak na vážné zdravotní potíže.

Doporučujeme


jak-promenit-prilohu-ve-skvely-hlavni-chod.png

Jak proměnit přílohu ve skvělý hlavní chod

16.02.2018Spousta lidí má zeleninu zažitou jako přílohu k masu nebo součást salátu. Přitom obzvlášť v zimě se s ní dá kouzlit na nejrůznější způsoby. Zaměřte se na druhy, které jsou u nás doma, jako je například růžičková kapusta, červená řepa, mrkev či celer. A protože bychom měli denně sníst kolem 400 gramů zeleniny, je skvělý nápad připravit si ji jako hlavní chod. Naše recepty zasytí, zahřejí a zároveň dodají potřebné živiny.
jaka-je-skupina-vaseho-srdce.png

Jaká je skupina vašeho srdce?

10.04.2018Kolik znáte hudebních skupin? Desítky? Stovky? A znáte skupinu, která vám může zachránit život? Podle průzkumu nezná svou krevní skupinu téměř každý druhý Čech.
cisla-nelzou-je-mene-infarktu-a-astmatu.png

Čísla nelžou! Je méně infarktů a astmatu

29.05.2018Negativní dopady kouření jsou v dnešní době všem dobře známé. Přesto rok od jeho zákazu v českých restauracích a dalších veřejných prostorách přetrvávají snahy o změkčení protikuřáckého zákona.