Tento web využívá soubory cookies k poskytování služeb, shromažďování dat o návštěvnosti a personalizaci reklam. S používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
Zdraví národaČlánkyPozor na skryté zdroje soli! Jste si jistí, že jí nekonzumujete přespříliš?
pozor-na-skryte-zdroje-soli-jste-si-jisti-ze-ji-nekonzumujete-presprilis.png

Pozor na skryté zdroje soli! Jste si jistí, že jí nekonzumujete přespříliš?

Zveřejněno: 19.10.2016

Proč si dávat pozor na sůl? Pravidelný příjem nadměrného množství soli zatěžuje především ledviny a oběhový systém. V dlouhodobějším horizontu si přemrštěným solením můžete přivodit také vysoký krevní tlak. A s ním jde ruku v ruce celá řada zdravotních rizik – mimo jiné infarkt a mrtvice. Zamýšleli jste se někdy, kolik soli za den sníte?

Proč si dávat pozor na sůl? Pravidelný příjem nadměrného množství soli zatěžuje především ledviny a oběhový systém. V dlouhodobějším horizontu si přemrštěným solením můžete přivodit také vysoký krevní tlak. A s ním jde ruku v ruce celá řada zdravotních rizik – mimo jiné infarkt a mrtvice. Zamýšleli jste se někdy, kolik soli za den sníte?

Za nadměrný přísun soli se považuje množství větší než 5 gramů denně. Odborníci ale upozorňují, že někteří Češi přijímají až třikrát vyšší množství. Doporučenou dávku překračují i předškolní děti, což je alarmující. Doporučený denní příjem soli pro děti ve věku 4 až 6 let je přitom 3 gramy. Možná si teď říkáte, že přece tolik nesolíte a slánku doma používáte minimálně.

Avšak dosolování hotových pokrmů a přisolování potravin při vaření tvoří jen malou část z celkové spotřeby kuchyňské soli. Většinu ji totiž často zkonzumujeme, aniž bychom si to uvědomovali. Třeba jako nedílnou součást uzenin, paštik, balených pomazánek, pečiva, instantních polévek, konzerv, průmyslově vyráběných omáček a dalších polotovarů. Abyste příjem soli snížili, stačí dodržovat pár snadných tipů.

Vařte z primárních surovin a snažte se omezit konzumaci polotovarů. Než byste pomazánky kupovali, připravte si doma vlastní. Místo nakládané zeleniny, která obsahuje soli poměrně dost, si dopřejte tu čerstvou. Nepoužívejte předpřipravené kořenicí směsi, i ty mohou obsahovat vyšší množství soli. Zkuste k dochucení využít sušené bylinky, česnek a cibuli. Začněte zkrátka při nákupu studovat etikety potravin a hledejte na nich i množství obsažené soli. V neposlední řadě nezapomínejte na to, že se stravovací návyky utváří už v dětství. Neučte tedy děti jíst přesolená jídla už v útlém věku, mohly by si na solení zvyknout, a zadělat si tak na vážné zdravotní potíže.

Doporučujeme


mejte-sve-zdravi-pod-kontrolou-s-novou-sluzbou-synlab-czech.jpg

Mějte své zdraví pod kontrolou s novou službou synlab czech

14.09.2017Společnost synlab czech představuje laboratorní péči nové generace a zájemcům nyní nabízí své služby také prostřednictvím e-shopu. Naši odborníci sestavili atraktivní balíčky laboratorních vyšetření navržené tak, abyste dostali ucelený přehled o svém zdraví. Balíčky pokrývají nejčastější civilizační onemocnění a zároveň nabízejí i některá vyšetření, která nejsou začleněna do systému veřejného zdravotního pojištění.
co-se-doopravdy-deje-behem-spanku.png

Co se doopravdy děje během spánku

22.02.2018Dobrý spánek je pro zdraví nezbytný. Osm hodin je podle odborníků optimální čas odpočinku pro dospělého člověka. Dlouhodobá spánková deprivace může zvyšovat riziko zdravotních problémů, jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby nebo cukrovka.
renatin-blog-velikonoce-se-blizi-aneb-co-zaseju-to-sklizim.png

Renatin blog: Velikonoce se blíží aneb Co zaseju, to sklízím

23.03.2018Jasně že si můžete pořídit velikonoční výzdobu v obchodě. Ale není větší potěšení, když si vypěstujete a vyrobíte jarní dekorace po svém? Zvlášť s dětmi či vnoučaty pak můžete radost z vlastního díla znásobit. Já se tradičně pustím do těchto krás...